ברכה ראשנה: גשם
השלימו את המשפט: "גשם הוא כמו…"
מקורות: בין מים למים
אוצר מדרשים עשרת הדברות
וכל העולם מוקף על סנפירי לויתן עומד במים התחתונים ונמשל בהם כדג קטן בים, ומים התחתונים עומדים על גבי מי בראשית ומי בראשית על גבי אוקיינוס ומי אוקיינוס על מי בוכים.
ולמה נקרא שמם בוכים שבשעה שחצה הקדוש ברוך הוא את המים חציים נתנם למעלה וחציים נתנם למטה, אותן שנתן למטה התחילו בוכים ואומרים אוי לנו שלא זכינו להיות קרובים ליוצרינו והיו מעיזות פניהם ורצו לעלות למרום עד שגער בהם הקדוש ברוך הוא וכבשם תחת כפות רגליו, אז אמרו לפני הקדוש ברוך הוא גלוי וידוע לפניך שבשביל כבודך עשינו, אמר להם הקדוש ברוך הוא הואיל ובשביל כבודי עשיתם דעו באמת שלא אתן רשות למים העליונים לומר שירה לפני עד שיקחו מכם רשות, שנאמר מקולות מים רבים אדירים משברי ים אדיר במרום ה'.
- כיצד אתם מבינים את התיאור "כבשם תחת כפות רגליו"?
- אם המים העליונים הם אלו שאומרים שירה, מדוע הם צריכים ליטול רשות מהמים התחתונים?
- האם לדעתכם המתח במדרש נפתר? הקב"ה ניחם את המים הבוכים?
*
ישעיהו פרק מה פסוק ח הַרְעִ֤יפוּ שָׁמַ֙יִם֙ מִמַּ֔עַל וּשְׁחָקִ֖ים יִזְּלוּ־צֶ֑דֶק תִּפְתַּח־אֶ֣רֶץ וְיִפְרוּ־יֶ֗שַׁע וּצְדָקָ֤ה תַצְמִ֙יחַ֙ יַ֔חַד אֲנִ֥י יְקֹוָ֖ק בְּרָאתִֽיו:
בראשית רבה פרשה יג סימן יג
א"ר לוי המים העליונים זכרים והתחתונים נקבות, והן אומרים אלו לאלו קבלו אותנו, אתם בריותיו של הקדוש ברוך הוא ואנו שלוחיו, מיד הם מקבלים אותן, הה"ד (ישעיה מה) תפתח ארץ, כנקבה זו שהיא פותחת לזכר, ויפרו ישע, שהן פרין ורבין, וצדקה תצמיח יחדו, ירידת גשמים, אני ה' בראתיו, לכך בראתיו לתקונו של עולם ולישובו.
- מדוע בוחר רבי לוי לתאר את המים העליונים לזכרים ואת התחתונים לנקבות? נסו לפתח את הדימוי הזה, "להרוויח" ממנו.
- שימו לב מה אומרים המים העליונים לתחתונים. מה ההבדל בין בריה של ה' לבין שלוחו? כיצד זה מתקשר לחלוקה שרבי לוי עשה בין מים עליונים לתחתונים?
- "מיד מקבלים אותם" – האם זה תמיד קורה? האם יכול לקרות אחרת? מה צריך כדי שאכן תיווצר קבלה כזאת? כדאי לתרגם את היחסים בין המים העליונים למים התחתונים ליחסי קבלה ונתינה אחרים שאתם מכירים כדי לפתח את המחשבות סביב המדרש.
*
תלמוד בבלי מסכת תענית דף כה עמוד ב
אמר רבי אלעזר: כשמנסכין את המים בחג, תהום אומר לחבירו: אַבָּע מימיך, קול שני ריעים אני שומע, שנאמר תהום אל תהום קורא לקול צנוריך וגו'.
המשך הגמרא שם
אמר רבה: לדידי חזי לי האי רידיא דמי לעיגלא, ופירסא שפוותיה וקיימא בין תהומא תתאה לתהומא עילאה, לתהומא עילאה אמר ליה: חשור מימיך, לתהומא תתאה אמר ליה: אבע מימיך. שנאמר הנצנים נראו בארץ וגו'.
