"עִקַּר הַחִיּוּת מְקַבְּלִין מֵהַתְּפִילָּה"/ רחלי וינשטוק

 

שאלת פתיחה בסבב: שתפו בחווית תפילה שהייתה לכם משמעותית, מה היה משמעותי בחוויה ששיתפתם? מה גרם לתפילה להיות משמעותית?

לימוד משותף:

ליקוטי מוהר"ן קמא, תורה ט':

"כִּי עִקַּר הַחִיּוּת מְקַבְּלִין מֵהַתְּפִילָּה כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "תְּפִילָּה לְאֵל חַיָּי" ובשביל זה צריך להתפלל בכל כוחו כי כְּשֶׁמִּתְפַּלֵּל בְּכָל כּחוֹ וּמַכְנִיס כּחוֹ בְּאוֹתִיּוֹת הַתְּפִילָּה אֲזַי נִתְחַדֵּשׁ כּחוֹ שָׁם בִּבְחִינַת:חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ וְכוּ' כי אמונה היא תפילה כמו שכתוב: "וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה" תַּרְגּוּמוֹ: 'פְּרִישָׂן בִּצְלוֹ'"

איזה מילים תפסו אתכם בקטע?

מה הכוונה חיות?

כיצד מקבלים מהתפילה חיות?

"תפילה לאל חיי"-  הפירוש הפשוט של הפסוק- תפילה לאל השומר על חיי.

כיצד מפרש רבי נחמן? התפילה עצמה מביאה לי חיים, חיות. מתרחש משהו בתפילה עצמה. התפילה היא לא רק כלי לקבל תוצאות. וככל שתהיה יותר חיות בתפילה עצמה, כך ד' יתן לי חיים, וזה "תפילה לאל חיי".

מה להתפלל בכוח? מה זה להכניס כוחו לאותיות התפילה? –

שיחות הר"ן, שיחה סו':

"הזהיר מאד כמה פעמים להתפלל בכח גדול להכניס כל כחו בדבורי התפלה וכמבאר מזה בספריו הקדושים בכמה מקומות ס. ואמר כמה פעמים, שהאדם צריך להכריח עצמו מאד לתפלה לא כמו שאומרים קצת שאין להכריח עצמו לתפלה, רק אדרבא צריכין להכריח עצמו מאד מאד בכל הכחות לתפלה. שוב אמר: כשאדם מתפלל בכונה דהינו שמקשר המחשבה אל הדבור ומטה אזנו ושומע מה שהוא מדבר אזי הכחות נמשכין ממילא לתוך דבורי התפלה כי כל הכחות מצפין ומסתכלין תמיד על זה שימשכו ויכנסו בתוך דבורים קדושים. על כן כשמתפלל בכונה נמשכין ונכנסין כל הכחות שלו ממילא לתוך התפלה וזוכה להתפלל בכח גדול אף על פי שאינו מכריח עצמו לזה כי הכחות נמשכין ממילא לתוך דבורי התפלה כשמתפלל בכונה:"

"חדשים לבקרים רבה אמונתך"-

על פי הפשט, הקב"ה בכל בוקר מחדש את העולם, על ידי זה מתגדלת האמונה.

וגם פסוק זה קשור להתחדשות הנשמות בכל בוקר, למה אנו אומרים "מודה אני"?  שד ' בלילה מפקיד את הנשמות אצלו, הן מתחדשות וחוזרות אלינו.  ד' מאמין בנו כל פעם מחדש.

 

מדרש רבה בראשית פרשה עח פסקה א

"כתיב (איכה ג) חדשים לבקרים רבה אמונתך א"ר שמעון בר אבא על שאתה מחדשנו בכל בקר ובקר אנו יודעים שאמונתך רבה להחיות לנו את המתים"

רבי נחמן-  על ידי התפילה שהיא האמונה, התרחש התחדשות הכוח. וגם התפילה, שהיא אמונה, שהוא לילה, מפקידה את הנשמה אצלה ומחזירה אותה מחודשת.

איזו התחדשות יכולה להתרחש בתפילה?

בתפילה יש לנו הזדמנות לחדש ולהתחדש. וזה ע"י שאנחנו נותנים את כוחנו לתפילה. אנחנו כשאנו נותנים את כוחנו אנחנו מפקידים את נשמותנו לבורא עולם, והוא מחזירה לנו אותה מחודשת.

כדי שאנחנו ניתן את כוחנו בתפילה, אנחנו צריכים אמונה. אמונה בבורא עולם ואמונה בנו.

מדע צריך אמונה כדי לתת את כוחנו בתפילה? במי צריך להאמין?-

ליקוטי הלכות, חושן משפט, הלכות נחלות, הלכה ד', אות ג'

