כך אני רוצה לכתוב. לתת מרחב למילים. אני שונאת ריבוי מילים. הייתי רוצה לכתוב מילים שהן חלק מאיזו שתיקה גדולה. ולא מילים שכל מטרתן להחריש את השתיקה ולנפץ אותה. המילים צריכות להדגיש את השתיקה, כמו בציור היפני, שמצויר בו ענף פורח בפינה התחתונה. כמה משיכות מכחול מעודנות – אבל דיוק בקטן שבפרטים – ומסביבן החלל הרחב, לא חלל ריק אלא חלל מלא השראה. אלוהים, תן לי שורת שיר אחת ביום. אני לא מסוגלת להפסיק לכתוב. אני רוצה למצוא מלה אחת ויחידה, שתבטא הכל, את כל מה שרוחש בי, את כל תחושת החיים העשירה והגדושה שבי. אלוהים מדוע לא עשית אותי משוררת? עשית אותי משוררת, ואני אחכה באורך רוח עד שיבשילו בי המילים שיוכלו להעיד על מה שיש לי לומר.

חברים מקשיבים

לימוד בחבורה

הרב אייל ורד מציע שיטת לימוד מיוחדת במינה – "לימוד החבורה", בה האווירה משתפת מאד, לומדת ומלמדת כאחד. המאמר מציג את עקרונות הלימוד בשיטה זו ויתרונותיה, תוך הבאת מקורות המצביעים על השיטה ומחדדים אותה.
ללמוד את סוד החבורה – וכולם מקבלים עליהם עול מלכות שמים זה מזה

בפתח הדברים

הלימוד הכיתתי מאופיין בדרך כלל בריבוי של שעות למידה פרונטאליות. יש מקום להתבונן בצורת לימוד זו שגוררת בעקבותיה פעמים רבות שעמום של התלמיד יחד עם עייפות ושחיקה של המורה.

האם לנו כחינוך דתי יש מה להציע – לא רק בתכני הלימוד אלא גם באופן שבו הוא מתבצע? להלן ננסה לטעון שכן. ישנה צורת לימוד יחודית, שבה מתאפיינים בעיקר לימודי הקודש, אך דומה שניתן לאמצה גם לתחומים אחרים. לצורת לימוד זו נקרא במאמר "לימוד החבורה".

בשורות הבאות ננסה לאפיין את הלימוד בחבורה, ולהבדיל אותו מן הלימוד הרגיל, שמקומו בשיעור הקלאסי. בתוך כך ננסה לדלות עקרונות לימודיים היָפים גם למקצועות אחרים. לקראת סוף המאמר ננסה לתמוך את דברינו במספר מקורות המצביעים על דרך לימוד זו ומגדירים אותה.

 

מיקום הישיבה וצורתה

לימוד החבורה דורש סוד של מרחב פתוח. צורת הלימוד הקלאסית, טורים טורים, אינה מתאימה לו. לימוד החבורה מותאם יותר לישיבה במעגל, בה פניהם של הלומדים נראות אחד לשני. היכולת ליצור בתוך הכיתה מרחב פתוח מסוג זה, בדומה למתרחש בבית המדרש, יכולה ליצור אווירה אחרת של לימוד פתוח ומזמין.

צורת הישיבה הזו, שבה כולם רואים את פני כולם, מזמינה דיון בין הלומדים, מאפשרת פנייה שלהם אחד לשני, ויוצרת למעשה לימוד בחברותא בקנה מידה גדול. אותה התרחשות לימודית שנוצרת בתוך חברותא, בתווך שבין לומדים, מתרחשת פעמים רבות בתוככי חבורה. למיקום ולצורת הישיבה יש חלק חשוב בכך.

הלימוד בחברותא, כידוע, הוא פלא, ויש לו תכונה מדבקת: שניים שיושבים ועוסקים בתורה שכינה ביניהם. היווצרות השראת השכינה היא תוצאה של התווך שמתקיים בין שני הלומדים. השכל שנוצר בין שניהם, כלשון המהר"ל, הוא השכל האלוקי. הלימוד בחבורה מאפשר יצירת אווירה כזו גם בהרכב גדול מחברותא. השמועה מתבררת בתווך שבין חברי החבורה.

 

מועט המחזיק את המרובה

צורת הלימוד המקובלת היא על פי רוב חד־כיוונית – מן המורה אל התלמיד. אמנם יש אפשרות לשאלות, אך כיוון הזרימה הוא אחד. פועל יוצא מכך הוא שאת רוב המלל בשיעור אומר המלמד. יש לצורה זו רווחים משל עצמה, וייתכן שהיא באמת מתאימה יותר כאשר נדרשת העברת מידע.

צורת הלימוד בחבורה מזמינה הרבה פחות מלל מצד המלמד והרבה יותר מלל מצד הלומדים. דבר זה גורם בחלק גדול מהמקרים לתחושת לימוד משמעותית. פעמים הלימוד מקבל תפנית כתוצאה מדברים שנאמרים על ידי אחד הלומדים. נפח הדיבור מתחלק, ונוצר תהליך שניתן לכנותו "מועט המחזיק את המרובה". כלומר, מעט מלל (יחסית לצורה המקובלת) של הרב יוצר לימוד מרובה של בני החבורה, מפני שניתנת האפשרות, ואולי יותר מניתנת, לכל אחד מהחבורה לקחת חלק בלימוד ולתרום את חלקו.

בכלל יש לדעת שלימוד תורה אינו נמדד כלל בכמות החומר הנלמד, אלא דווקא באיכותו, ושחלק גדול מהאיכות הלימודית תלוי בהנהרה פנימית של הנקודה שבה עוסקת הסוגיה. בהירות כזו תיתכן רק אם התלמיד לוקח בה חלק. אם הוא מתנגד, שואל ומקשה, ובעיקר אם הוא עצמו שותף בתהליך בניית הבירור, הרי שכשתבוא הנקודה הזו לכלל גילוי, לכל המשתתפים יהיה חלק בגילויה.

הדבר נכון הן בלימוד הגמרא, והן, ואולי בעיקר, בבירורי אמונה. היכולת לקחת את החבורה הלומדת ולעבור איתה תהליך שבסופו תיחקק בלבבות הנקודה הפנימית שאותה רוצה המלמד ללמד, באה לידי ביטוי ביתר שאת כאשר הלימוד הוא חבורתי, ובאופן של מועט המחזיק את המרובה.

