ברכה ראשנה: למשש את הרוחניות
עד כמה שהדבר אבסורדי, ננסה למשש קצת את הרוחניות. נשלים את המשפט: "רוחניות היא כמו…".
מקורות: זיכרון של רוח וזיכרון של חומר
ליקוטי מוהר"ן קי
לא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ (יְהוֹשֻׁעַ א):
כִּי הַתּוֹרָה הִיא רוּחָנִיּוּת. וַאֲשֶׁר זַךְ יָשָׁר פָּעֳלוֹ וְשִׂכְלוֹ רוּחָנִי יָכוֹל לִתְפּס כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ וְלא יִשְׁכַּח דָּבָר כִּי דָּבָר רוּחָנִי אֵינוֹ תּוֹפֵס מָקוֹם וִיכוֹלָה הַתּוֹרָה לְהִתְפַּשֵּׁט וְלִשְׁכּן בְּשִׂכְלוֹ. אַךְ מִי שֶׁהוּא מְגַשֵּׁם דִּבְרֵי הַתּוֹרָה וְעוֹשֶׂה מִמֶּנָּה מַמָּשׁוּת אֲזַי יֵשׁ לָהּ שִׁעוּר וְקִצְבָּה כַּמָּה הוּא יָכוֹל לִתְפּס בְּשִׂכְלוֹ וְלא יוֹתֵר וְאִם יִרְצֶה לְהַשִּיג יוֹתֵר אֲזַי יִדָּחֶה מַה שֶּׁכְּבָר נִכְנַס בְּשִׂכְלוֹ, כְּדֶרֶךְ כָּל דָּבָר גַּשְׁמִי אִם הוּא כְּבָר מָלֵא אִם יְמַלְּאֶנּוּ יוֹתֵר יִדְחֶה מַה שֶּׁהָיָה בּוֹ כְּבָר.
וְזֶהוּ: "לא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה", 'יָמוּשׁ' מִלְּשׁוֹן מַמָּשׁוּת. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שְׁמוֹת י): "וְיָמֵשׁ חשֶׁךְ". כְּלוֹמַר הִזָּהֵר שֶׁלּא תִּהְיֶה מַמָּשׁוּת וְגַשְׁמִיּוּת בְּדִבְרֵי הַתּוֹרָה 'מִפִּיךָ' כְּלוֹמַר מֵחֲמַת פִּיךָ שֶׁיּוֹצֵא מֵאִתְּךָ יִהְיֶה לָהּ מַמָּשׁוּת וְגַשְׁמִיּוּת, תִּזָּהֵר מִזֶּה.
וְזֶה שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (בָּבָא מְצִיעָא פה) שֶׁהִתְעַנָּה רַב יוֹסֵף אַרְבָּעִים יוֹם שֶׁיִּתְקַיֵּם לִמּוּדוֹ אַחֲווּ לֵהּ לא יָמוּשׁוּ מִפִּיךָ וְשׁוּב הִתְעַנָּה וְכוּ' אַחֲווּ לֵהּ וּמִפִּי זַרְעֲךָ וְכוּ' כְּלוֹמַר שֶׁלּא יָמוּשׁוּ וִיגֻשְּׁמוּ מִפִּיךָ וַאֲזַי יִתְקַיֵּם תַּלְמוּדוֹ כִּי לא יִהְיֶה שִׁכְחָה כִּי דָּבָר רוּחָנִי אֵינוֹ תּוֹפֵס מָקוֹם וְדוּק:
בבא מציעא דף פה.
אמר רבי פרנך אמר רבי יוחנן: כל שהוא תלמיד חכם, ובנו תלמיד חכם, ובן בנו תלמיד חכם, – שוב אין תורה פוסקת מזרעו לעולם, שנאמר ואני זאת בריתי וגו' לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר ה' מעתה ועד עולם.
