ברכה ראשנה: לארח
ספרו בקצרה על פעם שאירחתם מישהו בבית שלכם.
מקורות: יחסי אורח ומארח
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף מו עמוד א
אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: בעל הבית בוצע ואורח מברך, בעל הבית בוצע – כדי שיבצע בעין יפה, ואורח מברך – כדי שיברך בעל הבית.
- מדוע חשוב שהאורח יברך את בעל הבית? מה יש לאורח שאין לבעל הבית?
ויקרא רבה (וילנא) פרשה ט סימן ג (פרשת צו)
מעשה ברבי ינאי שהיה מהלך בדרך וראה אדם אחד שהיה משופע ביותר א"ל משגח רבי מתקבלא גבן אמר לו: אין. הכניסו לביתו האכילו והשקהו בדקו במקרא ולא מצאו במשנה ולא מצאו באגדה ולא מצאו בתלמוד ולא מצאו
א"ל סב בריך א"ל יברך ינאי בביתיה
א"ל אית בך אמר מה דאנא אמר לך א"ל אין
א"ל אמור אכול כלבא פיסתיא דינאי. קם תפסיה.
א"ל ירותתי גבך דאת מונע לי
א"ל ומה ירתותך גבי
א"ל חד זמן הוינא עבר קמי בית ספרא ושמעית קלהון דמניקיא אמרין (דברים לג) תורה צוה לנו משה מורשה קהלת יעקב מורשה קהלת ינאי אין כתיב כאן אלא קהלת יעקב
א"ל למה זכיתה למיכלא על פתורי אמר לו מיומי לא שמעית מילא בישא וחזרתי למרה, ולא חמית תרין דמתכתשין דין עם דין ולא יהבית שלמא ביניהון
א"ל כל הדא דרך ארץ גבך וקריתך כלבא קרא עליה שם דרך דשיים אורחיה סגי שוי
תרגום:
מעשה ברבי ינאי שהיה מהלך בדרך וראה אדם אחד שהיה משופע ביותר אמר לו ישגיח רבי להתקבל אצלנו. אמר לו: כן. הכניסו לביתו האכילו והשקהו בדקו במקרא ולא מצאו במשנה ולא מצאו באגדה ולא מצאו בתלמוד ולא מצאו
א"ל טול וברך. אמר לו יברך ינאי בביתו.
א"ל יכול אתה לומר מה שאני אומר לך? א"ל כן
א"ל אמור אכל הכלב פתו של ינאי. קם תפסו.
א"ל ירושתי אצלך שאתה מונע ממני
א"ל ומה ירושתך שאצלי?
א"ל פעם אחת הייתי עובר לפני בית ספר ושמעתי קול תינוקות שאומרים (דברים לג) תורה צוה לנו משה מורשה קהלת יעקב. מורשה קהלת ינאי אין כתיב כאן אלא קהלת יעקב
א"ל למה זכית לאכול על שולחני אמר לו מיומי לא שמעתי דבר רע והחזרתי לבעליו ולא ראיתי שנים שמריבין זה עם זה ולא נתתי שלום ביניהם
א"ל כל כך דרך ארץ אצלך וקראתי לך כלב? קרא עליו "ושם דרך" ששם דרכו ביושר
- דייקו בקריאת האגדה. במקומות שבהם לא לגמרי ברור לאיזו דמות מיוחסת הפעולה, בדקו את שתי האפשרויות ונסו להכריע. הצביעו על נקודת השינוי בסיפור. מה השתנה שם?
- למה הניח רבי ינאי שהאורח שלו יודע תורה? כיצד נקרא מי שאינו יודע תורה על פי רבי ינאי? מה דעתכם על המונח: "בדקו במקרא…"
- מה דעתכם על האמירה של רבי ינאי: "למה זכית לאכול על שולחני?" האם גם היא חלק מהביקורת על רבי ינאי?
- מה האורח חידש לרבי ינאי? האם רבי ינאי ציפה לכך מאורח כזה? מאורחים בכלל?
חדות שמחה פרשת וירא – ר' שמחה בונים מפשיסחא
אל נא תעבור מעל עבדך. במס' שבת (קכ"ז): "מכאן שגדולה הכנסת אורחים יותר מקבלת פני שכינה". שמעתי ממורי זצ"ל שכלל גדול כאשר איש מקיים מצות הכנסת אורחים ישיג הבעל הבית מדרגת האורח, היינו המדרגה הטובה אשר בו ולא המדרגה השפילה שלו. ושמעתי ממורי מפשיסחא שאמר בזה שכיון שהכניס אברהם האורחים המלאכים השיג מדרגתם, בחינת עומד שלא ייפול ממדרגתו. וזהו והוא עומד עליהם שנעשה בחינת עומד… וכן אמר אדמו"ר מקאזמיר זצ"ל גדולה הכנסת אורחים יותר מקבלת פני שכינה, כי קבלת פני שכינה הוא רק לפי ערך המקבל בחי' כלי שלו… לא כן מצות הכנסת אורחים אשר בכל יום ויום שהשיג אורחים תמיד הוא משיג מדרגותיהם ונעשה בכל יום כלי חדש יותר מערך בחי' כלי שלו מעצמותו.
