ברכה ראשנה: מתי לא נעניתי?
התבוננו על תפילות שהתפללתם, על בקשות שבקשתם מה' יתברך והן לא נענו. נסו להישיר רגע מבט לרגע הכואב הזה, ולומר במילה מה הרגש שעולה שם.
תהלים פרק עז
(א) לַמְנַצֵּ֥חַ עַֽל־ידיתון יְדוּת֗וּן לְאָסָ֥ף מִזְמֽוֹר:
(ב) קוֹלִ֣י אֶל־אֱלֹהִ֣ים וְאֶצְעָ֑קָה קוֹלִ֥י אֶל־אֱ֝לֹהִ֗ים וְהַאֲזִ֥ין אֵלָֽי:
(ג) בְּי֥וֹם צָרָתִי֘ אֲדֹנָ֪י דָּ֫רָ֥שְׁתִּי יָדִ֤י׀ לַ֣יְלָה נִ֭גְּרָה וְלֹ֣א תָפ֑וּג מֵאֲנָ֖ה הִנָּחֵ֣ם נַפְשִֽׁי:
(ד) אֶזְכְּרָ֣ה אֱלֹהִ֣ים וְאֶֽהֱמָיָ֑ה אָשִׂ֓יחָה׀ וְתִתְעַטֵּ֖ף רוּחִ֣י סֶֽלָה:
(ה) אָ֭חַזְתָּ שְׁמֻר֣וֹת עֵינָ֑י נִ֝פְעַ֗מְתִּי וְלֹ֣א אֲדַבֵּֽר:
(ו) חִשַּׁ֣בְתִּי יָמִ֣ים מִקֶּ֑דֶם שְׁ֝נ֗וֹת עוֹלָמִֽים:
(ז) אֶֽזְכְּרָ֥ה נְגִינָתִ֗י בַּ֫לָּ֥יְלָה עִם־לְבָבִ֥י אָשִׂ֑יחָה וַיְחַפֵּ֥שׂ רוּחִֽי:
(ח) הַֽ֭לְעוֹלָמִים יִזְנַ֥ח׀ אֲדֹנָ֑י וְלֹֽא־יֹסִ֖יף לִרְצ֣וֹת עֽוֹד:
(ט) הֶאָפֵ֣ס לָנֶ֣צַח חַסְדּ֑וֹ גָּ֥מַר אֹ֝֗מֶר לְדֹ֣ר וָדֹֽר:
(י) הֲשָׁכַ֣ח חַנּ֣וֹת אֵ֑ל אִם־קָפַ֥ץ בְּ֝אַ֗ף רַחֲמָ֥יו סֶֽלָה:
(יא) וָ֭אֹמַר חַלּ֣וֹתִי הִ֑יא שְׁ֝נ֗וֹת יְמִ֣ין עֶלְיֽוֹן:
(יב) אזכיר אֶזְכּ֥וֹר מַֽעַלְלֵי־יָ֑הּ כִּֽי־אֶזְכְּרָ֖ה מִקֶּ֣דֶם פִּלְאֶֽךָ:
(יג) וְהָגִ֥יתִי בְכָל־פָּעֳלֶ֑ךָ וּֽבַעֲלִ֖ילוֹתֶ֣יךָ אָשִֽׂיחָה:
(יד) אֱ֭לֹהִים בַּקֹּ֣דֶשׁ דַּרְכֶּ֑ךָ מִי־אֵ֥ל גָּ֝ד֗וֹל כֵּֽאלֹהִֽים:
(טו) אַתָּ֣ה הָ֭אֵל עֹ֣שֵׂה פֶ֑לֶא הוֹדַ֖עְתָּ בָעַמִּ֣ים עֻזֶּֽךָ:
(טז) גָּאַ֣לְתָּ בִּזְר֣וֹעַ עַמֶּ֑ךָ בְּנֵי־יַעֲקֹ֖ב וְיוֹסֵ֣ף סֶֽלָה:
איכה פרק ג
(א-ג) אֲנִ֤י הַגֶּ֙בֶר֙ רָאָ֣ה עֳנִ֔י בְּשֵׁ֖בֶט עֶבְרָתֽוֹ: אוֹתִ֥י נָהַ֛ג וַיֹּלַ֖ךְ חֹ֥שֶׁךְ וְלֹא־אֽוֹר: אַ֣ךְ בִּ֥י יָשֻׁ֛ב יַהֲפֹ֥ךְ יָד֖וֹ כָּל־הַיּֽוֹם:
(ז-ט) גָּדַ֧ר בַּעֲדִ֛י וְלֹ֥א אֵצֵ֖א הִכְבִּ֥יד נְחָשְׁתִּֽי: גַּ֣ם כִּ֤י אֶזְעַק֙ וַאֲשַׁוֵּ֔עַ שָׂתַ֖ם תְּפִלָּתִֽי: גָּדַ֤ר דְּרָכַי֙ בְּגָזִ֔ית נְתִיבֹתַ֖י עִוָּֽה:
(טז-יח) וַיַּגְרֵ֤ס בֶּֽחָצָץ֙ שִׁנָּ֔י הִכְפִּישַׁ֖נִי בָּאֵֽפֶר: וַתִּזְנַ֧ח מִשָּׁל֛וֹם נַפְשִׁ֖י נָשִׁ֥יתִי טוֹבָֽה: וָאֹמַר֙ אָבַ֣ד נִצְחִ֔י וְתוֹחַלְתִּ֖י מֵיְקֹוָֽק:
(יט-כט) זְכָר־עָנְיִ֥י וּמְרוּדִ֖י לַעֲנָ֥ה וָרֹֽאשׁ: זָכ֣וֹר תִּזְכּ֔וֹר וְתָשׁ֥וֹחַ עָלַ֖י נַפְשִֽׁי: זֹ֛את אָשִׁ֥יב אֶל־לִבִּ֖י עַל־כֵּ֥ן אוֹחִֽיל: חַֽסְדֵ֤י יְקֹוָק֙ כִּ֣י לֹא־תָ֔מְנוּ כִּ֥י לֹא־כָל֖וּ רַחֲמָֽיו: חֲדָשִׁים֙ לַבְּקָרִ֔ים רַבָּ֖ה אֱמוּנָתֶֽךָ: חֶלְקִ֤י יְקֹוָק֙ אָמְרָ֣ה נַפְשִׁ֔י עַל־כֵּ֖ן אוֹחִ֥יל לֽוֹ: ט֤וֹב יְקֹוָק֙ לְקֹוָ֔ו לְנֶ֖פֶשׁ תִּדְרְשֶֽׁנּוּ: ט֤וֹב וְיָחִיל֙ וְדוּמָ֔ם לִתְשׁוּעַ֖ת יְקֹוָֽק: ט֣וֹב לַגֶּ֔בֶר כִּֽי־יִשָּׂ֥א עֹ֖ל בִּנְעוּרָֽיו: יֵשֵׁ֤ב בָּדָד֙ וְיִדֹּ֔ם כִּ֥י נָטַ֖ל עָלָֽיו: יִתֵּ֤ן בֶּֽעָפָר֙ פִּ֔יהוּ אוּלַ֖י יֵ֥שׁ תִּקְוָֽה:
(נה-נח) קָרָ֤אתִי שִׁמְךָ֙ יְקֹוָ֔ק מִבּ֖וֹר תַּחְתִּיּֽוֹת: קוֹלִ֖י שָׁמָ֑עְתָּ אַל־תַּעְלֵ֧ם אָזְנְךָ֛ לְרַוְחָתִ֖י לְשַׁוְעָתִֽי: קָרַ֙בְתָּ֙ בְּי֣וֹם אֶקְרָאֶ֔ךָּ אָמַ֖רְתָּ אַל־תִּירָֽא: רַ֧בְתָּ אֲדֹנָ֛י רִיבֵ֥י נַפְשִׁ֖י גָּאַ֥לְתָּ חַיָּֽי:
- לפניכם פסוקים על תפילות שלא נענו. קראו אותם ונסו לענות על השאלות הבאות (כדאי בחברותא):
- מהן החוויות, המחשבות והרגשות של המתפללים כאשר תפליתם לא נענית? תנו להן מילים משלכם (שימו לב לניואנסים רגשיים עדינים).
- באיזו דרך בוחרים "גיבורי" הפרקים הללו להתמודד עם השבר?
- מי מהם תופס אותי? מושך את ליבי?
התבוננות פנימה: איזו אפשרות נפתחת עבורי דרך התפילות הללו?
