ברכה ראשנה: סיפור חלומות
נספר (בקצרה) על חלום שחלמנו לאחרונה. אם מישהו לא זוכר, הוא יכול לומר האם הוא שמח שהוא לא זוכר חלומות, האם הוא היה שמח לזכור, האם זה מעולם לא הטריד אותו וכו'.
מקורות: הפסוקים
בראשית פרק כח
(י) וַיֵּצֵ֥א יַעֲקֹ֖ב מִבְּאֵ֣ר שָׁ֑בַע וַיֵּ֖לֶךְ חָרָֽנָה:
(יא) וַיִּפְגַּ֨ע בַּמָּק֜וֹם וַיָּ֤לֶן שָׁם֙ כִּי־בָ֣א הַשֶּׁ֔מֶשׁ וַיִּקַּח֙ מֵאַבְנֵ֣י הַמָּק֔וֹם וַיָּ֖שֶׂם מְרַֽאֲשֹׁתָ֑יו וַיִּשְׁכַּ֖ב בַּמָּק֥וֹם הַהֽוּא:
(יב) וַֽיַּחֲלֹ֗ם וְהִנֵּ֤ה סֻלָּם֙ מֻצָּ֣ב אַ֔רְצָה וְרֹאשׁ֖וֹ מַגִּ֣יעַ הַשָּׁמָ֑יְמָה וְהִנֵּה֙ מַלְאֲכֵ֣י אֱלֹהִ֔ים עֹלִ֥ים וְיֹרְדִ֖ים בּֽוֹ:
(יג) וְהִנֵּ֨ה יְקֹוָ֜ק נִצָּ֣ב עָלָיו֘ וַיֹּאמַר֒ אֲנִ֣י יְקֹוָ֗ק אֱלֹהֵי֙ אַבְרָהָ֣ם אָבִ֔יךָ וֵאלֹהֵ֖י יִצְחָ֑ק הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֤ר אַתָּה֙ שֹׁכֵ֣ב עָלֶ֔יהָ לְךָ֥ אֶתְּנֶ֖נָּה וּלְזַרְעֶֽךָ:
(יד) וְהָיָ֤ה זַרְעֲךָ֙ כַּעֲפַ֣ר הָאָ֔רֶץ וּפָרַצְתָּ֛ יָ֥מָּה וָקֵ֖דְמָה וְצָפֹ֣נָה וָנֶ֑גְבָּה וְנִבְרֲכ֥וּ בְךָ֛ כָּל־מִשְׁפְּחֹ֥ת הָאֲדָמָ֖ה וּבְזַרְעֶֽךָ:
(טו) וְהִנֵּ֨ה אָנֹכִ֜י עִמָּ֗ךְ וּשְׁמַרְתִּ֙יךָ֙ בְּכֹ֣ל אֲשֶׁר־תֵּלֵ֔ךְ וַהֲשִׁ֣בֹתִ֔יךָ אֶל־הָאֲדָמָ֖ה הַזֹּ֑את כִּ֚י לֹ֣א אֶֽעֱזָבְךָ֔ עַ֚ד אֲשֶׁ֣ר אִם־עָשִׂ֔יתִי אֵ֥ת אֲשֶׁר־דִּבַּ֖רְתִּי לָֽךְ:
(טז) וַיִּיקַ֣ץ יַעֲקֹב֘ מִשְּׁנָתוֹ֒ וַיֹּ֕אמֶר אָכֵן֙ יֵ֣שׁ יְקֹוָ֔ק בַּמָּק֖וֹם הַזֶּ֑ה וְאָנֹכִ֖י לֹ֥א יָדָֽעְתִּי:
(יז) וַיִּירָא֙ וַיֹּאמַ֔ר מַה־נּוֹרָ֖א הַמָּק֣וֹם הַזֶּ֑ה אֵ֣ין זֶ֗ה כִּ֚י אִם־בֵּ֣ית אֱלֹהִ֔ים וְזֶ֖ה שַׁ֥עַר הַשָּׁמָֽיִם:
(יח) וַיַּשְׁכֵּ֨ם יַעֲקֹ֜ב בַּבֹּ֗קֶר וַיִּקַּ֤ח אֶת־הָאֶ֙בֶן֙ אֲשֶׁר־שָׂ֣ם מְרַֽאֲשֹׁתָ֔יו וַיָּ֥שֶׂם אֹתָ֖הּ מַצֵּבָ֑ה וַיִּצֹ֥ק שֶׁ֖מֶן עַל־רֹאשָֽׁהּ:
(יט) וַיִּקְרָ֛א אֶת־שֵֽׁם־הַמָּק֥וֹם הַה֖וּא בֵּֽית־אֵ֑ל וְאוּלָ֛ם ל֥וּז שֵׁם־הָעִ֖יר לָרִאשֹׁנָֽה:
(כ) וַיִּדַּ֥ר יַעֲקֹ֖ב נֶ֣דֶר לֵאמֹ֑ר אִם־יִהְיֶ֨ה אֱלֹהִ֜ים עִמָּדִ֗י וּשְׁמָרַ֙נִי֙ בַּדֶּ֤רֶךְ הַזֶּה֙ אֲשֶׁ֣ר אָנֹכִ֣י הוֹלֵ֔ךְ וְנָֽתַן־ לִ֥י לֶ֛חֶם לֶאֱכֹ֖ל וּבֶ֥גֶד לִלְבֹּֽשׁ:
(כא) וְשַׁבְתִּ֥י בְשָׁל֖וֹם אֶל־בֵּ֣ית אָבִ֑י וְהָיָ֧ה יְקֹוָ֛ק לִ֖י לֵאלֹהִֽים:
(כב) וְהָאֶ֣בֶן הַזֹּ֗את אֲשֶׁר־שַׂ֙מְתִּי֙ מַצֵּבָ֔ה יִהְיֶ֖ה בֵּ֣ית אֱלֹהִ֑ים וְכֹל֙ אֲשֶׁ֣ר תִּתֶּן־לִ֔י עַשֵּׂ֖ר אֲעַשְּׂרֶ֥נּוּ לָֽךְ:
- הפסוקים כאן מחולקים לארבעה חלקים. חישבו האם אתם מסכימים לחלוקה, ונסו לתת כותרת לכל חלק. בכל אחד מהחלקים, דמיינו "כיצד זה היה נראה?", ממש כמו לביים סרט. הצעה: אנשים שונים יקראו את אותו חלק, ואחרים ינסו להקשיב לדקויות שונות שעולות מתוך הקריאה.
- הקריאה בפסוקים מזמינה לדייק במילות התורה, במונחים חוזרים, במעברים מדיבור בגוף אחד (למשל, נסתר) לדיבור בגוף אחר (למשל, נוכח). כדאי להציף ולהעלות שאלות מתוך ההתבוננות בפסוקים, ואולי חלקן יהיו שער לדברים פנימיים יותר שקורים בפרשייה.
- מה הרקע לחלומו של יעקב? כדאי גם להתבונן ברקע הכללי (שלא מובא בפסוקים כאן), וגם בדברים שקורים ממש לפני החלום, שיוצרים אותו.
- מה השלבים בחלום עצמו? על פי מה חילקתם את החלום?
- האם לדעתכם יש קשר בין תמונת החלום לבין הדברים שנאמרים בו?
- תגובת יעקב מתחלקת לשני חלקים – התגובה המיידית והתגובה בבוקר. כיצד אתם מבינים את שני השלבים השונים? מה קורה בכל אחד מהם?
- עצמו את העיניים ודמיינו את חלום יעקב, כפי שהבנתם אותו. איך אתם הייתם מגיבים לחלום כזה?