- כיצד אתם מבינים את המשפט: "ישיג בעל הבית מדריגת האורח"? נסו למצוא לו גם מילים אחרות.
- מה קורה בהכנסת אורחים שלא קורה בקבלת פני שכינה?
- האם אתם מזדהים עם הפסקה? באופן חלקי? באופן מלא?
הילוך (תרגול / עיבוד): התבוננות באירוח והתארחות
ענו על השאלות בכתיבה, ולאחר מכן שתפו בזוגות
הזכר בפעם שבאו אליך אורחים לביתך.
למה הם באו?
מה עשית עם האורחים?
האם הנוכחות שלהם הפריעה לך או תרמה ל
מה ההבדל בין שעת האוכל לשעת השהיה בסלון לשעת השהיה בחדר וכו'?
מה האורח תורם לבית שלך?
מה אתה תורם לאורח שלך?
הזכר בפעם שהתארחת אצל מישהו אחר.
למה באת?
מה עשית בבית המארח?
האם הנוכחות שלך הפריעה למארחים או תרמה להם?
מה ההבדל בין שעת האוכל לשעת השהיה בסלון לשעת השהיה בחדר וכו'?
מה תרמת לבית שלהם?
מה המארחים תרמו לך?
דברים על הלימוד: ביאור נוסף
- רבי שמחה בונים מבין את המימרה "גדולה הכנסת אורחים יותר מקבלת פני שכינה" ברצינות, והוא מזמין אותנו להשיג את מדריגת האורח.
- אורח הוא אדם שבא מהחוץ, שחודר לאינטימיות של הבית. הנטייה שלנו היא לנסות לשמור על האווירה הביתית, ושהאורח ילמד להסתדר בתוכה. כאן יש הצעה אחרת, ליצור דו-שיח בין האורח לבין הבית, להתייחס לדברים שהאורח מביא איתו מן החוץ.
- קל לעשות לאורח "שיפוט מהיר", לגדור אותו בתוך סיפור מסויים, ולא לתת לו לחרוג מהתבניות שהגדרנו בשבילו. אבל אם אנחנו מכירים בכך שהוא מביא איתו איזו "נקודה עליונה", משהו אחר שאין לנו, האירוח שלנו יכול להשתנות. השכינה היא מעין שיקוף שלנו, היא מתייחסת אלינו, בבחינת "זה לעומת זה". לכן היא נקראת גם "אני", היא האני העליון שלנו. בניגוד אליה, האורח הוא האחר, הוא מביא משהו שפותח את המעגל הסגור שלנו, משהו שעד עכשיו לא נחשפנו אליו. ההצעה שיש פה בהכנסת אורחים היא לנצל אותה להרחבת המעגל, התודעה, האפשרויות. לכן, "גדולה הכנסת אורחים יותר מקבלת פני שכינה".
- על מי המארח צריך לחשוב? על האורח? על עצמו? ההצעה של ר' שמחה בונים מתמקדת בעצמינו, לא באורח. האורח מידו וודאי רוצה שיחשבו עליו ויתייחסו אליו, ומצד שני יש בו גם רצון שבעל הבית לא יהיה עסוק רק בו, אלא גם יאמר לו: "תודה שבאת". תודה על מה שאתה פותח לי, על מה שאתה מביא איתך.
- גם בלימוד, צריך לדעת "להכניס אורחים", להרחיב את יריעות האוהל, להרחיב את הגבולות שלנו. הכלים של בית המדרש: שיקוף, אישוש וכו' נועדו כדי "להכניס אורחים" באופן נכון, להכניס את האורח כפי שהוא אלינו, מתוך תפילה שנקבל מ"נקודה עליונה" שלו.
הרב דוב זינגר
מאמרים נוספים:
לימוד מבקש פנים
הפנים שבתוך הדיבור
להוליך את הרוח
מִפתחי מוליכות רוח
חזרה לשאלה
איה מקום כבודו
מה שקורה בינינו
במילים ומעבר להן
תורת חיים
על תורה ולימודה – חלק א
תורת חיים
על תורה ולימודה – חלק ב