מאי אמר ה' – אמר הקדוש ברוך הוא: אני ערב לך בדבר זה. מאי מעתה ועד עולם – אמר רבי ירמיה: מכאן ואילך תורה מחזרת על אכסניא שלה. רב יוסף יתיב ארבעין תעניתא, ואקריוהו לא ימושו מפיך, יתיב ארבעים תעניתא אחריני ואקריוהו לא ימושו מפיך ומפי זרעך. יתיב מאה תעניתא אחריני אתא ואקריוהו לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר: מכאן ואילך לא צריכנא, תורה מחזרת על אכסניא שלה. רבי זירא כי סליק לארעא דישראל יתיב מאה תעניתא דלשתכח גמרא בבלאה מיניה, כי היכי דלא נטרדיה.
|
תרגום: רב יוסף ישב ארבעים יום בתענית, והראו לו בחלומו – "לא ימושו מפיך". ישב ארבעים יום נוספים בתענית, והראו לו בחלומו – "לא ימושו מפיך ומפי זרעך". ישב מאה תעניות נוספות, בא והראו לו בחלומו – "לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך". אמר: מכאן ואילך איני צריך עוד – תורה מחזרת על אכסניא שלה. כשעלה רבי זירא לארץ ישראל, ישב מאה תעניות שתשכח הגמרא הבבלית ממנו, כדי שלא תבלבל אותו |
- האם אתם מבינים את ההבדל בין תורה רוחנית לתורה ממשית? מה בלימוד "רוחני" של התורה מתמודד עם השכחה?
- על פי הבנתכם, האם התעניות של רב יוסף הולכות בכיוון ה"ממשי" או ה"רוחני"? איך רבי נחמן קורא את הסיפור, והאם הקריאה הזאת מתיישבת עם הגמרא או שהיא מפתיעה ביחס אליה?
- כדי לעזור לדייק יותר את ההבדלים בין "רוחניות" ל"ממשות", כל אחד מוזמן להגיד שתי מילים, מילות קוד – אחת ששייכת, מייצגת ומאפיינת את התחום הממשי, ואחת מהתחום הרוחני.
- מה התמונה שנוצרה לכם על ידי אוסף המילים שנאמרו? מה הגבולות ששורטטו? האם יש מכנה משותף?
*
ליקוטי מוהר"ן קסב
בִּימֵי הַמַּגִּיד, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, הָיָה אִישׁ עָשִׁיר וּמְיֻחָס, וְהָיָה מִתְנַגֵּד לְאַנְשֵׁי הַמַּגִּיד, וְסִפְּרוּ לוֹ אֲנָשָׁיו מִזֶּה הָאִישׁ, וְאָמַר לָהֶם שֶׁיִּרְאוּ לְקָרֵב אוֹתוֹ אֵלָיו, וּלְהִשְׁתַּדֵּל בָּזֶה מְאד וּלְהִתְפַּלֵּל לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שֶׁיַּעֲזר לָהֶם, וְכֵן עָשׂוּ עַד שֶׁעֲזָרָם ה' שֶׁהֵבִיאוּ אוֹתוֹ לְהַמַּגִּיד, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, וְנַעֲשָׂה אִישׁ כָּשֵׁר יְרֵא שָׁמַיִם, אַךְ הִתְחִיל לֵירֵד מִנְּכָסָיו, וְאָמַר הַמַּגִּיד, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה שֶׁאֵלּוּ שְׁנֵיהֶם אִי אֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיוּ בְּמָקוֹם אֶחָד, הַיְנוּ תּוֹרָה וּגְדֻלָּה, כִּי 'הָרוֹצֶה לְהַחְכִּים יַדְרִים לְהַעֲשִׁיר יַצְפִּין' (בָּבָא בַּתְרָא כה:) נִמְצָא כְּשֶׁרוֹצֶה לְהַחְכִּים עוֹמֵד לְדָרוֹם עַל-כֵּן אִי אֶפְשָׁר לוֹ לְהַעֲשִׁיר, כִּי כְּשֶׁהוּא בְּדָרוֹם אֲזַי אֵינֶנּוּ בְּצָפוֹן וַעֲשִׁירוּת בְּצָפוֹן, וְכֵן לְהֵפֶךְ.
