ברכה ראשנה: מהיכן מגיעים הרהורי התשובה?
הרהורי תשובה תופסים אותנו בכל מיני רגעים בחיים.
אפשרות א: כל אחד יספר על הרהור תשובה קטן שפקד אותו לאחרונה
אפשרות ב: כל אחד יגיד מאיפה מגיע לו ההרהור תשובה (מהראש, מהלב, מאחד האיברים האחרים, ממקום כלשהו בחוץ).
מקורות: חרטה, שמחה ותפיסת ההרהור
ליקוטי מוהר"ן מהדורא קמא סימן קנח
כמה בני אדם ספרו, שראו לפעמים אש בוער מרחוק, וקרבו לשם ולא היה כלום, וכן נתראה גם כן לפעמים בדרך. וגם על הים לפעמים נתראה כך. וכבר נודע שזה בא מן האדים העולים מן הארץ. ויש אדים שיש להם כח של גפרית ועולים איזה אדים ונתקבצים זה עם זה, ומכה עליהם רוח קר מלמעלה ונופלים למטה ומתחילין לבער לפי שעה, כמו כן יש כמה בני אדם שלפעמים נבער לבו להשם יתברך ומתחיל בעבודת השם יתברך, ולאחר שעה נתבטל וחוזר לקדמותו, ולפעמים נמשך חצי יום או איזה ימים או איזה שבועות, אך לא לנצח ולא לזמן מרובה וזה בא מרשעים, היינו ממה שהרשעים מלאים חרטה. ואלו החרטות מתקבצים ובאים לאיזה אדם. וכפי מספר החרטות הבאים לו. כן נמשך הזמן שבוער לבו להשם יתברך כי מאלו החרטות נבער לבו פתאם. אך לאו כל אדם שוה בזה, כי יש בני אדם שאינו בא לו התלהבות מאלו החרטות רק ממקום אחר:
ליקוטי מוהר"ן מהדורא קמא סימן קעה
עקר מעלת הבכיה הוא כשהיא מחמת שמחה וחדוה. ואפילו' החרטה טוב מאד שתהיה מחמת שמחה, שמרב שמחתו בהשם יתברך, הוא מתחרט ומתגעגע מאד על שמרד נגדו בימים הראשונים, ומתעורר לו בכיה מחמת רב השמחה, וזה עקר מעלת הבכיה, שתהיה מחמת שמחה, וזה בכיה הוא ראשי תבות בשמך יגילון כל היום (תהלים פ"ט) שעקר הבכיה שתהיה מחמת שמחה בשמו יתברך. כי בכיה הוא מתעורר משם ס"ג, שהוא בבינה, ועל כן בכיה בגימטריא המלוי של ס"ג כמובא בכתבי האר"י, היינו שהתעוררות הבכיה תהיה משמחה כי בינה לבא כמו שכתוב: "הלב מבין", ועקר השמחה היא בלב, כמו שכתוב (תהלים ד): "נתת שמחה בלבי", ומשם צריך שתהיה התעוררות הבכיה כנ"ל, ועל ידי זה נמתק הבכיה והבן:
- מה מקורה של החרטה בכל אחד מהקטעים? נסו לדייק את ההבדלים בין מקורות החרטה ואת ההשפעת המקור על האופי שלה.
- איך אתם מבינים את המושג: "רשעים מלאים חרטה"? מדוע החרטה הזאת באה לידי ביטוי אצל אנשים אחרים דווקא?
*
ליקוטי מוהר"ן מהדורא תנינא סימן קכד
שמעתי בשמו שאמר, שלפעמים מגיע לאדם הרהור תשובה והשתוקקות להשם יתברך באיזה מקום, שצריך שם באותו המקום דיקא להתחזק בזה ההרהור תשובה וההשתוקקות, כגון לדבר שם איזה דבורים של תחנות ובקשות או דברי השתוקקות בפה ובלב כפי הענין, ולא ימתין ולא יזוז ממקומו, אף על פי שאין זה המקום מוכן לכך, כגון שלא במקום קביעות לתורה ותפלה, רק בדרך הלוכו וכיוצא. כי כשיזוז ממקומו, יכול להיות שיפסק. וכן ממנו, זכרונו לברכה, בעצמו ראינו ענין כזה כמה פעמים, שלפעמים נשאר עומד באמצע הבית, ודבר עמנו וגלה לנו תורה נפלאה ושיחה נאה מאד, וגלה דרכים נפלאים לעבודת השם יתברך והתעוררות גדול וכו', ולא רצה לזוז ממקומו, עד שגמר מה שרצה, וכן היה כמה פעמים:
- מה לדעתכם הקשר בין המקום להרהור התשובה?
- ביחס לתורות הקודמות, מאיפה לדעתכם מגיע הרהור התשובה? מה המקום בכל זאת לתנועות פתאומיות של תשובה בעבודת השם על פי התורה כאן?
הילוך (תרגול / עיבוד): עבודה עם הרהורים
תאר מקום שיש לך בו חרטות . קרב את ה'זום': מה בדיוק מתרחש בשלב החרטה?
מה ניתן ל'שפר' כדי שהתהליך יראה קצת אחרת?
כתוב זאת כעצה
כתוב זאת כקבלה טובה על עצמך
דברים על הלימוד: ביאור נוסף
- בעצם, ההתמודדות של רבי נחמן בקטע הראשון הוא עם בעיית ההתמדה – "כל כך קל להפסיק לעשן, הפסקתי כבר אלף פעמים". רבי נחמן מצביע על כך שהדבר קשור לאיכות החרטה, למקור שלה. מקור החרטות האלו הוא אצל הרשעים, שהם לא פה ולא שם, תמיד מתחרטים (על דברים טובים ורעים כאחד).
- כפי שבעולם הגשמי יש "חוק שימור האנרגיה", כך גם בעולם הרוחני. הכוח של החרטה לא מקבל ביטוי, ולכן הוא מצטבר עד שהוא מגיע לידי ביטוי אצל מישהו אחר.
- ההרהור הוא ניצוץ, הארה מ"העולם הבא". מהמציאות האפשרית, ההולכת ובאה, אבל שאינה מושגת כעת. החולשה של ההרהור הוא המיידיות שבה הוא מגיע ובה הוא הולך. רבי נחמן מציע לבנות כלים להרהור, לצרף אותו "בכוח" לעולם המעשה ולהפוך אותו למנוף, למנוע.
הרב דוב זינגר
מאמרים נוספים:
לימוד מבקש פנים
הפנים שבתוך הדיבור
להוליך את הרוח
מִפתחי מוליכות רוח
חזרה לשאלה
איה מקום כבודו
מה שקורה בינינו
במילים ומעבר להן
תורת חיים
על תורה ולימודה – חלק א
תורת חיים
על תורה ולימודה – חלק ב