מפגש 7

בס"ד,  ט'ז כסלו, התשע"ה.

חבורה מפגש 7

וַיַּחֲלֹם יוֹסֵף חֲלוֹם וַיַּגֵּד לְאֶחָיו וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ                  וישב לז,ה

 שיחות הר"ן רס"ב

דע שיש חן, שמי שיכול להשתמש בזה החן הוא יכול לעשות שאלת חלום ולידע עתידות על ידי החלומות.

כי בכל החלומות בודאי יש בהם עתידות, רק שיש בהן כמה פוסלת ותבן כמו שאמרו רבותינו, ז"ל (ברכות נה):

כשם שאי אפשר לבר בלא תבן כך אין חלום וכו'

וגם יש חלומות ברורים כמו שכתוב (במדבר יב-ו): "בחלום אדבר בו"

ומי שיש לו זה החן הנ"ל חלומותיו צודקים בודאי, אלא שאפילו כששומע חלום מאחר שמספר לו אזי נופל התבן והפסולת מן החלום ועל ידי זה שומע רק החלום המבורר, ועל ידי זה יכול לפתור החלום ולידע העתידות מהם.

ויוסף היה לו זה החן בחינת (בראשית מט-כב): "בן פורת יוסף בן פורת עלי עין" לשון חן כמו שפרש רש"י,

על ידי זה היה חלומותיו צודקים, כי השתמש תמיד בחלומות ופתר אותם

מחמת שהיו חלומותיו צודקים ונכתבו בתורה.

גם על ידי זה היה יכול לפתור חלומות כמו שכתוב בתורה.

הזוהר מלמד שחלום שלא נפתר הוא כאיגרת שנשלחה ולא נקראה

כניסה לעולם החלומות:

1. נר.     2.  צדקה.      3. עזרה רוחנית.      4. זהר.

"… נפשי אויתיך בלילה…בוא וראה. נפש האדם, בעת שעולה לישן על מיטתו, יוצאת ממנו ועולה למעלה. ואם תאמר שכולם עולים עמה למעלה, דהיינו שגם שאר המדרגות, רוח ונשמה עולים עמה למעלה, אינו כך…אלא הנפש עולה אל המלך ולא נשארת אז עם הגוף, רק רשימה אחת שהיא מידת חיים של הלב. והנפש הולכת מן הגוף, ומבקשת לעלות. וכמה מדרגות על מדרגות הם, לעלות. היא משוטטת ופוגשת בקליפות של אורות הטומאה. אם היא טהורה, שלא נטמאת עם הגוף ביום, היא עולית למעלה. ואם אינה טהורה, היא נטמאת בין הקליפות הללו ומתדבקת בהן, ולא תעלה עוד. ושם, בין הקליפות, מודיעים לה דברים מאלו דברים העתידים לבא בזמן קרוב, והנפש מתדבקת בהם. ולפעמים שמצחקים בה, ומודיעים לה דברי שקר. וכך הולכת באותו אופן כל הלילה עד שיעור האדם משנתו, ואז חוזרת הנפש למקומה, להגוף." (פירוש הסולם, לך לך, סע' קמ"ו-ק"נ)

5.  סליחה

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם הֲרֵינִי מוֹחֵל וְסוֹלֵחַ לְכָל מִי שֶׁהִכְעִיס וְהִקְנִיט אוֹתִי אוֹ שֶׁחָטָא כְּנֶגְדִּי. בֵּין בְּגוּפִי בֵּין בְּמָמוֹנִי בֵּין בִּכְבוֹדִי בֵּין בְּכָל אֲשֶׁר לִי.

בֵּין בְּאֹנֶס בֵּין בְּרָצוֹן בֵּין בְּשׁוֹגֵג בֵּין בְּמֵזִיד בֵּין בְּדִבּוּר בֵּין בְּמַעֲשֶׂה. בֵּין בְּגִלְגּוּל זֶה בֵּין בְּגִלְגּוּל אַחֵר לְכָל בַּר יִשְׂרָאֵל וְלֹא יֵעָנֵשׁ שׁוּם אָדָם בְּסִבָּתִי.

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה'  אֱלֹקי וֵאלֹקי אֲבוֹתַי שֶׁלֹּא אֶחֱטָא עוֹד. וּמַה שֶּׁחָטָאתִי לְפָנֶיךָ מְחוֹק בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים אֲבָל לֹא עַל יְדֵי יִסּוּרִין וְחוֹלָאִים רָעִים:

יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ, ה'  צוּרִי וְגֹאֲלִי.

6.  נשימות                                                 – 2 דק.

     הרפיה                                                  – 2 דק.

     שאלת שאלה ו/או  הקשבה לחלום שמגיע   – 2 דק'.

הֲלֹא לֶאֱלֹקים פִּתְרוֹנִים

7.  או מיתותא – חברותא עם מישהו שאוהב אותך.

8.  הנח לו לפתור את חלומך (כדאי לכתוב את הדברים, לשאול ולהבין היטב מה הוא רואה בפתרון…),

     ופתור את חלומו.