תרגום
אמר רבה: אני ראיתי את (המלאך) הזה שנקרא רידיא, ודומה לעגל ששפתיו פתוחות, ועומד בין תהום תחתון לתהום עליון. לתהום עליון אומר: "חשור מימיך", לתהום תחתון אומר: "אבע מימיך". שנאמר "ניצנים נראו בארץ" וגו'
- המשך הגמרא הובא בעיקר כדי להבין מה הם שני התהומות. התמקדו בעיקר בחלק הראשון של הגמרא.
- מדוע גם המים העליונים נקראים "תהום"?
- מה יוצר ניסוך המים בחג?
הילוך (תרגול / עיבוד): לקבל ולתת
אמנם היום איננו מקיימים את עבודת ניסוך המים, אבל חג הסוכות הוא זמן שמסוגל לעבודה מהסוג הזה גם אם היא אינה כפשוטה. ננסה לעשות מעין "ניסוך מים", ולעורר את התהומות זה לקראת זה.
חישבו על מקום בחייכם שבו אתם בעמדת הנותן, ועל מקום אחר שבו אתם בעמדת מקבל. החלוקה לא חייבת להיות מוחלטת, אפשר גם לבחור מקום שבו אתם יותר נותנים ממקבלים, או יותר מקבלים מנותנים.
בכתיבה,
- נסו לדייק מה אתם נותנים/מקבלים.
- היזכרו למה אתם חפצים בנתינה/בקבלה.
- חישבו מה צריך לקרות כדי שהנתינה/הקבלה יהיו מדוייקות ומכוונות יותר.
דברים על הלימוד: ביאור נוסף
- אחרי הימים הנוראים, שבהם קרבתו של ה' אלינו היא דרך הדין, ושבהם הלבנה שנמשלה לכנסת ישראל חסרה, מגיע חג סוכות. אפשר לומר שכהנגדה לימים הנוראים, חג סוכות הוא חג של אהבה ושמחה שנובעים מקשר בין העליונים לתחתונים. מצוות ניסוך המים מבטאת את האהבה הזאת, בקשר שהיא מייצרת בין המים העליונים לתחתונים.
- המדרש מתאר את הבכיה של המים התחתונים. המים התחתונים, שהם תשתית הבריאה, כואבים את העובדה שהם צריכים להיפרד מבוראם, מה', ולרדת אל העולם התחתון. בכלל, אפשר לראות בבכיה שלהם את כאב המציאות כולה שאולצה להיפרד מבוראה, ואת הרגשת הנחיתות התמידית של חומר מול רוח. ה"מתנה" שניתנה למים התחתונים היא נתינת הרשות לאמירת שבח להקב"ה. התפילה והשבח יתחילו דווקא מהמקום החסר, מהחומר שכמה לרוח.
- הדימוי של התעוררות הנקבה לקראת הזכר מוזכר בדברי רבי לוי כתיאור של ירידת גשם. כדי שיהיה פריון, כדי שתהיה צמיחה, לא מספיק שהשמים יורידו גשמים, אלא צריך שהארץ תפתח להם את שעריה, תקבל אותם אליה, תנבע לקראתם.
- ניסוך המים בחג הסוכות מעורר גם הוא את התהומות שעליהם מושתת העולם. התהומות אינם נשארים פאסיביים, הם מגיבים לניסוך המים, קוראים זה לזה. ייתכן גם שזו הדרך לעורר את המים התחתונים לקראת ירידת הגשמים בחורף.
מאמרים נוספים:
לימוד מבקש פנים
הפנים שבתוך הדיבור
להוליך את הרוח
מִפתחי מוליכות רוח
חזרה לשאלה
איה מקום כבודו
מה שקורה בינינו
במילים ומעבר להן
תורת חיים
על תורה ולימודה – חלק א
תורת חיים
על תורה ולימודה – חלק ב