 

ומתלמידיי יותר מכולם

דווקא הרעננות המחשבתית וחוסר הידע המוקדם של התלמידים יכולים לספק כר נרחב של התחדשות למלמד, שעלול מאוד להגיע לנפילה בסכנת השגרה. חז"ל קבעו לנו צינור משמעותי מאוד להתחדשות: התלמידים. אך דווקא הפערים הגדולים שמתקיימים בין הרב לתלמיד – פער הגיל, פער הידע, פער ההבנה ופער מהירות ההבנה – עלולים לסתום את המעין החשוב ביותר למלמד.

התלמיד עלול להתבייש לשאול. כדי לשאול שאלה באמצע שיעור, ובכך להפסיק את שטף דיבורו של הרב, צריך אומץ מסוים, ואומץ כזה לא תמיד קיים. הרבה יותר קל ומפתה לוותר על השאלה, לתרץ זאת ב"נשאל אחרי השיעור", ובכך להפסיד פעמיים, פעם אחת את עצם השאלה שכל הלומדים יכלו להרוויח ממנה; ופעם שנייה את קטיעת חוט המחשבה של התלמיד הקורית לפעמים בהעדר היכולת לשאול שאלה, קטיעה הגורמת לאיבוד רצף הדברים, ומכאן ועד ניתוק מלא הדרך קצרה.

זהו הפסדו של התלמיד, אך חמור ממנו הוא ההפסד למלמד, שכפי שאמרנו לעיל הפסיד את המעיין המרכזי דרכו הוא אמור להתחדש וללמוד.

הלימוד בחבורה עוקף את הבעיות האלו. במהלכו נדרש הרבה פחות אומץ כדי לשאול שאלה. למעשה, כל שאלה נתפסת יותר כהערה מאשר כשאלה. מכיוון שהמלמד תופס פחות נפח, לא קיים בשאלה המימד המרתיע של ההפרעה לרצף השיעור של הרב. הרצף עצמי מורכב פעמים רבות מדברי בני החבורה. הולך ונוצר מצב הפוך: מי שלא מדבר הוא החריג.

 

כוחה של חבורה

למבנה של חבורה יש כוח רב. גם התלמיד החלש והמתקשה, זה שנותר פעמים רבית מאחור, יוכל למצוא את מקומו בתוך החבורה. חבריו עוזרים לו, והוא נעשה שותף בדיון, חלק מההכנה. בין אם מדובר בלימודי קודש, כאשר תפקידה של החבירה גובר והולך ביצירת תנועה לימודית בתוך "סדר ההכנה" ללימוד, ואפילו בלימודי חול, כאשר יש ביצירת מרחב לימודי פתוח וסוער, נכון לדיונים ולמגוון של דעות, כדי לתת אתגר נרחב גם לתלמידים שצורת הלימוד הרגילה משעממת אותם או קשה להם.

תובנות אלו נצברו אצלי במהלך שנה מאד מיוחדת, שבה מספר התלמידים שאתם למדתי עיצב לעצמו את הסגנון הזה. לאט לאט זנחנו את הסדר המקובל של שיעור בשעה ידועה, ועברנו לצורת לימוד של חבורה. דינמית, זורמת יחד עם התלמידים בקצב שלהם, משתפת מאוד, לומדת ומלמדת כאחד. הייתה זו חוויה יוצאת דופן.

מובן שהשאלה המתבקשת כעת היא האם ישנו מקור בדברי חז"ל המאפיין צורת לימוד כזו או אחרת. האם הדברים דלעיל הם (רק) שיקוף של המציאות בפועל, או שמא נוכל למצואא להם שורש ועיקר בדברי רבותינו.

דברי הרמב"ם בהקדמתו לפירוש המשניות יוכלו להיות לנו לנתיב מאיר להתבונן בו:

דַּע כִּי כָּל מִצְוָה שֶׁנָּתַן הקב"ה לְמֹשֶׁה רַבֵּינוּ ע"ה, נִתְּנָה לוֹ בְּפֵרוּשָׁהּ, הָיָה אוֹמֵר לוֹ הַמִּצְוָה וְאַחַר כָּךְ אוֹמַר לוֹ פֵּרוּשָׁהּ וְעִנְיָנָהּ, וְכָל מָה שֶׁהוּא כּוֹלֵל סֵפֶר הַתּוֹרָה.

וְעִנְיַן לִמּוּדוֹ לְיִשְׂרָאֵל הָיָה כְּפִי שֶׁאוֹמֵר (עירובין נד:) הָיָה מֹשֶׁה נִכְנָס בְּאָהֳלוֹ וְנִכְנַס אֵלָיו בַּתְּחִלָּה אַהֲרֹן, וּמֹשֶׁה הָיָה אוֹמֵר לוֹ הַמִּצְוָה הַנְּתוּנָה לוֹ פַּעַם אַחַת וְלִמְּדָהוּ פֵּרוּשָׁהּ, וְיִסְתַּלֵּק אַהֲרֹן וְיַחֲזֹר לִימִין מֹשֶׁה רַבֵּינוּ. וְנִכְנְסוּ אַחֲרָיו אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר בָּנָיו, וְהָיָה מֹשֶׁה אוֹמֵר לָהֶם מָה שֶׁאָמַר לְאַהֲרֹן, וְיִסְתַּלְּקוּ וְיָשַׁב הָאֶחָד לִשְׂמֹאל מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְהַשֵּׁנִי לְיָמִין אַהֲרֹן. וְאַחֲרֵי כֵן יָבֹאוּ שִׁבְעִים זְקֵנִים, וִילַמְּדֵם מֹשֶׁה כְּמוֹ שֶׁלִּמֵּד לְאַהֲרֹן וּבָנָיו. וְאַחֲרֵי כֵן יָבֹאוּ הֶהָמוֹן וְכָל מְבַקֵּשׁ ה' וַיָּשֶׂם לִפְנֵיהֶם הַמִּצְוָה הַהִיא עַד יִשְׁמְעוּ הַכֹּל מִפִּיו. נִמְצָא אַהֲרֹן שׁוֹמֵעַ הַמִּצְוָה הַהִיא מִפִּי מֹשֶׁה אַרְבַּע פְּעָמִים, וּבָנָיו שָׁלֹשׁ פְּעָמִים, וְהַזְּקֵנִים שְׁנֵי פְּעָמִים וּשְׁאָר הָעָם פַּעַם אַחַת.