הילוך (תרגול / עיבוד): להזמין חלומות
חלום הוא דבר שמגיע אלינו ללא הזמנה מראש ובלי שליטה שלנו. בכל זאת, אנחנו יכולים "להיערך" לקראת חלום כזה. זו גם הזדמנות להיות בכלל מודעים יותר לְמה שקורה איתנו במשך הלילה, ואולי המודעות הזאת גם תביא איתה חלומות שנזכור…
חישבו על דבר בעולמכם שהייתם רוצים לחלום עליו. מדוע? מה לדעתכם החלום יכול להוסיף לחוויית המציאות הנוכחית שלכם (נסו לחשוב גם על כיוונים מפתיעים…)
על מה אתם חושבים שתחלמו בימים הקרובים? מה היה מפתיע אתכם אילו הייתם חולמים עליו?
נסחו לעצמכם שאלה שהייתם רוצים להיות מסוגלים לענות עליה אחרי הלילות הקרובים.
כדאי לצאת מהחבורה גם עם עצה מעשית: בימים הקרובים, בשבועות הקרובים, לשים ליד המיטה מחברת ועט ולכתוב את החלומות מיד כשקמים בבוקר.
דברים על הלימוד: ביאור נוסף
- המון מסיפורי בראשית מוּנָעִים על ידי חלומות, ובכלל, במקומות רבים בתנ"ך לחלומות יש משמעות גדולה מאוד. ננסה להעמיק בחלום במשמעו הפשוט – החוויה שאנו חווים בלילה. מסיפור יעקב אפשר גם ללמוד על התגובה לחלום.
- נקודה מאוד מעניינת בחלום יעקב היא הפעולות שהוא עושה לאחר שהוא מתעורר. הרי הרבה מאיתנו חולמים חלומות ולאחר מכן מתעוררים לאותו עולם ונדרשים לגשר בין החלומות לבין המציאות.
- אצל יעקב אפשר לראות שיש שלושה שלבים בתגובה: הוא יודע, הוא פוחד, ובבוקר לאחר מכן הוא גם עושה מעשה. אפשר לחשוב על זה כעל תהליך של התפכחות, שמתחיל מתוך החלום, ממשיך אל פחד שנובע מפרספקטיבה חיצונית יותר, ולאחר מכן ראיית המציאות כפי שהיא בבוקר, לאור יום, והתרגום של עולם החלום אל תוך עולם המעשה.
- למרות התהליכיות שאפשר לראות בתגובת יעקב, לפעמים החלום הוא צוהר לגילוי חדש, והוא מביא אותי למצב שלא הייתי בו לפני כן. למשל, יעקב אולי אינו יודע האם הבטחתו של ה' תתגשם, או האם היא תתגשם במלואה, אבל הוא כבר יודע שהמקום הוא בית א-להים. החלום יכול לפתוח אותנו אל אופציות שלא ידענו שקיימות בנו, שאפשריות עבורנו, וברגע שנחשפנו אליהם הן נהפכות לממשיות, ל"אמיתיות".
- הצד השני של הממשיות והוודאות שיכולה להגיע מהחלום משתקפת במילה "אם" שיעקב מזכיר בדבריו. למרות שבחלום נאמרו לו דברים ברורים מאוד, הוא לא יודע האם הם יתגשמו כפשוטם, או כאחת הפרשנויות האפשריות שלהם. המעבר בין הוודאות שבחלום לבין ההגשמה שלה במציאות יכול לחולל שינויים בתמונת החלום.
- השלבים שמשתקפים בסיפור יעקב הם גם הזמנה בשבילנו. ראשית, לאפשר לעצמנו להיות בתוך הממשות של החלום לגמרי, באופן מוחלט – להיבהל ממנו (אם הוא מבהיל), להתפעם ממנו (אם הוא מפעים). השלב השני הוא הנכונות להוליך את החלום אל תוך החיים, אל המציאות והממשות. לראות איך החלום הזה ישפיע עלינו במציאות.
הרב יוסי פרומן
מאמרים נוספים:
לימוד מבקש פנים
הפנים שבתוך הדיבור
להוליך את הרוח
מִפתחי מוליכות רוח
חזרה לשאלה
איה מקום כבודו
מה שקורה בינינו
במילים ומעבר להן
תורת חיים
על תורה ולימודה – חלק א
תורת חיים
על תורה ולימודה – חלק ב