כִּי-אִם, אִם הוּא בְּתַכְלִית הָעֲנִיווּת שֶׁהוּא אַיִן מַמָּשׁ, אֲזַי אֵינוֹ עוֹמֵד בְּשׁוּם צַד כִּי אִי אֶפְשָׁר לוֹמַר עָלָיו שֶׁהוּא בְּצָפוֹן אוֹ בְּדָרוֹם מֵאַחַר שֶׁהוּא אַיִן וָאֶפֶס מַמָּשׁ, עַל- כֵּן אֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיֶה תּוֹרָה וּגְדֻלָּה בְּמָקוֹם אֶחָד, כְּגוֹן משֶׁה רַבֵּנוּ, עָלָיו הַשָּׁלוֹם, וְרַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ.
- בתורה כאן רבי נחמן מרחיב את עיקרון הרוחניות והממשות מעבר ללימוד תורה.
- האם אתם מבינים את דברי רבי נחמן לאור הדברים שלמדנו לפני כן? אולי יש צורך לעדכן את מושגי ה"רוחניות" וה"ממשות"?
הילוך (תרגול / עיבוד): לעבוד ברוחניות
בכתיבה, נסו לאפיין שוב את ה"רוחניות" מול ה"ממשות", כדאי במילה או שתיים.
חישבו על איזור בחייכם שבו הייתם רוצים לעבוד באופן רוחני יותר, עם נקודת הענווה שהיא "אין ממש". תארו מה יכול להשתפר בעקבות העבודה הזאת, מה יכול להתקדם? כיצד זה יראה?
למתקדמים: אפשר לחשוב בעדינות מה ימנע אתכם מלהגיע לנקודה הזאת, וכיצד תוכלו לנוע בכל זאת אל הכיוון הזה.
דברים על הלימוד: ביאור נוסף
- בסך הכל נראה שאת רוב חיינו אנחנו חיים במישור הממשי. הזמן הוא כנראה המגבלה הממשית הפשוטה ביותר – אני עושה עכשיו משהו אחד וממילא הוא דוחק דברים אחרים שהייתי יכול לעשות בזמן הזה.
- שתי מילות קוד נוספות שאפשר להוסיף לאפיון של הממשות והרוחניות הן לאחוז מול לשמוט. האינסטינקט שלנו הוא לתפוס את הדברים, למשש אותם ולמנוע מהם לברוח. כך אנחנו למעשה ממש הופכים אותם לממשיים.
- החידוש של רבי נחמן הוא שכדי שהדברים יישארו אצלינו, ימשיכו אל ילדינו ונכדינו, צריך דווקא לאחוז בהם פחות. בבחינת "לא ימושו": אם אתה רוצה שהדברים יישארו בפיך, אל תממש אותם.
- אפשר לומר שרבי נחמן קורא את הגמרא בקריאה אירונית: רב יוסף צם שוב ושוב כדי לתפוס את התורה ולהשאיר אותה אצלו, אולם בכל פעם אומרים לו: "לא ימושו". בסופו של דבר ההבנה חודרת אליו – "לא צריכנא".
- ביחס לדף הלימוד על "שכחה והתחדשות": אפשר לראות שכאן דווקא תנועת השמיטה מובילה לזיכרון. השמיטה מאפשרת לאחוז בשורש הרוחני של הדבר בלי לממש אותו וכך להסתכן בשכחה שלו. במובן הזה, זיכרון ושכחה אינם הפכים, ובאמת אפשר לראות שאותה תענית שגורמת לזיכרון של רב יוסף, משכיחה את התלמוד של רבי זירא.
- כל חכמה וגם כל עשייה הן רוחניים במידה רבה. מה שגורם לנו לאבד אותם זה הניסיון לתפוס את הדבר. המיומנות של המדען או האינסטלטור לא מתבטאת בכך שהוא זוכר את כל ההנחיות אלא שהדברים זורמים בו. הוא והמיומנות הפכו לדבר אחד. בעצם האמירה כאן היא שהדבר שאנחנו מעוניינים בו הוא לא שהידע יונח במדף שלנו, שאנחנו נהיה הכלי שלו, נהיה אחד איתו.
צוות בית מדרש להתחדשות
מאמרים נוספים:
לימוד מבקש פנים
הפנים שבתוך הדיבור
להוליך את הרוח
מִפתחי מוליכות רוח
חזרה לשאלה
איה מקום כבודו
מה שקורה בינינו
במילים ומעבר להן
תורת חיים
על תורה ולימודה – חלק א
תורת חיים
על תורה ולימודה – חלק ב