ברכה ראשנה: המשפחה שלי
כל אחד יציג את האחים שלו: שמם, הסדר שלהם במשפחה. לאחר מכן אפשר להשלים את המשפט: אחד האחים שיוצא לי לחשוב עליו הרבה הוא…
מקורות: הטוב והמאתגר באחווה
משלי פרק יז פסוק יז
בְּכָל עֵת אֹהֵב הָרֵעַ, וְאָח לְצָרָה יִוָּלֵד.
רש"י משלי פרק יז פסוק יז
'בְּכָל עֵת אֹהֵב הָרֵעַ' – לעולם הוי אוהב רֵעִים לקנות אוהבים. 'וְאָח לְצָרָה יִוָּלֵד' – לעת הצרה יולד לך הרֵע כְּאח לעזור לך ולהשתתף בצרתך.
מצודת דוד משלי פרק יז פסוק יז
'אוהב הרע' – ר"ל אהבת הרֵעִים היא בכל עת בין ביום טובה בין בעת צרה, אבל אהבת האח אינה תמידה כ"כ ורק בבוא צרה על אחיו אז ישוב להשתדל בו כי עצמו ובשרו הוא, וא"כ הרי הוא כאילו האח נולד לתועלת וצרה.
- תנו דעתכם על היחס בין רש"י למצודת דוד. כיצד רואה המצודת דוד את יחס האח לעומת יחס הרֵעַ?
- האם ועם מי אתם מזדהים, או לא מזדהים..?
*
שמות פרק ד פסוקים י-טז
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל ה' בִּי אֲ-דֹנָי, לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל עַבְדֶּךָ כִּי כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי. וַיֹּאמֶר ה' אֵלָיו מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם אוֹ מִי יָשׂוּם אִלֵּם אוֹ חֵרֵשׁ אוֹ פִקֵּחַ אוֹ עִוֵּר הֲלֹא אָנֹכִי ה'. וְעַתָּה לֵךְ וְאָנֹכִי אֶהְיֶה עִם פִּיךָ [..] וַיֹּאמֶר בִּי אֲ-דֹנָי שְׁלַח נָא בְּיַד תִּשְׁלָח. וַיִּחַר אַף ה' בְּמֹשֶׁה וַיֹּאמֶר – הֲלֹא אַהֲרֹן אָחִיךָ הַלֵּוִי, יָדַעְתִּי כִּי דַבֵּר יְדַבֵּר הוּא, וְגַם הִנֵּה הוּא יֹצֵא לִקְרָאתֶךָ וְרָאֲךָ וְשָׂמַח בְּלִבּוֹ. וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו וְשַׂמְתָּ אֶת הַדְּבָרִים בְּפִיו וְאָנֹכִי אֶהְיֶה עִם פִּיךָ וְעִם פִּיהוּ.
רש"י שמות פרק ד
הנה הוא יצא לקראתך – כשתלך למצרים. וראך ושמח בלבו – לא כשאתה סבור שיהא מקפיד עליך שאתה עולה לגדולה. ומשם זכה אהרן לעדי החשן הנתון על הלב.
שמות רבה (וילנא) פרשת שמות פרשה ג
'יָדַעְתִּי כִּי דַבֵּר יְדַבֵּר הוּא', לפי שאמרת לא איש דברים אנכי לכך דבר ידבר הוא; ומה שאתה סבור שהוא מֵיצֵר, לא כן, אלא שָֹמֵחַ, שנאמר 'וְרָאֲךָ וְשָׂמַח בְּלִבּוֹ', א"ר שמעון ב"ר יוסי: הלב ששמח בגדולת אחיו, ילבש אורים ותומים שנאמר (שמות כח) 'והיו על לב אהרן'.
- לפי מדרש חז"ל ולפי רש"י, ממה חשש משה?
- האם חשש זה מובן בעיניכם? האם גם אתם יכולים לחוות משהו מעין זה, כשאח או אחות 'עולים לגדולה'..?