*
ליקוטי מוהר"ן תורה ט
כשאדם עומד להתפלל, אזי באים מחשבות זרות וקליפות, ומסבבין אותו, ונשאר בחשך, ואין יכול להתפלל, כמ"ש (איכה ג') סכות בענן לך מעבור תפלה, וכתיב (תהלים י"ב)… ודע שיש פתחים הרבה בחשך הזה לצאת משם, כמו שאמרו חז"ל (יומא ל"ח ע"ב) הבא לטמא פותחין לו, יש לו פתחים הרבה. נמצא שיש פתחים הרבה בחשך, גם לצאת משם. אבל האדם הוא עיור, ואין יודע למצוא הפתח.
ודע שע"י אמת, זוכה למצוא הפתח. כי עיקר אור המאיר הוא הקדוש ברוך הוא, כמ"ש (תהלים כ"ז) ה' אורי וישעי. וע"י שקר הוא מסלק את הקדוש ברוך הוא, כמ"ש (שמות כ') לא תשא את שם ה' לשוא. כי ע"י שוא מסלק את הקדוש ברוך הוא, כי דובר שקרים לא יכון לנגד עיניו. אבל ע"י אמת, הקדוש ברוך הוא שוכן עמו, כמ"ש (תהלים קמ"ה) קרוב ה' לכל קוראיו לכל וכו'. וכשהקב"ה עמו, הוא מאיר לו איך ליצא מהחשך המונע אותו בתפילתו, כמ"ש ה' אורי.
וזה פי' (בראשית ו') צהר תעשה לתיבה… ודע שהכל לפי גודל האמת, כי עיקר האור הוא הקדוש ברוך הוא, והקב"ה הוא עצם האמת, ועיקר השתוקקות של הש"י אינו אלא אל האמת. וזה ואל אמה תכלנה מלמעלה, לשון (שמואל ב' י"ג) ותכל נפש דוד. אמ"ה, היא ה' מוצאות, הכלולים מאש ומים היינו שתראה, שיצאו הדיבורים מפיך באמת, ואז ישתוקק הקדוש ברוך הוא מלמעלה לשכון אצלך. וכשישכון אצלך, הוא יאיר לך. וזה אמ"ה תכלינה מלמעלה, ר"ת אמ"ת. כי ע"י אמת, הקדוש ברוך הוא חומד מלמעלה לשכון עם האדם, כמ"ש קרוב ה' לכל קוראיו וכו'.
ליקוטי מוהר"ן תורה קיב
העיקר שהכל תלוי בו הוא אמת, לילך בדרך אמת לפי מדריגתו, כי חותמו של הקדוש ברוך הוא אמת (שבת נה יומא סט), והוא יסוד הכל… אך צריך שיהי' האמת, אמת גמור ברור וצלול בלי שום דופי. והמשכיל המבין יש לו להתפלל כל ימיו, שיזכה פעם אחד כל ימי חייו, לדבר דיבור אחד של אמת לפני ה' כראוי.
- האמת עלולה להיות קשה. כיצד אתם מבינים את העובדה שהיא מקרבת בין האדם לבין ה'?
- כדי למשש יותר את האיכות של אמירת אמת, אפשר לחשוב עליה בהקשר חברי, זוגי וגם בעמידה של אדם מול עצמו. כיצד בקשרים כאלו האמת יכולה לקרב? מה הסיכון שיש באמירת אמת כזו?
הילוך (תרגול / עיבוד): לכתוב תפילה חדשה
שלב ראשון: כתיבה
כתבו "רשות" או "אקדמות" לתפילה שלכם לקראת שנה חדשה, לקראת תקופה חדשה, או בכלל לקראת פתיחה של אותו מקום כאוב של חוסר היענות.
- להסתכל על המציאות בעיניים פקוחות, להביט בנעשה ולשתוק, לתת למחשבות להיחשב.
- נסו להעז לתת מקום למשבות לא פשוטות (לעבור דרך הכאב, הפחד, המבוכה), בלי להימנע מהן, בלי "לפתור אותן".
לדבר אל השי"ת דיבור של אמת: מה אני באמת חושב? מה אני באמת מרגיש?
- להרים כלי כתיבה, ולכתוב.