וְיִסְתַּלֵּק מֹשֶׁה, וְחָזַר אַהֲרֹן לְפָרֵשׁ הַמִּצְוָה הַהִיא אֲשֶׁר לָמַד, שֶׁשָּׁמַע מִפִּי מֹשֶׁה אַרְבַּע פְּעָמִים, כְּמוֹ שֶׁאָמַרְנוּ, אֶל כָּל הַנִּמְצָאִים. וְיִסְתַּלֵּק אַהֲרֹן מֵאִתָּם אַחֲרֵי שֶׁשָּׁמְעוּ בָּנָיו הַמִּצְוָה ד' פְּעָמִים, ג' מִפִּי מֹשֶׁה וְאֶחָד מִפִּי אַהֲרֹן. וְחוֹזְרִין אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר, אַחֲרֵי שֶׁנִּסְתַּלֵּק אַהֲרֹן, לְלַמֵּד הַמִּצְוָה הַהִיא לְכָל הָעָם הַנִּמְצָאִים וְנִסְתַּלְּקוּ מִלְּלַמֵּד. וְנִמְצְאוּ שִׁבְעִים הַזְּקֵנִים שׁוֹמְעִים הַמִּצְוָה ד' פְּעָמִים, שְׁתַּיִם מִפִּי מֹשֶׁה וְאַחַת מִפִּי אַהֲרֹן וְאַחַת מִפִּי אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר. וְחוֹזְרִים הַזְּקֵנִים גַּם הֵם אַחַר כֵּן לְהוֹרוֹת הַמִּצְוָה לַהֲמוֹן פַּעַם אַחַת.

נִמְצְאוּ כָּל הַקָּהָל שׁוֹמְעִים הַמִּצְוָה הַהִיא ד' פְּעָמִים, פַּעַם מִפִּי מֹשֶׁה וּפַעַם מִפִּי אַהֲרֹן וּשְׁלִישִׁית מִפִּי בָּנָיו וּרְבִיעִית מִפִּי הַזְּקֵנִים: וְאַחֲרֵי כֵן הָיוּ כָּל הָעָם הוֹלְכִים לְלַמֵּד אִישׁ לְאָחִיו מֶה שֶׁשָּׁמְעוּ מִפִּי מֹשֶׁה, וְכוֹתְבִים הַמִּצְוָה הַהִיא בִּמְגִלּוֹת. וְיָשׁוּטוּ הַשָּׂרִים עַל כָּל יִשְׂרָאֵל לִלְמֹד וּלְהַגּוֹת עַד שֶׁיֵּדְעוּ בְּגִרְסָא הַמִּצְוָה הַהִיא וְיַרְגִּילוּ לִקְרוֹתָהּ. וְאַחַ"כּ יְלַמְּדוּם פֵּרוּשֵׁי הַמִּצְוָה הַהִיא הַנְּתוּנָה מֵאֵת הַשֵּׁם.

(הקדמה לפירוש המשנה לרמב"ם, תרגום ר"י אלחריזי)

התהליך המתואר כאן הוא חשוב ביותר. מתברר שבלימוד תורה גם הדרך מאוד משמעותית, והיא מהווה חלק בלתי נפרד מאופן קבלת תורה. לא רק התוכן, הציווי עצמו, הוא העיקר, אלא גם האופן שבו מגיע הציווי הזה אל אוזניהם של ישראל.

לכשנתבונן על מה שכתב הרמב"ם נראה שסדר קבלת התורה מסתיים ביצירת לימוד בחבורה. השלבים הראשונים של הלימוד, בהם משה היה מלמד וכולם היו מקשיבים, היו בעלי תפקיד כפול, הראשון: עצם השמיעה ממשה רבנו, לימוד תורה כפשוטו, תלמיד מפי רב. אך היה תפקיד נוסף: תוך כדי לימוד משה יוצר את ה"חבורה" שתמשיך ללמוד בינה לבין עצמה גם כשהוא יסיים.

כל מי שכבר למד והבין לא יצא מן האוהל לעסקיו אלא ישב לימין משה, ושמע פעם שנייה ושלישית. לאחר שמשה מסיים ללמד הוא יוצא, ואהרון, שעד עתה היה תלמיד, נהיה מלמד בעצמו. לאחר שאהרון מסיים, בניו נהפכים מלומדים למלמדים, וכן שבעים זקנים, עד שמגיעים למצב אותו מתאר הרמב"ם בסוף דבריו: "ואחרי כן היו כל העם הולכים ללמד איש את אחיו מה ששמעו מפי משה". זהו תיאור מדהים. כל ישראל יושבים חבורות חבורות ומלמדים ולומדים איש מאחיו.

בסיום התהליך אין מלמד אחד מובהק, אלא החבורה היא המלמדת, פלוני זוכר את הדברים שנאמרו בדייקנות, אלמוני מבין את עומקם של הדברים, פלמוני זוכר גם את ההקשר למצווה הקודמת, וכר מיניה ומיניה ומיניה מתחוורת השמועה.

 

לימוד מתוך החבורה

למדנו מכאן עוד עקרון בלימוד החבורה: בלימוד כזה כל לומד יכול וצריך להיהפך בשלב מסוים למלמד בעצמו. זהו כמובן גם אופן מוצלח כדי ללמוד. העובדה כי תוך כדי הלימוד התלמיד הופך למלמד תורמת בצורה משמעותית גם לריכוז בעת הלמידה וגם לזיהויים של דברים עמומים שאותם ממילא קשה להסביר לאחרים. התלמיד נהיה למלמד וחוזר אחר כך להיות שוב תלמיד, וכל המעברים האלו יוצרים בסופו של דבר את מה שתיאר הרמב"ם בסוף דבריו: לימוד בחבורה בקנה מידה לאומי.