"כִּי ה' יִתְבָּרַךְ חָפֵץ לְהֵטִיב וְרוֹצֶה לְהַשְׁפִּיעַ טוּבוֹ וְחַסְדּוֹ תָּמִיד, אַךְ אֵין יָכוֹל לְהַמְשִׁיךְ הַשֶּׁפַע כִּי אִם עַל יְדֵי מַעֲשֵֹה הַתַּחְתּוֹנִים דַּיְקָא, דְּהַיְנוּ עַל יְדֵי בְּנֵי יִשְֹרָאֵל שֶׁנָּתַן לָהֶם הַמֶּמְשָׁלָה עַל יְדֵי שֶׁיְּתַקְּנוּ כְּלֵי הַשֶּׁפַע בִּשְׁלֵמוּת עַל יְדֵי תְּפִלָּה כְּתִקּוּנוֹ. וְעִקַּר שְׁלֵמוּת הַתְּפִלָּה הוּא עַל יְדֵי הָאֱמוּנָה, כִּי אֱמוּנָה בְּחִינַת תְּפִלָּה, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר כַּמָּה פְּעָמִים. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב:  וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה. וְתַרְגּוּמוֹ, פְּרִישָֹן בִּצְלוֹ. וְהָאֱמוּנָה צְרִיכָה לִהְיוֹת שְׁלֵמָה בְּכָל הַבְּחִינוֹת וּבְלֹא זֶה אֵין לְהַתְּפִלָּה שְׁלֵמוּת וְאֵינָהּ נַעֲשֵֹית כְּלִי לְקַבֵּל הַשֶּׁפַע, כִּי עִקַּר הַכְּלִי שֶׁנִּשְׁלֶמֶת עַל יְדֵי דִּבּוּרֵי הַתְּפִלָּה הוּא עַל יְדֵי הָאֱמוּנָה הַשְּׁלֵמָה שֶׁהִיא עִקַּר הַכְּלִי לְקַבֵּל כָּל טוּב, הַיְנוּ שֶׁכְּמוֹ שֶׁצָּרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה לוֹ אֱמוּנָה שְׁלֵמָה בַּה' יִתְבָּרַךְ שֶׁהוּא בּוֹרֵא הַכֹּל וּמַנְהִיג מוֹשֵׁל וּמַשְׁגִּיחַ וּבְיָדוֹ לְשַׁנּוֹת אֶת הַטֶּבַע כִּרְצוֹנוֹ וּלְהַשְׁפִּיעַ כָּל טוּב, כְּמוֹ כֵן צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה לוֹ אֱמוּנָה בְּעַצְמוֹ לְהַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה שֶׁה' יִתְבָּרַךְ שׁוֹמֵעַ וּמַאֲזִין וּמַקְשִׁיב כָּל דִּבּוּר וְדִבּוּר שֶׁל כָּל אֶחָד מִיִּשְֹרָאֵל אֲפִלּוּ מֵהַגָּרוּעַ שֶׁבַּגְּרוּעִים, כִּי הוּא יִתְבָּרַךְ שׁוֹמֵעַ תְּפִלַּת כָּל פֶּה. וְיֵשׁ כֹּחַ בְּכָל אֶחָד מִיִּשְֹרָאֵל לִפְעֹל בַּקָּשָׁתוֹ בְּרַחֲמִים אֶצְלוֹ יִתְבָּרַךְ אִם יִתְפַּלֵּל בֶּאֱמֶת אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, קָרוֹב ה' לְכָל קֹרְאָיו וְכוּ'. וְכָל זְמַן שֶׁאֵין לוֹ אֱמוּנָה בְּעַצְמוֹ שֶׁיֵּשׁ גַּם לוֹ כֹּחַ לְהַמְשִׁיךְ הַשֶּׁפַע בִּתְפִלָּתוֹ עֲדַיִן אֵין לוֹ כְּלִי לְקַבֵּל הַשֶּׁפַע, כִּי אֵין לוֹ מָקוֹם וּכְלִי בְּלִבּוֹ לְקַבֵּל הַשֶּׁפַע מֵאַחַר שֶׁלְּפִי דַּעְתּוֹ הוּא רָחוֹק מִלְּקַבֵּל הַשֶּׁפַע וּלְהַמְשִׁיךְ הַשֶּׁפַע מֵאַחַר שֶׁאֵינוֹ מַאֲמִין בְּעַצְמוֹ שֶׁתְּפִלָּתוֹ עוֹשָֹה רֹשֶׁם. עַל כֵּן עִקַּר הִתְהַוּוּת הַכְּלִי עַל יְדֵי הַתְּפִלָּה לְהַמְשִׁיךְ וּלְקַבֵּל הַשֶּׁפַע וְלִפְעֹל בַּקָּשָׁתוֹ הוּא עַל יְדֵי שְׁלֵמוּת הָאֱמוּנָה בְּכָל הַבְּחִינוֹת."

יש שני חלקים לאמונה, אמונה בד' שמנהיג ומושל בעולם, ואמונה בעצמי שאני ראוי שד' ישמע את תפילותי.

לעיתים כמחנכים כאשר תלמיד מראה סימני מרד בתפילה ובכלל בעבודת ד', אנחנו ממהרים לענות תשובות מחזקות באמונה, ואנחנו שוכחים שיש שני צדדים לאמונה, גם את האמונה בעצמך….

 

שאלות לעבודה פנימית:

  1. אילו תנאים יסייעו לי להביא את כוחותיי אל תוך אותיות התפילה?

א.  תנאים חיצוניים ופנימיים, כגון: מיקום: בביה"כ, בבית, בטבע, ביחד, לבד.

ב. . כיצד טוב לי להתכונן לתפילה: ניגון, שקט, לימוד, הרפייה, ללא הכנה, הכנה אחרת.

ג.  ממקום של קושי, ממקום של הודיה

 

2.היזכרי בתפילה משמעותית שהיתה לך בעבר. מה היה שם שהפך את התפילה לכזו בעבורך?

 

3.. שיתוף בזוגות.

 

4.כתבי לעצמך תפילה על התפילה, מתוך ההבנות שעלו לך בזמן הלימוד והבירור הפנימי.