הכנה לתפילה- מסע בין עולמות/ הרב דוב זינגר

הכנה לתפילה

 

תפילה אל מי

 

אנו מתפללים תפילות שונות. גם בתפילה עצמה יש לנו סוגים שונים של תפילות. אפשר לתאר את זה כסוג של מסע, אדם שנכנס לברכות השחר הוא לא אדם שאומר קריאת שמע, אדם שאומר מודים זה לא מי שאומר יהללוהו בתוף ומחול, יש לתפילה אזורים שונים ואפשר לתאר את זה בכל מיני תיאורים.

אצל המקובלים זה תואר כמסע בין עולמות, פותחים בעולם העשיה – ברכות השחר, קרבנות. עוברים לעולם היצירה – פסוקי דזמרא, הרבה פעמים המעבר מעולם לעולם מצויין על ידי קדיש, משם עוברים לעולם הבריאה – ברכות היוצרות והאהבה, קריאת שמע. ואחר מכן בלי קדיש אנו עוברים לעולם האצילות ששם אנו נפגשים עם קב"ה עצמו בשמונה עשרה, תחנון נתפס כשיא של הדבר הזה. ההתרפקות והסוף ולאחר מכן יש יציאה של העולמות בחזרה.

אשרי ובא לציון, קדושא דסידרא זה מקביל לברכת היוצרות. שיר של יום מקביל לפסוקי דזמרא, ואין כא-לוקינו מקביל לקרבנות. נכנסנו לאיזה עולם ואז יוצאים לאט לאט, ממשיכים את השפע לתוך המציאות. ומסיימים בעלינו, כמובן שאפשר לתאר את זה בעוד צבעים את המסלול הזה.

 

הדימוי דרכו אנו פונים אל הקב"ה שונה מאוד בכל אחד מהאגפים הללו, בכל אחד מהעולמות. זה קשור גם לסגנון וגם לשאלת הנסתר והנוכח, האם אנו מדברים איתו או עליו, 'הוא' או 'אתה' הסגנון משפיע על ההבנה שלנו מול מי אנחנו עומדים.

 

ההנחיה היא לקבוצות של 3-4 אנשים. ניקח סידור ונדפדף קודם כל באופן חופשי, ולאחר מכן נעבור מעולם לעולם, וננסה לראות אם יש משהו שאנחנו יכולים לחוש בעניין זה. מהו המרחק מהמלך שאנו ניצבים מולו, האם אנו פונים לאבא, או למלך, וכדומה.

 

כיצד היא הכוונה שיפנה את לבו מכל המחשבות ויראה עצמו כאלו הוא עומד לפני השכינה                                                (הל' תפילה, פ"ד, הלכה ט"ז)

 

 

 

 

 

 דע\י לפני מי את\ה עומד\ת

 

 

א.     דפדפי בסידור

מצאי קטע תפילה שמושך בפשטות את ליבך.

  1. קראי אותו קריאה ראשונית בקול.
  2. שימי לב לתנועות הגוף, ליחס, לפניה המתבקשת מתוך הדיבור. וכתבי אותם כהוראות בימוי לשחקן.
  3. חזרי וקראי ע"פ ההוראות.
  4. מה נפתח לך בחווית התפילה בכלל ובעמידה מול הא-לוקים בפרט.

 

ב.      מצאי קטע תפילה שעד היום התקשית בהתפללותו והפעילי עליו את ההוראות הקודמות.