*
אוצר המדרשים (אייזנשטיין) אהרן עמוד 12
[דבר אחר] זה הוא שאמר הכתוב 'הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד', וכן אתה מוצא שלא היו מעולם אחים מחבבין זה לזה כמשה ואהרן שנאמר אלה תולדות אהרן ומשה וגו'… מלמד שרובן של אחים שונאים זה את זה – קין שונא את הבל שנאמר 'ויקם קין על הבל אחיו ויהרגהו', וישמעאל שונא ליצחק שנאמר 'ותרא שרה את בן הגר המצרית מצחק וגו' ', ועֵשָֹו שונא ליעקב שנאמר 'ויאמר עשו בלבו יקרבו וגו' ' [..] [מלמד שאחים שונאים] זה לזה, אבל משה ואהרן מחבבין זה לזה ואוהבין זה לזה, ושניהם גדולים ושניהם שוים, ממה שקרינו בענין 'ואלה תולדות אהרן ומשה'.
שמות רבה (וילנא) פרשת שמות פרשה ה
'ויאמר ה' אל אהרן לך לקראת משה המדברה' הדא הוא דכתיב 'מי יתנך כאח לי' (שיר השירים), באיזה אח הכתוב מדבר? אם תאמר בקין והא כתיב (בראשית ד) 'ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגו', אם תאמר כישמעאל ליצחק הא גרסינן ישמעאל שונא ליצחק, אם תאמר כעשו ליעקב הא כתיב (בראשית כז) 'וישטם עשו את יעקב', אם תאמר כאחי יוסף והכתיב (בראשית לז) 'וישנאו אותו', וכתיב 'ויקנאו בו אחיו'. אלא כיוסף לבנימן, 'יונק שדי אמי', כמשה לאהרן שנאמר 'וילך ויפגשהו בהר הא-להים וישק לו' [..] אמר רבי פנחס מעשה היה באח ובאחות שהיה אחד מהם בגוש חלב ואחד מהן בבית מרון, נפלה דליקה בביתו של גוש חלב באתה אחותו מבית מרון ונפלה עליו והיתה מחבקתו ומנשקתו אמרה לו איני מרגלת לבא אליך אלא פחדתי דהוית אחי באננקי ופלטת ממנה. (שיר השירים ח) 'אמצאך בחוץ אשקך', באיזה חוץ? במדבר, מקום שנשקו אחים זה לזה, משה ואהרן.
- מה דעתכם על תיאור המדרשים ש'רובן של אחים שונאים זה את זה'? האם אכן אהבת אחים היא דבר נדיר? האם אכן יש משהו 'טבעי' כביכול בשנאה או מתח בין אחים? דברו ביניכם..
- נסו להיזכר ברגע דומה לסיפור על האח והאחות בסוף המדרש. אם היה לכם משהו כזה, ביחס לאחד האחים או אחת האחיות..
ספרו זה לזה את הסיפור, ומה הרגשתם אז.
*
ספר חסידים (מרגליות) סימן שמג
כתיב (תהילים קל"ג א') 'הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד'. אחים גם בגימטריא בנים, ר"ל שני אחים או אב ובניו כשהם בקטטות ובכעס וכן הרב לתלמידיו אף על פי שילמדו תורה ממנו – כיון שמתקוטטים יחדיו מוטב שלא יהיו יחדיו מפני שמצערו, ואל תאמר דוקא מפני שהאב מצטער והרב מצטער אלא אפי' הבן מצטער ע"י האב מוטב שייפרדו כיון שאינן יכולים לסבול יחד.
- מה דעתכם על דברי ספר חסידים? האם אכן נכון לעיתים להיפרד זה מזה, לפחות לתקופה..?
- האם עובר לכם בראש יתרון כלשהו לכך שאתם לא נמצאים יום-יום על ידי אחיכם ואחיותיכם? או דווקא להיפך, שאתם רואים בזה סוג של חיסרון..?
הילוך (תרגול / עיבוד): כתיבה אל אח
כל אחד יכתוב מכתב אל אחד מאחיו/אחיותיו.
פתחו את המכתב כך: היום בחבורה, למדנו ודיברנו בינינו על יחסי אחים ואחיות. בעקבות כך…
אפשר להוסיף משפט פותח נוסף: בעקבות כך, עלו לי כמה תובנות או הרגשות שרציתי להניח בפניך / בפנייך…
מאמרים נוספים:
לימוד מבקש פנים
הפנים שבתוך הדיבור
להוליך את הרוח
מִפתחי מוליכות רוח
חזרה לשאלה
איה מקום כבודו
מה שקורה בינינו
במילים ומעבר להן
תורת חיים
על תורה ולימודה – חלק א
תורת חיים
על תורה ולימודה – חלק ב