אולי זהו פשט נוסף במאמר חז"ל שהוזכר לעיל "מכל מלמדַי השכלתי": מכל מלמדַי, שהם רבים מאוד, מפני שכל אחד מבני החבורה, בתורו, נהיה גם למלמד. שוב ראיתי כי כך פירש את הפסוק הילקוט על תהלים: "רשב"ג בר רב יצחק היה שותל עצמו מחבורה לחבורה על שם מכל מלמדי השכלתי".

ובמקום נוסף במדרש תהלים נאמר:

"מִכָּל מְלַמְּדַי הִשְׂכַּלְתִּי". מַהוּ מִכָּל מְלַמְּדֵי, צָרִיךְ אָדָם שֶׁיִּהְיוּ לוֹ חֲבֵרִים וְתַלְמִידִים בַּתּוֹרָה, שֶׁאִם שָׁכַח דָּבָר אֶחָד שׁוֹאֵל לַחֲבֵרוֹ וּמַזְכִּירָהּ אוֹתוֹ. וְכֵן הוּא אוֹמֵר (קֹהֶלֶת ד, ט): טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן הָאֶחָד (שָׁם, יא) וְגַם אִם יִשְׁכְּבוּ שְׁנַיִם וְחַם לָהֶם (שָׁם, י') כִּי אִם יִפֹּלוּ הָאֶחָד יָקִים אֶת חֲבֵרוֹ. לְכָךְ נֶאֱמַר "מִכָּל מְלַמְּדַי הִשְׂכַּלְתִּי".

(מדרש תהלים קיט)

לדברינו, חברים ותלמידים אינם שני דברים נפרדים, אלא עניין אחד. התלמיד הוא גם חבר. לא חבר במובן הפשוט והסוציולוגי של המילה, אלא חבר ללימוד, וזאת מעובדת היותו חלק מחבורה.

נראה שלכך התכוון הרמב"ם בהלכות תלמוד תורה:

הַתַּלְמִידִים מוֹסִיפִין חָכְמַת הָרַב וּמַרְחִיבִין לִבּוֹ. אָמְרוּ חֲכָמִים הַרְבֵּה חָכְמָה לָמַדְתִּי מֵרַבּוֹתַי וְיוֹתֵר מֵחֲבֵרַי וּמִתַּלְמִידַי יוֹתֵר מִכֻּלָּם. וּכְשֵׁם שֶׁעֵץ קָטָן מַדְלִיק אֶת הַגָּדוֹל כָּךְ תַּלְמִיד קָטָן מְחַדֵּד הָרַב עַד שֶׁיּוֹצִיא מִמֶּנּוּ בִּשְׁאֵלוֹתָיו חָכְמָה מְפֹאָרָה.

(הלכות תלמוד תורה ה, יג)

את העובדה שהתלמידים מוסיפין בחכמת הרב אנו מכירים. שאלות התלמידים מחדדות את השמועה. אך מה פירוש "מרחיבין את ליבו"? רוחב הלב הוא תוצאה ישירה של תהליך למידה הדדי. לא רק חידוד של התלמידים את הרב, אלא לימוד שמרחיב את הגבולות הידועים של הרב עצמו. זהו כפי הנראה לימוד החבורה.

 

חברים מקשיבים

אפשר לומר כי הפסוק המאפיין את סוג הלימוד שבו אנו עסוקים הוא הנאמר בשיר השירים (ח): "היושבת בגנים חברים מקשיבים לקולך השמיעני". זה הפסוק אותו בחרו חכמים להביא כמקור לצורת הלימוד הראויה בין תלמידי חכמים, לימוד שבסיסו הוא ההקשבה המשותפת: אָמַר רַבִּי אַבָּא אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן לָקִישׁ: שְׁנֵי תַּלְמִידֵי חֲכָמִים הַמַּקְשִׁיבִים זֶה לָזֶה בַּהֲלָכָה, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שׁוֹמֵעַ לְקוֹלָן, שֶׁנֶּאֱמַר: "הַיּוֹשֶׁבֶת בַּגַּנִּים חֲבֵרִים מַקְשִׁיבִים לְקוֹלֵךְ הַשְׁמִיעִינִי".

וכתב השל"ה הקדוש בשער האותיות:

עוד יש חלק שני בחברת תלמידים, שכל אחד חסר ידיעה, ומכח התחברות ירצו לבוא להבנת הדבר ולידיעתו, ועל זה אמרו שם: אמר ר’ אבא אמר ר’ שמעון בן לקיש: שני תלמידי חכמים המקשיבים זה לזה בהלכה, הקדוש ברוך הוא שומע לקולן, שנאמר "היושבת בגנים חברים מקשיבים לקולך" וכו’, ופירש רש"י: המקשיבים מלמדים זה את זה ומבינים זה את זה.

(שער האותיות אות ח, חבר טוב א)

היושבת בגנים – זהו בית המדרש, מקום בו נושבת ריח גן עדן מקדם, בו נטוע עץ החיים. חברים – אלו תלמידי חכמים של ארץ ישראל המנעימים זה לזה, תלמידי חכמים היושבים חבורות חבורות ועוסקים בתורה. הם המקשיבים האמיתיים לקול דופק לבה של האומה ההולך ומופיע דרך התפרטות אותיותיה של תורה. אליהם פונה הקב"ה ואומר: השמיעיני! השמיעני את קולך, הקול המיוחד הזה שיוצא כולו מתוככי עומק ההקשבה ופונה אל המשמיעים אותו, והופכם לדבוקה אחת הנקראת חבורה.

מאמרים נוספים:

לימוד מבקש פנים

הפנים שבתוך הדיבור

להוליך את הרוח

מִפתחי מוליכות רוח

חזרה לשאלה

איה מקום כבודו

מה שקורה בינינו

במילים ומעבר להן

woman reading book

תורת חיים

על תורה ולימודה – חלק א

תורת חיים

על תורה ולימודה – חלק ב

https://www.levladaat.org/materials/אבירי-לב-גבורה-במלחמה/

מִלּוֹן מֻשָּׂגִים

פיתוח שפה רגשית

בית מדרש להתחדשות עוסק בחידוש שפה פנימית ייחודית. שפה המזמינה אותנו להתבוננות מחודשת על העבודה האישית, החינוכית והרוחנית שלנו. 

