להתפלל את התורה- לימוד לחג השבועות/ רחלי וינשטוק

 ליקוטי מוהר"ן – מהדורא קמא סימן ב

וְכָל הַתּוֹרָה שֶׁאָדָם לוֹמֵד לִשְׁמֹר וְלַעֲשׂוֹת, כָּל הָאוֹתִיּוֹת הֵם נִיצוֹצֵי נְשָׁמוֹת, וְהֵם נִתְלַבְּשִׁים בְּתוֹךְ הַתְּפִלָּה, וְנִתְחַדְּשִׁים שָׁם בִּבְחִינַת עִבּוּר. (כַּמּוּבָא בַּגִּלְגּוּלִים, שֶׁכָּל הַנְּשָׁמוֹת בָּאִים בְּתוֹךְ הַמַּלְכוּת בִּבְחִינַת עִבּוּר וְנִתְחַדְּשִׁים שָׁם):

:וְזֶהוּ (תְּהִלִּים י"ט): "הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד אֵל", הַיְנוּ הַתּוֹרָה שֶׁהוּא אֵשׁ וּמַיִם, הַיְנוּ בְּחִינַת הַנְּשָׁמוֹת. וּבָאִים בְּתוֹךְ הַתְּפִלָּה, שֶׁהוּא בְּחִינַת כְּבוֹד אֵל, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תְּהִלִּים ס"ו): "שִׂימוּ כָבוֹד תְּהִלָּתוֹ", בְּחִינַת: "תְּהִלָּתִי אֶחְטָם לָךְ". וְהַנְּשָׁמוֹת עִם הַתְּפִלָּה, הַנִּקְרָא כָּבוֹד, (יא) עַל שֵׁם שֶׁהִיא מַלְבֶּשֶׁת אוֹתָנוּ, כִּי 'ר' יוֹחָנָן קָרָא לְמָאנֵיהּ מְכַבְּדוּתָא' (יב), וְעַל – יְדֵי – זֶה נִקְרֵאת כְּבוֹד אֵל. וְהֵן מְאִירִין זֶה לָזֶה; הַנְּשָׁמוֹת מְאִירִין לְהַתְּפִלָּה בִּבְחִינַת הַעֲלָאַת מַיִן נוּקְבִין, וְהַתְּפִלָּה מְאִירָה לְהַנְּשָׁמוֹת בִּבְחִינַת חִדּוּשִׁין, שֶׁהִיא מְחַדֶּשֶׁת אוֹתָם בִּבְחִינַת עִבּוּר, וְהַנְּשָׁמוֹת הַמְלֻבָּשִׁין בַּתְּפִלָּה, הַמּוּבָאוֹת לַצַּדִּיק שֶׁבַּדּוֹר הֵם בִּבְחִינַת (תְּהִלִּים מ"ה): "בְּתוּלוֹת אַחֲרֶיהָ רֵעוֹתֶיהָ מוּבָאוֹת לָךְ":

שאלות ללימוד-

  1. "וְכָל הַתּוֹרָה שֶׁאָדָם לוֹמֵד לִשְׁמֹר וְלַעֲשׂוֹת, כָּל הָאוֹתִיּוֹת הֵם נִיצוֹצֵי נְשָׁמוֹת" איזו משמעות חדשה ניתנת ללימוד תורה ההבנה שכל האותיות הן ניצוצי נשמות?
  2. מהי תורה שהאדם לומד לשמור ולעשות?
  3. "הנשמות מאירין לתפילה בבחינת העלאת מים נוקבין"- כיצד התורה גורמת להתעוררות של התפילה? מה הייתה התפילה חסרה ללא התורה ?
  4. "והתפילה מאירה לנשמות בבחינת חידושין"- מה מתחדש בתורה בעקבות התפילה? מה הייתה התורה ללא תפילה?
  5. "התפילה נקראת כבוד"- מדוע התפילה היא לבוש מכובד לנשמה?
  6. רבי יוחנן קרא למאני מכבדותה- מה מוסיף לנו הדימוי של כבוד שבת באמצעות הבגדים לתפילה שמכבדת את הנשמה?

 

כל שנה מתגלה התחדשות בתורה בשבועות. ולכן זהו החג הכי עמוק מכל החגים. ההתחדשות אלו הם ההוראות ששייכות לאותה שנה שמתגלות בכל שנה ושנה.

בקטע זה מסביר לנו רבי נחמן כיצד מתרחשת התחדשות התורה בכל רגע שאדם לומד ומתפלל את התורה שלומד.