שלב שני: מפגש (שיחה בין שניים)
- שיתוף הדדי
- שהייה. רגע של שקט. נתינת אמון בכח המחדש והמוליד של אמירת האמת הזו.
- משהו חדש מתחיל: שתפו זה את זה – איזו מחשבה חלפה בראש? הרגשה? חשק?
דברים על הלימוד: ביאור נוסף
- אפשר לומר שהמכנה המשותף בין כל הדמויות התנ"כיות שנפגשנו איתן, הוא שהן לא ברחו מהשאלה שתפילה דחויה מציבה בפנינו. לפעמים מקובל לומר, בעיקר בברסלב, שאם התפילה לא התקבלה סימן שצריך להתפלל חזק יותר, לפעמים מוצאים כל מיני הסברים תיאולוגיים לדחייה של ה' יתברך אותנו. הרבה פעמים אנחנו ממסגרים את המקרה הזה וככה מתמודדים איתו. אולם קיימת אפשרות אחרת – לא להפסיק לשאול את השאלה שמעוררת הדחייה.
- דבריו של רבי נחמן הם למעשה התמודדות שלו עם סבא רבא שלו – הבעש"ט. הבעש"ט בנה את כל תורת התפילה שלו על הפסוק: "צֹהר תעשה לתיבה". תיבה במובן של מילה. אצל הבעש"ט, הצֹהר נפתח על ידי דביקות מיסטית באותיות עצמן. רבי נחמן מציע לחסידים שלו צֹהר אחר – כנות רדיקלית, או אמירת אמת נוקבת. אמירת האמת יכולה להיות מערערת מאוד. כאשר היא באמת נוקבת, אין אחריה "ובכן", אין אחריה הסקת מסקנות, התפייסות. החידוש של רבי נחמן הוא שהקב"ה מעוניין באמת הזאת, גם אם היא נוקבת. הוא מחפש אותה, והיא מה שיכולה לקרב את האדם אל ה', לפתוח עבורו את המחסומים בתפילה, להיות הצֹהר שלו. לא צריך לפחד להגיד את הדברים האלה להקב"ה, אפשר לומר שהוא "קונה הכל".
- האמת שאנחנו חותרים אליה פה היא לא סתם עובדה מוגמרת ונכונה מציאותית. היא משפט שנובע מתוך מוכנות לעמוד נכוחה מול האתגרים שהמציאות מציבה לנו. יש בה רבדים שונים, ואפשר להגיע לרבדים אמיתיים יותר ויותר. כפי שרבי נחמן אומר בתורה קי"ב, גם דיבור אחד כזה כל החיים הוא לא מובן מאליו.
- הפיסכולוג וילפורד ביון כתב שמניסיונו, הדבר שעוצר וחוסם אנשים מלהתקדם ולהתפתח הוא חוסר אמירת אמת, חוסר נכונות לבטא את הדברים כהווייתם. בשפה שלו, אמירת אמת מאפשרת לנו "to become", להתחדש. בָּאמת יש הרבה פעמים משהו שובר, מכלה, אבל השבר הזה יכול להיות לידה. לידה של משהו חדש.
- כמשל, בטיפול זוגי שבו אחד הצדדים פגע עמוקות בצד השני לפעמים מצליחים בסופו של דבר להגיע לסליחה. אלא שצריך להיות מספיק כנים ועדינים כדי להבחין האם הסליחה נאמרת ללא סייג, בכנות גמורה, או שלא. הרבה פעמים היא לא. אם לא הגענו לרמה מספיקה של כנות, אם לא שמנו את הדברים על השולחן, סיכוי גבוה שהם יופיעו שוב בעתיד. משפט טוב יותר בהקשר הזה יהיה: "הרסת אותי, שברת אותי, אני אלך עם השריטה הזאת לכל החיים, אבל אני אוהב/ת אותך". גם היחסים שלנו עם הקב"ה יכולים להיות מלווים בתחושות קשות, וצריך אומץ כדי לומר אותן.
עמרם קליימן
מאמרים נוספים:
לימוד מבקש פנים
הפנים שבתוך הדיבור
להוליך את הרוח
מִפתחי מוליכות רוח
חזרה לשאלה
איה מקום כבודו
מה שקורה בינינו
במילים ומעבר להן
תורת חיים
על תורה ולימודה – חלק א
תורת חיים
על תורה ולימודה – חלק ב