לִפְנֵיכֶם כַּמָּה מֻשָּׂגִים נִבְחָרִים:

אֵיכוּת הַסְּבִיבָה

בכל מוסד חינוכי – ואולי גם בכל בית כנסת ובכל בית – אנחנו נדרשים קודם כל לבדוק את איכות הסביבה; לא רק מההיבט של מִחזוּר נייר ופליטת גזי חממה, אלא בעיקר לנסות להקשיב למרחב ולראות מה האוויר שלתוכו נכנסים כל תלמיד וכל מורה – האם האוויר במרחב הזה הוא מצמיח או מצמית?; השאלה הזו דורשת להפנות את המבט אל האוויר שבין המילים (ע"ע 'האש הלבנה').

איכות הסביבה היא סך האנרגיה והחיים שמלווים את המילים ואת המחוות שנמצאות באוויר. ניתן ליצור מקום שבו אנשים מרגישים בבית עוד לפני שנאמרה מילה אחת.

DO-BE

העולם שלנו הוא רובו עולם של doing, עולם שבו ככל שאתה עושה ומשיג יותר כך אתה מוערך יותר. אך יש צד בעולם ובהוויה האנושית שמחייב גם את ה-being – היכולת לשהות.

אפילו המורים הבינו שהשעה הכי חשובה היא שעת שהיה, ממש כמו חסידים ראשונים שהיו שוהים שעה אחת קודם התפילה.

עֲבַרְיָנוּת

האדם צועד לאחור – מביט לעבר וצועד לעבר העתיד. קשה, ואולי בלתי אפשרי, לדעת מה צופנים בחובם הימים הבאים. יש חשש שהאדם יהיה עבריין – יחיה רק בעבר, לא יצליח להתנתק מ'איך היה פעם', ו'כמה טוב היה אי אז כש…'.

אופן שימוש נפוץ: "הוא חי ומתגעגע רק לאלול בשיעור א' שלו, למרות שהוא בן 45, ממש עבריין"

שְׁמִיטַּת הַשָּׁטִיחַ

בכל שיטה ותפיסה – רוחנית ופיזית כאחת – אנו נדרשים להיות מוכנים לשמיטת השטיח. אדם שאוחז חזק מדי בשיטה אחת עלול להגרר לשיח אידאולוגי שאין בו רַכּוּת ואין בו פתיחת הלב. לעיתים יש צורך לשמוט את השטיח מתחת לתפיסה המקובעת והנוקשה ולראות האם אנחנו מצליחים לאפשר מבט ממקום אחר ומפתיע שלא עלה על דעתנו קודם לכן.

"אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים" – שמיטת השטיח היא עבודה שקשה לבצע לבד ולא פעם יש צורך במישהו אחר, חיצוני לי, כמו חבר או מכר, שישמוט מתחתי את השטיח.

אֶבָּאוּטִיזְם

הסיכון הגדול בלדבר על משהו הוא שכל הדיבור יהיה אבאוטיזם (aboutism), ומשם קצרה הנפילה לדיבור שהוא רק אידיאוגולי, אי-דיאלוגי.

האפשרות השניה היא לדבר אל – לראות את הנוכח שמולך (ע"ע 'אז נדברו'), להבין שיש פה בן אדם עם נשמה, רצונות, מחשבות ורגשות. לפעמים דווקא כך מתרחשת פריצת דרך…

שַׁעֲשׁוּעַ

"אמר רב יהודה אמר רב: שתים עשרה שעות הוי היום, שלש הראשונות הקדוש ברוך הוא יושב ועוסק בתורה… [שלוש שעות] רביעיות – יושב ומשחק עם לויתן… ברביעיות מאי עביד? יושב ומלמד תינוקות של בית רבן תורה".

הגמרא במסכת עבודה זרה מתלבטת מה עושה הקב"ה במשך שלוש שעות מסוימות מהיום – האם הוא לומד תורה עם תינוקות של בית רבן או יושב ומשחק עם לויתן.

אולי אפשר להציע ששתי התשובות קשורות זו בזו,מכיוון שגם בלימוד התורה יש צד של שעשוע, של משחק, של הנאה לשם הדבר עצמו. אפשר שזהו גם סוג של מדד – אם לימוד התורה מצליח להגיע למקום כזה שיש בו שעשוע, ייתכן שזה אומר משהו על הקשר ביני לבין רבונו של עולם.

"לולי תורתך שעשועי אז אבדתי בעניי".

תְּפִלָּה:

נוֹכְחִיּוּת

לא פעם, אדם בודק את הנוכחות שלו; אבל לפעמים זה לא אומר יותר מדי מעבר לעובדה שהגוף שלו נמצא כאן. כדי לבדוק אם הנשמה והרוח נמצאות גם כן, אולי יותר נכון לבדוק את הנוכחיות שלו – עד כמה החיוּת שלו נוכחת ומחוברת לכאן ולעכשיו.

אפשר גם להציע שבעצם, כל הכנה לתפילה בנויה על הגברת הנוכחיות של האדם על מנת שיוכל להגיע למפגש עם רבונו של עולם כשהוא במיטבו – חי ונוכח יותר.

צִיר הַ-Y

בעולם העשיה, הציר שאיתו פועלים בדרך כלל הוא ציר ה-X – כמה התקדמתי, כמה עשיתי וכמה פרחתי.

בתפילה אנחנו מבקשים לעורר ציר חדש, אנכי; ציר שבו אדם עומד עם הידיים פרושות כלפי מעלה. ציר שבו האדם שואל ומבקש לא רק על ההתקדמות ההישגית אלא גם על ההיות והנוכחות מול ה' יתברך.

ציר ה-Y הוא מפתח לעמידה בתפילה גם משום שהוא שם את השאלה Why (למה) במרכז העניינים.

אִינְטֵלִיגֶנְצִיָּה דָּתִית

בשנת 1983 הציע הווארד גארדנר לזהות שקיימות שמונה אינטילגנציות שונות לבני אדם, במינונים שונים. אחריו היו רבים שהציעו אינטילגנציות שונות נוספות.