 

 

הטבת חלום

החולם עומד מול שלושת המיטיבים היושבים לפניו ואומר:

 חֶלְמָא טָבָא חֲזָאי<  חֶלְמָא טָבָא חֲזָאי < חֶלְמָא טָבָא חֲזָאי

והם עונים:

חֶלְמָא טָבָא חֲזֵיתָא. חֶלְמָא טָבָא חֲזֵיתָא. חֶלְמָא טָבָא חֲזֵיתָא

חֶלְמָא דִידָךְ טָבָא הוּא וטָבָא לֶהֱוֵי. רַחֲמָנָא לִשְׁוֵיהּ לטָב. שׁבַע זִמְנִין יִגְזְרוּן עָלֵיהּ מִן שְׁמַיָּא דִּי יֶהֱוֵי טָבָא. טָבָא הוּא וטָבָא לֶהֱוֵי:    7 פע'

הקטע הבא נקרא ג' "הפוכות", יש לומר אותו פעם אחת:

החולם : " הָפַכְתָּ מִסְפְּדִי לְמָחוֹל לִי פִּתַּחְתָּ שַׂקִּי וַתְּאַזְּרֵנִי שִׂמְחָה"

המיטיבים : "אָז תִּשְׂמַח בְּתוּלָה בְּמָחוֹל וּבַחֻרִים וּזְקֵנִים יַחְדָּו וָהָפַכְתִּי אֶבְלָם לְשָׂשׂוֹן וְנִחַמְתִּים וְשִׂמַּחְתִּים מִיגוֹנָם:

                 וְלֹא אָבָה ה’ אֱלֹקיךָ לִשְׁמֹעַ אֶל בִּלְעָם וַיַהֲפֹךְ ה’ אֱלֹקיךָ לְּךָ אֶת הַקְּלָלָה לִבְרָכָה כִּי אֲהֵבְךָ ה’ אֱלֹקיךָ"

הקטע הבא נקרא שלש "פדויות" ואומרים אותו פעם אחת

החולם : " פָּדָה בְשָׁלוֹם נַפְשִׁי מִקְּרָב לִי כִּי בְרַבִּים הָיוּ עִמָּדִי "

המיטיבים : "וּפְדוּיֵי ה’ יְשֻׁבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּ וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה:

                  וַיֹּאמֶר הָעָם אֶל שָׁאוּל הֲיוֹנָתָן יָמוּת אֲשֶׁר עָשָׂה הַיְשׁוּעָה הַגְּדוֹלָה הַזֹּאת בְּיִשְׂרָאֵל חָלִילָה.

                 חַי ה’ אִם יִפֹּל מִשַּׂעֲרַת רֹאשׁוֹ אַרְצָה כִּי עִם אֱלֹקים עָשָׂה הַיּוֹם הַזֶּה וַיִפְדּוּ הָעָם אֶת יוֹנָתָן ולֹא מֵת:

הקטע הבא נקרא תשעה "שלומות" ואומרים אותו פעם אחת

החולם : " בּוֹרֵא נִיב שְׂפָתָיִם שָׁלוֹם, שָׁלוֹם לָרָחוֹק וְלַקָּרוֹב אָמַר ה’ וּרְפָאתִיו"

המיטיבים : "וְרוּחַ לָבְשָׁה אֶת עֲמָשָׂי רֹאשׁ הַשָּׁלִישִׁים לְךָ דָוִיד וְעִמְּךָ בֶן יִשַּׁי שָׁלוֹם שָׁלוֹם לְךָ וְשָׁלוֹם לְעֹזרֶךָ כִּי עֲזָרְךָ אֱלֹקיךָ

                  וַיְקַבְּלֵם דָּוִיד וַיִּתְּנֵם בְּרָאשֵׁי הַגְּדוּד: וַאֲמַרְתֶּם כֹּה לֶחָי וְאַתָּה שָׁלוֹם וּבֵיתְךָ שָׁלוֹם וְכֹל אֲשֶׁר לְךָ שָׁלוֹם:

                  בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בּה’ וְהָיָה ה’ מִבְטָחוֹ: ה’ עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן ה’ יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם:

החולם : " ה’ שָׁמַעְתִּי שִׁמְעֲךָ יָרֵאתִי"

המיטיבים : " ה’ פָּעלְךָ בְּקֶרֶב שָׁנִים חַיֵּיהוּ בְּקֶרֶב שָׁנִים תּוֹדִיעַ בְּרֹגֶז רַחֵם תִּזְכּוֹר"    ג' פע'

החולם : " שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבוֹא עֶזְרִי: עֶזְרִי מֵעִם ה’ עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ".

המיטיבים : " אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ "

החולם : " הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שֹׁמֵר יִשְׂרָאֵל "

המיטיבים : " ה’ שֹׁמְרֶךָ ה’ צִלּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ: יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:

                 ה’ יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ: ה’ יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם "

ואומרים לו : " לֵךְ אֱכֹל בְּשִׂמְחָה לַחְמֶךָ וּשְׁתֵה בְלֶב טוֹב יֵינֶךָ כִּי כְבָר רָצָה הָאֱלֹקים אֶת מַעֲשֶׂיךָ ".

וטוב ליתן צדקה לעניים כפי יכולתו ולפחות שלושה מטבעות.

 מפגש 7