ברכה ראשנה: יוצאים לדרך
כל אחד ישלים את המשפט: כשאני יוצא לדרך אני…
מקורות: התבוננות ביציאה לדרך
נוסח התפילה
יהי רצון מלפניך
ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו
שתוליכנו לשלום
ותצעידנו לשלום
ותדריכנו לשלום
ותגיענו למחוז חפצנו לחיים ולשמחה ולשלום
ותצילנו מכף כל אוייב ואורב בדרך
ומכל מיני פורענויות המתרגשות ובאות לעולם
ותשלח ברכה במעשה ידינו
ותתנו לחן ולחסד ולרחמים בעיניך ובעיני כל רואינו
ותשמע קול תחנונינו
כי אל שומע תפילה ותחנון אתה
ברוך אתה ה' שומע תפילה
- מה הפירוש הפשוט של יהי רצון מלפניך? תרגמו זאת לעברית פשוטה ולשפות נוספות.
- בתפילה קצרה זו מופיע הרצון פעם נוספת בביטוי 'מחוז חפצנו' תרגמו לעברית פשוטה את הביטוי וציינו למה הוא מעורר.
*
בבלי ברכות כט ע"ב
אמר ליה אליהו לרב יהודה אחוה דרב סלא חסידא: לא תרתח (=תכעס) ולא תחטי, לא תרוי (=תשתכר) ולא תחטי, וכשאתה יוצא לדרך – הִמָּלֵךְ בקונך וצא. מאי המלך בקונך וצא? אמר רבי יעקב אמר רב חסדא: זו תפלת הדרך. ואמר רבי יעקב אמר רב חסדא: כל היוצא לדרך צריך להתפלל תפלת הדרך. מאי תפלת הדרך? יהי רצון מלפניך ה' אלהי שתוליכני לשלום ותצעידני לשלום ותסמכני לשלום, ותצילני מכף כל אויב ואורב בדרך, ותשלח ברכה במעשי ידי, ותתנני לחן לחסד ולרחמים בעיניך ובעיני כל רואי, ברוך אתה ה' שומע תפלה.
המשך הגמרא
אמר אביי: לעולם לישתף אינש נפשיה בהדי צבורא. היכי נימא? – יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שתוליכנו לשלום וכו'. אימת מצלי? – אמר רבי יעקב אמר רב חסדא: משעה שמהלך בדרך. עד כמה? – אמר רבי יעקב אמר רב חסדא: עד פרסה. והיכי מצלי לה? – רב חסדא אמר: מעומד; רב ששת אמר: אפילו מהלך. רב חסדא ורב ששת הוו קאזלי באורחא, קם רב חסדא וקא מצלי. אמר ליה רב ששת לשמעיה: מאי קא עביד רב חסדא? אמר ליה: קאי ומצלי. אמר ליה: אוקמן נמי לדידי ואצלי, מהיות טוב אל תקרא רע. |
תרגום:
אמר אביי לעולם ישתף אדם עצמו עם הציבור. איך יאמר? יהי רצון מלפניך ה' א-להינו שתוליכנו לשלום וכו'.
אימתי מתפלל?
ואיך מתפלל לה?
רב חסדא ורב ששת הלכו בדרך, עמד רב חסדא והתפלל. אמר רב ששת לשמש שלו: מה עושה רב חסדא? אמר לו: עומד ומתפלל, אמר לו "העמד גם אותי ואתפלל" מהיות טוב אל תקרא רע |
רש"י על אתר
המלך – טול רשות.
עד פרסה – אבל לא לאחר שהלך פרסה, ובהלכות גדולות מפרש: עד כמה יבקש לילך שיהא צריך להתפלל – עד פרסה, אפילו אין לו לילך אלא עד פרסה, אבל דרך פחות מפרסה – אין צריך להתפלל תפלה זו.
- אליהו מדריך את רב יהודה שלוש הדרכות, שהאחרונה שבהן היא תפילת הדרך. האם יש בעיניכם קשר בין שלושתן?
- בגמרא מופיע שאליהו הוא הממליץ על הכנה לדרך, ובלשונו – 'המלך בקונך וצא'. רב חסדא מתרגם את דבריו לתפילת הדרך. כיצד לדעתכם מהווה התפילה מימוש של הביטוי 'המלך בקונך'?
- בהמשך הסוגיה הגמרא עוסקת בפרטי ההלכות של תפילת הדרך. מה אפשר ללמוד על אופי התפילה מתוך ההלכות שמעצבות אותה?