יכול להיות שאנחנו נדרשים להתבונן ולפתח גם את האינטלגנציה הדתית של האדם – היכולת של האדם להתמצא בנתיבים של תורה, הלכה ותפילה. כשהאינטליגנציה הדתית של אדם מתחילה להתפתח, הוא לאט לאט מרגיש בדברים האלה יותר בבית ואולי גם מתחיל ליצור, לחדש ולהעמיק בתוכם ומתוכם. 

הִסְתַּכַּלְתָּ הַיּוֹם אֶל הַשָּׁמַיִם?

באחד הסיפורים הקלאסיים שלו מתאר ר' נחמן את אחד מתלמידיו שמרוב עיסוקיו בשוק 'שכח' לבקר את רבו – ר' נחמן.

"קָרָא אוֹתוֹ רַבֵּנוּ זַ"ל אֶל הַחַלּוֹן וַיּאמֶר לוֹ: "הַבֵּט בַּחַלּוֹן וְתֹאמַר לִי מָה אַתָּה רוֹאֶה!" וַיּאמֶר: "אֲנִי רוֹאֶה עֲגָלוֹת וְסוּסִים וַאֲנָשִׁים רָצִים הֵנָּה וָהֵנָּה". עָנָה רַבֵּנוּ זַ"ל וְאָמַר לוֹ: "אַחַר חֲמִשִּׁים שָׁנָה יִהְיֶה יָרִיד אַחֵר לְגַמְרֵי; זֶה הַכּל שֶׁאַתָּה רוֹאֶה לא יִהְיֶה עוֹד, רַק סוּסִים אֲחֵרִים וַעֲגָלוֹת וּסְחוֹרוֹת וַאֲנָשִׁים אֲחֵרִים. וְגַם אֲנִי לא אֶהְיֶה וְגַם אַתָּה לא תִהְיֶה. כְּהַיּוֹם אֲנִי שׁוֹאֵל אוֹתְךָ: 'מָה אַתָּה כָּל-כָּךְ בָּהוּל וּמֻטְרָד שֶׁאֵין לְךָ אֲפִלּוּ זְמַן לְהִסְתַּכֵּל עַל הַשָּׁמַיִם?'"

כשאדם מביט על השמים הוא נזכר שיש דברים מעבר לעולם העשיה (ע"ע ציר ה Y); מבין שיש בעולם גם נגיעות של נצח.

חִנּוּךְ:

בֵּן סוֹרֵר הוּא מוֹרֶה

לפעמים ייתכן שהתלמיד בכיתה שנראה לנו 'סורר' – דווקא הוא ישמש לנו מורה.

התלמיד ה'סורר' הוא זה שמערער על המוסכמות ומתוך כך הוא שמצליח להוציא את ההורה ו/או המורה מהמוכר והידוע, מה'נסיון' שלו, ומאפשר לו לפסוע בשבילי חינוך חדשים ומפתיעים.

זה דורש מהמורה להיות בענווה, להבין שהילד שנראה 'סורר' או 'מפריע' הוא המפתח שלי ללימוד ולהתקדמות.

בְּלִיץ

ניקוי האוויר (ע"ע איכות הסביבה) נעשה, בין השאר, על ידי הורדת הציניות – המגן הקריר שנמצא מסביבנו לרוב. בלי"צ – בלי ליצנות, הוא מרחב שמאפשר דיבור נקי ומוקשב, דיבור מלב אל לב.

יצירת המרחב דורשת מַנחה, דורשת אורך רוח, דורשת סייעתא דשמיא; אבל היא אפשרית. 

אֵמוּן

בשדה החינוכי האמון לא מתנקז – כפי שחושבים לעיתים – רק למרחבים של אמת ושקר; האמון הוא אמונה שלי – המורה – בצמיחה שלך – התלמיד. אמונה בכך שבכל פעם שתוכל תבחר בטוב, ושגם אם תטעה – אפשר לתקן.

עבודה חינוכית עם אמון-אמונה, היא זו שמאפשרת לתלמיד לצמוח ולגדול – במבט נכון, בעין טובה.

הָאֵשׁ הַלְּבָנָה

התורה ניתנה ב"אש שחורה על גבי אש לבנה" (ירושלמי סוטה)

אחת המשמעויות של האש הלבנה היא שגם לרקע, להקשר עליו כתובה התורה, ישנה חשיבות ואף הוא חלק ממה שניתן על ידי הקב"ה.

המשמעות של זה היא שיש להפנות את המבט להקשר, למה שמאחורי המילים ומעבר להן, לשים לב על השכינה שנוכחת בין לבין.

מורה שיביט על הרווח בין התלמידים פתאום יגלה שהאש הלבנה גם היא נוכחת; שגם היא חלק משמעותי לא פחות ולעיתים אף יותר מהאש השחורה – הנאמרת, הכתובה; שגם שם יש אש. שגם היא מאת ה'.

מִשְׁמַר הַגְּבוּל

בצה"ל ובמשטרה ישנם חילות רבים. משמר הגבול מהווה כ-5-6 אחוזים מכלל כוחות הבטחון.

מורה שרואה שהוא משקיע בענייני גבולות ומשמעת יותר מאשר 5-6 אחוזים מהכוחות הכלליים שלו – כנראה שהוא לא משקיע את האנרגיה שלו באופן נכון (ע"ע פרצוף כיתה). חלק מהמדד של מורה כדי לדעת האם האנרגיה שלו מתועלת באופן מדוייק בכיתה קשורה לשאלה של כמה הוא משקיע בגבולות ואיך הוא משקיע בהם (ע"ע ממשמעת למשמעות).

הַשֻּׁתָּף הַשְּׁלִישִׁי

בכל תלמיד, בכל ילד, ישנם שלושה שותפים.

ישנם ההורים, ישנם המורים, וישנו גם הקב"ה. לפעמים אנחנו קצת 'שוכחים' מזה שהקב"ה גם הוא שותף בעבודה החינוכית. אנחנו רוצים להציע שלפעמים בישיבות פדגוגית או בפגישות עם ההורים נכון להזמין את הקב"ה להיות שותף גם הוא.

לעתים השותף השלישי הוא נסתר, לפעמים הוא לא הקב"ה אלא סבא מהדורות הקודמים, דמות מעוררת השראה שקשורה לסיטואציה; אנחנו נקראים 'לשמור לו כסא' איתנו ובעיקר להנכיח אותו, לראות שהעבודה החינוכית היא לא רק על מי שנמצא פה בחדר ולא רק בעולם העשיה.