אותיות התורה הן כולן ניצוצי נשמות של ישראל. מופיע בשל"ה הקדוש ש60 ריבוא ישראל היו במתן תורה, וכנגדם יש 60 ריבוא אותיות בתורה, וכל הדורות הבאים אחריהם הם כולם ענפים מהם. התורה ניתנה לישראל, והיא בשורש נשמתם. כאשר אדם לומד תורה לשמור ולעשות- התורה פוגשת אותו, האדם נפגש עם רובד אחר של הנשמה שלו. שמות התורה באים בתוך התפילה, והם מאירים לה אור אחר, וממילא משהו קורה לתורה, התורה מתחדשת ומשתנה.

"אורות התורה", פרק ב' פסקה א':

"והנה כל הלומד תורה הוא מוציא מהכוח אל הפועל את מציאות חכמתה מצד נפשו, ובבדאי אינו דומה האור המתחדש מצד חיבור התורה לנפש זו לאור הנולד מהתחברותה לנפש אחרת,"

 

"והן ותלבשים ומתחדשים בבחינת עיבור."-

ראשית חכמה, שער הענווה פ"ה

"יש מקום רוחני למעלה יקרא בכינוי רחם… ושם עיבור הנשמות שישים ריבוא בכרס אחת ונולדו כאחת, נמצא מצד בחינה זו שכל ישראל הם אחים ואחווה כפולה, שכולם היו כאחד במקום אחד, על דרך התאומים, והרי זה ייחוד גדול לנשמות מצד רוחניותם"

מתרחש זיווג שבין התורה לתפילה, ומזיווג זה, לפני ההולדה, מתעברות נשמות חדשות.

עיבור, המתנה הבונה חידוש, נשמה חדשה. שהיא עדיין בכוח.

 

"השמים מספרים כבוד אל"

השמים היינו התורה. הסתכל באורייתא וברא עלמא. התורה גנוזה בבריאה. ועל ידי שאנחנו מספרים אותה, אנחנו חושפים את התורה שבבריאה. כיצד אנחנו יכולים לספר את התורה? על ידי שאנחנו מתפללים אותה. לספר מלשון ספיר, הארה, (באור הליקוטים לרבי אברהם ברבי נחמן). כאשר אנחנו מתפללים את התורה, הבריאה מאירה לנו את כבוד ד', כל החיים מסביבנו מאירים את התורה, התורה היא תורה שחיה מסביבנו.

 

"שימו כבוד תהילתו"

אב"ע- תהילתו היא כבוד לנו

רש"י- צריך להלל אותו בכבוד הראוי לו

רבי נחמן מחבר את שני הפירושים. התפילה היא מגלה את כבוד ד' והיא לבוש מכובד לנשמה, הכיסופים אל ד' הוא לבוש שמכבד את הנשמה.

בשבת צריך לבוש חיצוני שיכבד את קדושת פנימיות השבת, כך השבת צריכה לבוש שיכבד אותה, וזה התפילה, הכיסופים של הנשמה לעלות למעלה. וזה הגילוי החיצוני שמחמיא לה.

 

והן מאירין זה לזה-

הנשמות מאירות לתפילה בבחינת העלאת מים נוקבין, שהתורה מעוררת את האדם לפעול ולעשות שינוי בעולם, להתגעגע ולכסוף לעולם העליון, היא מגלה לנו את העולם העליון, את הסוד שבבריאה וגורמת לנו לכיסופים לשם.

והתפילה מאירה לנשמות בבחינת חידושין- התפילה מחברת את התורה למציאות, לעולם הזה. וכל חיבור מוליד משהו שלישי חדש. וזה תורה שבעלפה, שמתחדשת בכל יום לפי המציאות המשתנה בעולם הזה ומגלה בכל יום תורה חדשה. וע"י שאנחנו בתפילה מביאים את החיים שבעולם הזה, את חסרונותיו ותודותיו, ביחד עם התורה, אנחנו גורמים לכיסופים וחידושים, המולידים את הזיווג העליון להשפיע שפע.

 

עבודה פנימית-

"הנשמות מאירין לתפילה בבחינת העלאת מיים נוקבין" חשבי על תפילה שמתעוררת לך בעקבות התורה שלמדנו. כתבי אותה.

 

קשרי תפילה זו לחג השבועות. הפכי תפילה זו לתפילה לקראת חג מתן תורה

 

יציאה ליער, התבודדות.

 

חזרה. שיתוף בזוגות. שאלו אחת את השניה בתפילה שהתורה עוררה,

"והתפילה מאירה לנשמות בבחינת חידושין" לשאול אחת את השניה איזה חידוש התעורר בתורה בעקבות התפילה? כיצד אני רואה כעת את התורה לאחר שהתפללתי עליה?