ברכה ראשנה: מי מוזמן?
דמיינו שהצהרה זו מתקיימת כפשוטה. מי לדעתכם היה מגיע לבית הכנסת? מי הדמויות המפתיעות ביותר שיכולות להגיע? מי הם בעצם העבריינים?
מקורות: מתחים מבית ומחוץ
ספר שיחות הר"ן אות עז
ודע שהכל אחד. שהמחלוקת שבפרטיות בין איש וביתו וכיוצא כנ"ל הוא גם כן ממש המחלוקת שבין המלכים והאומות. כי כל אחד מאנשי ביתו הוא בחינת אומה מיוחדת והם מתגרין זה עם זה כמו שיש מלחמות בין האומות. וגם אפשר להכיר כל אחד מאיזה בחינה של אומה הוא כי ידוע מדות האומות, שזה כעסן ורוצח וכיוצא. וכמו כן יכולין למצא בפרטיות בבני הבית. ואפלו אם אחד אינו רוצה לריב ורוצה לישב בהשקט ושלוה עם כל זה הוא מוכרח להיות גם כן בתוך המחלוקת והמלחמות. כמו שנמצא בין המלחמות שבין המלכים והאומות שנמצא לפעמים איזה אומה שרוצה לישב בשלוה ואין רוצה שום מלחמה, אדרבא היתה מרוצה להשתחוות לחברו כמה פעמים. עם כל זה חוטפין אותה גם כן על כרחה בתוך המלחמה שזה אומר שיהיה מצדו וזה להפך עד שנלחמין עמו גם כן:
כמו כן ממש נמצא בפרטיות במלחמות הבית הנ"ל. כי האדם בעצמו הוא עולם קטן (קנז) ונכלל בו כל העולם ומלואו, מכל שכן האדם וביתו שנכללין בהם כל האומות ונלחמין ומתגרין זה בזה כנ"ל. ועל כן לפעמים כשאחד יושב לבדו ביער יכול להיות שיהיה נעשה משוגע. וזה נעשה מחמת שהוא לבדו ונכללין בו לבד כל האומות, והם מתגרין זה בזה והוא מוכרח להשתנות בכל פעם לבחינת אומה אחרת כפי התגברות אומה על אומה שהם כולם נכללין בו לבדו. ומחמת זה יכול להשתגע לגמרי מחמת התהפכות הדעות שבו על ידי התגרות האומות שנכללין בו לבדו כנ"ל. אבל כשהוא בישוב בין אנשים יש מקום להמלחמה להתפשט בכל אחד מהבני בית או בין השכנים כנ"ל. המחלוקת שבבית הצדיק הוא גם כן בחינת מלחמות האומות כנ"ל. גם נכללין שם בחינת מלחמות השבטים שהיו נלחמין זה על זה; אפרים על יהודה וכיוצא (קנה). וכשיבוא משיח במהרה בימינו אז יתבטל כל מיני מחלקת ויהיה שלום גדול בעולם כמו שכתוב (ישעיה יא ט): "לא ירעו ולא ישחיתו" וכו' (קנט):
- בחרו מישהו אחד שישקף את הדברים. אחרים יכולים לאחר מכן לדייק את השיקוף.
- האם הקשר בין המרחבים השונים: האומות, הבית והאדם עצמו מובן לכם? נסו להביא דוגמה למתח שמתקיים בכל המישורים או בחלק מהם.
- מדוע הבדידות עלולה להביא לשיגעון לפי רבי נחמן כאן?
- רבי נחמן כותב שבביאת המשיח יתבטלו המלחמות. כיצד לדעתכם אפשר לשחרר משהו מהקְפִיצוּת והמתח שבין הצדדים השונים במישור הביתי, במישור הפנימי, אולי אפילו במישור העולמי? אילו דברים יכולים להיות צעדים בדרך לתיקון?
הילוך (תרגול / עיבוד): להכניס את העבריין
כתבו:
עם איזו אומה היית מתקשה להתפלל? מה התכונות שהיו מקשות עליך את התפילה?
מי מהמשפחה, הגרעינית או המורחבת, מאלו שעמנו היום או מאלו שאינם עמנו, היה מקשה עליך להתפלל אילו היה נמצא לידך בימים נוראים?
איזו תכונה/כח/חלק/קול שלך מפריע לך להתפלל?
אילו נדרים פנימיים עליך להתיר בשביל לפתוח אפשרות להתפלל עם "עבריינים" אילו?
אילו אותו עבריין היה מקבל את ההזמנה ומגיע, איך היתה נראית התפילה שלו? על מה היה מתפלל? איך היה מתפלל?
אפשר לנסות להתפלל את התפילה שלו
מאמרים נוספים:
לימוד מבקש פנים
הפנים שבתוך הדיבור
להוליך את הרוח
מִפתחי מוליכות רוח
חזרה לשאלה
איה מקום כבודו
מה שקורה בינינו
במילים ומעבר להן
תורת חיים
על תורה ולימודה – חלק א
תורת חיים
על תורה ולימודה – חלק ב