הֵם-I-Are

ה-MRI הוא מכשיר רפואי מופלא שמגלה שבכל מוסד חינוכי התלמידים הם שיקוף של העולם הפנימי שלי – המורה.

בכל פעם שהחבורה, הכיתה, התלמידים, מגיבים באופן מסויים – אני נדרש לראות האם ואיך זה מוקרן מתוכי, באיזו צורה הדברים שאני עושה בעצם מחוללים את הרוח בכיתה.

הדבר נכון גם להפך – תנועות שנוצרות בכיתה משיבות רוח בתוכי פנימה, לטוב ולמוטב.

מורה שיודע לעבוד עם הכלי של MRI (ייתכן מאוד שתידרש עזרת חבר, קשה מאוד לעבוד על זה לבד) מגלה שהכיתה הופכת להיות המגרש שבו הוא לומד ומתקדם בזכות ובעזרת התלמידים.

פַּרְצוּף כִּתָּה

ניתן להסתכל על הכיתה במבט הוליסטי, כולל; מבט שרואה את האנרגיה של המורה ואת כוחות החיים שלו כמשאבים המרכזיים שיש בכיתה.

מורה שיודע לעבוד נכון עם כוחות החיים שלו יכול לסיים שיעור עם יותר כוחות חיים מאשר בתחילתו; הוא יודע לעבוד עם התלמידים 'זוללי האנרגיה' באופן מדוייק מבלי לתת להם להשתלט על כל הוויתו; והוא בעיקר יודע לעבוד עם הכלי המרכזי שיש לכל מורה – הוא בעצמו, עם יכולותיו, עם כשרונותיו הברוכים, עם המתנות שחנן אותו ה' יתברך.

מִמִּשְׁמַעַת לְמַשְׁמָעוּת

לא פעם, ענייני משמעת נתפסים כ'בעיות' שיש לפתור במושגים המושאלים מעולמות של מוסך או רפואת שיניים – 'לפתוח, להבריג עוד שלוש הברגות ימינה ושמאלה, לתקן, לסגור ולקוות לטוב'. הבעיה היא שבני אדם לא תמיד מגיבים כמו רכב לטיפולים כגון אלה.

בעיות משמעת לא פעם יכולות להיות סמן לשאלות של משמעות. בעיות שהתלמידים גורמים למורה יכולות להיות בקשות של התלמיד מהמורה – לדיוק המשמעות, להתאמת הלמידה לעולם מתחדש.

מוֹרֶה מְפַנֶּה מָקוֹם

כל בית ספר צריך מורים ממלאי מקום – אם יש חופשת לידה, מחלה או שמחה, טוב שיש מישהו שימלא את השורות.

אך יותר מכך, כל בית ספר צריך כמה מורים מְפַנֵּי מקום, מורים שנותנים לתלמיד את המקום לצמוח, לגדול. מורים שלא תופסים את כל חלל הכיתה בדיבורים ובנוכחות אלא מאפשרים לתלמידים להביא את עצמם לידי ביטוי – הן במילים, הן בגוף והן בנפש, גם אם לפעמים זה עלול 'לקלקל' את מהלך השיעור.

מורה שמפנה מקום הוא מורה שמבין שהוא לא הנושא, אלא 'אל נושא היית להם' – הקב"ה הוא הנושא והוא שמאפשר לרוח לזרום באופן מפתיע וחדש.

כֻּלָּם מְקַבְּלִים

"כולם מקבלים עול מלכות שמים זה מזה" (תפילת שחרית)

בסופו של יום, הלימוד המרכזי של השותפים בכל מוסד חינוכי הוא לימוד זה מזה. עוד לפני שאלות ההיררכיה של מורה-תלמיד, עוד לפני שאלות של מי יודע יותר ומי פחות, ההימצאות של כולם יחד מתוך אמונה משותפת בגדילה ובצמיחה (ע"ע אמון) היא זו שמאפשרת למידה אחד מהשני, שמאפשרת קהילה לומדת במובנה העמוק – ש"מקבלין דֵּין מִן דֵּין".

חֲבוּרוֹת:

לִמּוּד מְבַקֵּשׁ פָּנִים

לפעמים הלימוד מגיע מעולמות של כח. לימוד כזה, מטרתו היא 'לפצח' את הטקסט. לימוד שכזה יפרק את הפסקאות למשפטים, ינסה להבין כל מילה ומילה ומתוך כך להגיע לתובנה חדשה.

אך לפעמים לא בהכרח נבקש לפרק, לפצח, אלא דווקא נחפש את הפָּנים. הלימוד מבקש לראות את הפנים של הַמְּדַבֵּר, לראות את שפתותיו דובבות, להבין שלפני אי-אלו שנים ודורות היה מישהו שרצה להגיד משהו – לכאן ולעכשיו שלי.

שינוי המבט יכול להוליד גישה קשובה למילים – גישה מלאת ענווה שיכולה להוליד לימוד מַשְׁרֶה.

מְחֵבְרֵ'ה לַחֲבוּרָה

הרבה פעמים אנחנו מתַרגלים את עצמנו לשבת בחבר'ה – צוחקים, אוכלים, שותים. יש בזה אנרגיות כיפיות ומשחררות.

לפעמים הבקשה היא אחרת – לשבת עם חברים בלב פתוח ובדיבורים מוקשבים (ע"ע אז נדברו) ולראות איך דיבורים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב.

מבנה החבורה נועד ליצור פלטפורמה שלא מתעלמת מהחבר'ה, אלא מבקשת ליצור חבורה ששפה רוחנית-פנימית אינה זרה לה. שפה שמבקשת תורה, תפילה ועבודת ה' בדיבוק חברים אמיתי.

בְּלוּטוּס

ידועה האמירה "דברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב", אלא שלא כתוב איך יוצאים הדברים ואיך הם נכנסים. יכול להיות שהכוונה היא שהדברים יוצאים מהלב, כפשוטו, ולא מהפה; ונכנסים אל הלב ולא דרך האוזן. הדברים עוברים ב'בלוטוס' – בלי מילים, בלי לבושים ובלי עיטופים.

