נעשה אדם- הקדמה
1 – נעשה אדם – הקדמה
כו וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים נַעֲשֶׂה אָדָם
בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ
וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל-הָאָרֶץ וּבְכָל-הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ.
כז וַיִּבְרָא אֱלֹקִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ
בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ
זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם.
(בראשית א כו(
- אילו שאלות / קושיות עולות מקריאה של הקטע?
- מה המשמעות של "נעשה"
במי נמלך?
ויאמר אלקים נעשה אדם.
במי נמלך?
רבי יהושע בשם ר' לוי אמר: במלאכת השמים והארץ נמלך.
משל למלך שהיו לו ב' סנקליטים (יועצים- שמים וארץ) ולא היה עושה דבר חוץ מדעתן.
רבי שמואל בר נחמן אמר: במעשה כל יום ויום נמלך.
משל למלך שהיה לו סנקתדרון (כנראה חבורת יועצים) ולא היה עושה דבר חוץ מדעתו (אולי צ"ל דעתם).
ר' אמי אמר: בלבו נמלך.
משל למלך שבנה פלטין ע"י ארדכל, ראה אותה ולא ערבה לו על מי יש לו להתרעם, לא על ארדכל אתמהא?! הוי, ויתעצב אל לבו.
אמר רבי אסי:
משל למלך שעשה לו סחורה על ידי סרסור והפסיד, על מי יש לו להתרעם לא על הסרסור אתמהא?! הוי, ויתעצב אל לבו:
מדרש רבה פרשה ח, פסקה ג
רבי יהושע דסכנין בשם רבי שמואל אמר: בנפשותן של צדיקים נמלך,
בראשית רבה, פרשה ח', פסקה ז.
- מהן האפשרויות, במי נמלך הקב"ה
- מה המשמעות של כל אחת מהאפשרויות? מדוע כל חכם מחדד
הבעל שם טוב
מייסד החסידות – רבי ישראל בעל שם טוב – אמר על הביטוי "נעשה אדם", לא למלאכים הופנה ביטוי זה, אלא לאדם עצמו. אמר הבורא לאדם: בוא, אני ואתה יחד, נעשה אדם – שנינו ביחד נעשה ממך אדם. אנא ממך, השתדל להיות אדם, תן גם אתה את חלקך. לגבי כל שאר הברואים, באה הבריאה כ"פקודה", כ"צו": "יהי אור", "תדשא הארץ" וכו' אבל כאשר מגיע הבורא לאדם, אין עוד לשון "צו" ו"פקודה", לא נאמר "יהי אדם" אלא "נעשה אדם". הקב"ה קורא לאדם להיות שותף עמו בעשיית האדם