*
בבלי ברכות סד ע"א
ואמר רבי אבין הלוי: הנפטר מחברו אל יאמר לו לך בשלום, אלא לך לשלום. שהרי יתרו שאמר לו למשה (שמות ד') לך לשלום – עלה והצליח, דוד שאמר לו לאבשלום (שמואל ב' ט"ו) לך בשלום – הלך ונתלה. ואמר רבי אבין הלוי: הנפטר מן המת אל יאמר לו לך לשלום אלא לך בשלום, שנאמר (בראשית ט"ו) ואתה תבוא אל אבתיך בשלום.
- מה ההבדל בין "לשלום" ו"בשלום"? מה הקשר בין גורלם של המתברכים לבין נוסח הברכה?
השל"ה חולין נר מצוה סה
יש להתבונן על זה הלשון שאמר צא והמלך וכי יעננו הקב"ה ויתן לו עצה? שמעתי פירושו שהוא על דרך הא דתנן (ברכות לד:) אמרו עליו על ר' חנינא בן דוסא כשהיה מתפלל על החולים והיה אומר זה חי וזה מת אמרו לו מנין אתה יודע אמר להם אם שגורה תפילתי בפי יודע אני שהוא מקובל ואם לאו יודע אני שהוא מטורף וזהו ההמלכה שיתפלל תפילת הדרך ואם תהיה שגורה בפיו אז ילך לבטח דרכו שאז יודע שהקב"ה עונה לו מה שקורא ואם לאו אז ישמור את עצמו מפני הסכנה ח"ו
הילוך (תרגול / עיבוד): לדייק את התפילה
היזכרו ביציאה לדרך משמעותית שעשיתם פעם.
כתבו אילו רגשות חוויתם, אילו תקוות וציפיות… האם ידעתם כיצד תסתיים הדרך, האם היא הסתיימה כמו שחשבתם?
חזרו לנוסח הברכה וחשבו איזה חלק בו היה עוזר לכם באותו רגע של יציאה. מה היה נוסך בכם ביטחון או מאפשר לכם לצאת לדרך מכוונים יותר?
דברים על הלימוד: ביאור נוסף
- יציאה לדרך היא הרבה פעמים אחת משתיים: הליכה חדורת מטרה אל משהו מוגדר ומסויים, מסירות נפש על הדרך; או הליכה פתוחה ורפויה שנותנת לחיים להוביל אותי, להפתיע אותי, לחדש לי ולחדש בי.
המושג "המלך" מביא לתמונה איכות ביניים – מצד אחד אני יודע מה אני רוצה, יש יעד, ומצד שני אני מוכן להתייעץ על כך, אני שומע את דעתו של הקב"ה. השאיפה אל היעד לא חייבת להיות חץ קשה אלא יכולה להיות גמישה יותר.
- הביטוי "יהי רצון מלפניך" הוא בקשה רכה. אי אפשר ליצור רצון אצל מישהו אחר, אפשר לנסות לעורר אותו. ההוספה "מלפניך" מעדנת עוד יותר את הביטוי.
- אפשר לראות הדרגתיות בתפילה: תוליכנו שזה ביטוי כללי יותר על ההליכה, תצעידנו שזה כבר הצעד עצמו, ותדרכינו שזה הדריכה ממש. אנחנו מתייחסים ומבקשים על כל השלבים.
- כאשר אנחנו מדברים אל מישהו, לפעמים יש תחושה שהמילים עברו לפעמים יש תחושה שהמילים "נשארו אצלי". השל"ה מקרב את יכולתו של רבי חנינא בן דוסא גם אלינו: על ידי הרגשה פנימית אפשר לדעת האם המילים נשארו אצלי או עברו הלאה – תפילתי שגורה בפי.
- עצם העצירה ונתינת תשומת הלב לסכנות שבדרך ולתפילה להינצל מהם, גם בלי התערבות מסיבית של הקב"ה יכולה לשמור עלינו בדרך מפני תאונות חלילה. ההתייעצות מייצרת אחריות, וממילא שמירה בדרכים.
צוות בית מדרש להתחדשות
מאמרים נוספים:
לימוד מבקש פנים
הפנים שבתוך הדיבור
להוליך את הרוח
מִפתחי מוליכות רוח
חזרה לשאלה
איה מקום כבודו
מה שקורה בינינו
במילים ומעבר להן
תורת חיים
על תורה ולימודה – חלק א
תורת חיים
על תורה ולימודה – חלק ב