בשביל לקלוט את זה נדרש פיתוח של מיומנויות ההקשבה, של השרירים שמסוגלים להקשיב דברים הנאמרים גם כשאין מילים. לפעמים זוכים שהדיבורים יוצאים מן הלב ונכנסים באמת אל הלב.

אֲנַן בְּחַבִיבוּתָא

המפתח לעבודת החבורה הוא החביבות – מאור הפנים, הלב שמאיר.

החביבות מתחילה כבר בחבורה של ר' שמעון בר יוחאי שמסתובבת לה בספר הזוהר ומנסה – בתוך כדי הליכה – לפצח את סודות הבריאה, את סודות הקשר בין האדם לבין הקב"ה ובין בני האדם לעצמם, והכל מתוך חביבות ואהבה גדולה.

"אנן בחביבותא תליא מילתא"

אָז נִדְבְּרוּ

"אָז נִדְבְּרוּ יִרְאֵי ה' אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ
וַיַּקְשֵׁב ה' וַיִּשְׁמָע
וַיִּכָּתֵב סֵפֶר זִכָּרוֹן לְפָנָיו
לְיִרְאֵי ה' וּלְחֹשְׁבֵי שְׁמוֹ"

(מלאכי ג', טז)

הפועל 'נִדְבְּרוּ' הוא פועל מפתיע והוא מתאר הידברות שיוצאת מתוך איש אחד אל רעהו. אולי בדומה לקול היוצא מבין שני הכרובים במקדש, כך הדיבור יוצא מאיש אל רעהו כאשר הלבבות מכוונים ויש פנים אל פנים.

וכשזה קורה, פתאום ה' מקשיב ונוכח שם – בסקרנות, בפליאה.

דברים לזכרה

אסתר חיה הולנדר לבית בבצ'יק ז"ל

אסתר הולנדר, מורה, מנהלת ואשת חינוך בכל ליבה ובאורחות חייה. היוותה דוגמא אישית ומופת למוריה, תלמידיה ולמשפחתה בהשראת מסורת ישראל, אהבת ה' וכבוד האדם.

סבתא אסתר שלנו נולדה לאמה גולדה-מלכה לבית בלום ולאביה צבי-אריה בבצ'יק בתאריך י"ח בניסן, בשנת תרצ"ו, בעיר מקוב-מזובייצק שבפולין. 

כאשר פרצה מלחמת העולם השניה גוייס אביה לצבא הפולני; ובעודה ילדה צעירה הצליחה אמה לחצות איתה ועם אחיה מנחם את הגבול לרוסיה ומשם לאוזבקיסטן.

זכרונותיה של סבתא מאותם ימים ליוו את משפחתנו.

עם סיומה של המלחמה שהתה המשפחה כשלוש שנים במחנות עקורים בגרמניה, עד שעלתה לישראל בשנת 1949.

המשפחה התגוררה בתל אביב, וסבתא – שהייתה נערה יוזמת ונחושה מגיל צעיר – לקחה אחריות על חייה. היא לא הסכימה עם ההחלטה לשבצה בכיתה נמוכה מגילהּ מכיוון שהיתה עולה חדשה, ובתושיה פנתה לאחראי על החינוך בעיריית תל אביב ודרשה שישבצו אותה בכיתה המתאימה. המפקח שהתרשם מאד מאוֹפיה צפה לה כבר אז עתיד מזהיר.

סבתא סיימה את לימודיה בתיכון 'תלפיות' ולאחר מכן גם לימודי הוראה בסמינר 'תלפיות' בתל אביב.

סבתא לימדה בבית הספר 'חורב בנים' ביד-אליהו, שם מונתה למנהלת כבר בגיל 28, ובהמשך ניהלה את בית הספר לבנות 'רמב"ם' בשכונת עזרא בתל-אביב. לאחר מכן ניהלה את בית הספר 'עוזיאל' בקרית הרצוג.

בשנת 1956 נישאה סבתא לעקיבא הולנדר – יליד סלובקיה – ונולדו להם שני ילדים – רחל וישראל. 

סבתא אסתר הייתה בעלת ידע נרחב, אוטודידקטית, אוהבת ספר ודעת, אשה המתנהלת בפשטות ובצניעות ללא גינוני כבוד, נעימת הליכות ומזג הנוהגת בכבוד אמיתי ובהקשבה לכל אדם באשר הוא – מילדים צעירים ועד בעלי מקצוע ותפקידים שונים שהגיעו לביתה. "את כולם יש לכבד ומכולם יש ללמוד" היתה אומרת. גם לחפצי היום-יום הפשוטים בהם היתה נעזרת היתה נותנת חשיבות ונוהגת בהם בכבוד ובתשומת לב.

סבתא היתה אשת חינוך בכל רמ"ח איבריה – בכל שנותיה עסקה בחינוך, התמסרה לכך והיתה אהובה על התלמידים והמורים כאחד.

כמנהלת, היתה מקפידה לעמוד בשער בית הספר ולקבל בכל בוקר את תלמידיה במאור פנים. תלמידים מתקשים הוזמנו לבוא אל חדרה והיא ידעה לשוחח עִמם בגילוי לב. נהגה להציב גבולות באופן שגרם לתלמידים לכבד ולהוקיר אותה, כך שזכרו אותה לאורך שנים.

במשך שנים סבתא היתה נושאת הזיכרון והסיפור המשפחתי אותו הרבתה לספר ולשנן לנו – הנכדים – ולהעצים את חשיבותו.

עוד עודדה אותנו תמיד ללמוד, להתמיד ולהשקיע. היתה מקפידה איתנו על מצוות היום יום כמו נטילת ידים, ברכות וקריאת שמע שעל המיטה, ועל אף ההקפדה חשנו את אהבתה העמוקה כלפינו, הנכדים.

עבורנו, סבתא היא מגדלור מופת של אהבה – אהבת המשפחה, אהבת הבריות, אהבת התורה והלמידה.

לאורה נלך.

הרשמה

כניסת מנויים

התחברות
כתובת אימייל
סיסמה
זכור אותי
איפוס סיסמה
כתובת אימייל

הרשמו למנוי וקבלו
מגוון רחב של דפי לימוד ונחיה: