התבודדות, שיעור לבתי הספר/ רחלי וינשטוק

  1. כשאני שומעת את המילה התבודדות, מהן האסוציאציות שעולות לי?
  2. צפייה בסרטים- הקרינו לתלמידים את שלושת קטעי המובאים להלן, שאלו אותם: מה עורר בכם כל קטע? לאיזה קטע הכי התחברתם? האם היה קטע שעורר בכם התנגדות? צרו שיח בכיתה.
  1. למה להתבודד? בחרו אחד משלושת המקורות הבאים (אפשר יותר לפי תחושתך) ותנו לתלמידים ללמוד את המקור בחברותא. שאלת הנחיה ללימוד בחברותא- מדוע לפי המקור הזה כדאי לצאת להתבודד? מה הרווח הגדול של ההתבודדות? ערכו אחר כך איסוף ודיון בכיתה.-

 

  • ספר השתפכות הנפש אות – מח

"פעם אחת דבר רבנו, זכרונו לברכה, עם הרב יעקב יוסף מענין עבודת השם כדרכו תמיד. וספר לו, משל למלך ששלח את בנו למרחקים ללמד חכמות, אחר כך בא הבן לבית המלך מלומד בכל החכמות. פעם אחת צוה המלך על הבן לקח איזה אבן גדול מאד (כמו אבן הרחים) ולשא אותו על עליות ביתו. ומסתמא לא היה יכול הבן לשא ולהרים את האבן כי היה אבן גדול וכבד מאד. ונצטער הבן מאד על שאי אפשר לו למלאות רצון אביו המלך עד שגלה לו המלך דעתו אחר כך ואמר לו, היעלה על דעתך שאני אצוה עליך דבר כבד כזה לקחת האבן כמו שהוא ולשא ולהרים אותו, התוכל לעשות דבר כזה על פי חכמתך הגדולה, רק כל כונתי היה שתקח פטיש חזק ותכה ותפוצץ את האבן לחתיכות קטנות, ובזה תוכל אותו להעלות על העליה. כמו כן השם יתברך צוה עלינו שנשא לבבנו אל כפים אל אל בשמים ולבבנו הוא לב אבן גדול וכבד מאד ואי אפשר להרים אותו בשום אפן. רק על ידי שיקח פטיש שהוא הדבור ועל ידו יכולין לשבר ולפוצץ את לב האבן ואז נוכל להרים אותו להשם יתברך והבין:"

  • ספר שיחות מוהר"ן – אות רכט

שמעתי בשמו שהיה מדבר עם אחד מבני הנעורים והיה מחזק אותו מאד מאד בהתבודדות ושיחה בינו לבין קונו בלשון שמדברים בו כדרכו זכרונו לברכה. ואמר לו שבתחלה זה היה עקר התפלה מה שהיה כל אחד מדבר מה שבלבו לפני השם יתברך בלשון שהיו מדברים בו כמבאר ברמב"ם בתחלת הלכות תפלה (תפלה א ב' ד') עין שם שמבאר שם זאת היטב, שבתחלה היה זה עקר התפלה וכו'. אך אחר כך ראו אנשי כנסת הגדולה וכו' ותקנו סדר התפלה עין שם. אבל על כל פנים מדינא זהו עקר התפלה. על כן גם עכשו שמתפללין סדר התפלה שתקנו אנשי כנסת הגדולה, טוב מאד להאדם להיות רגיל להתפלל לפני השם יתברך תפלות ותחנות ובקשות מלבו בלשון שמבין שיזכהו השם יתברך לעבודתו באמת כי זה עקר התפלה כנזכר לעיל. ועין במקום אחר בכמה מקומות בדברינו כמה האדם צריך להרגיל עצמו ולחזק עצמו בהנהגה זו שעל ידי זה דיקא באו כל הצדיקים למדרגתם עין שם היטב (תטז):

  • ספר חיי מוהר"ן – אות קז'

גַּם עוֹד פַּעַם אַחַת סִפֵּר בְּפָנַי שֶׁבִּהְיוֹתוֹ בִּימֵי נְעוּרָיו כְּשֶׁהָיָה מִתְבּוֹדֵד בְּאֵיזֶה מָקוֹם בַּיַּעַר אוֹ בַּשָּדֶה כְּשֶׁחָזַר מִשָּׁם הָיָה כָּל הָעוֹלָם חָדָשׁ בְּעֵינָיו וְנִדְמָה לוֹ כְּאִלּוּ הוּא עוֹלָם אַחֵר לְגַמְרֵי, וְלֹא הָיָה הָעוֹלָם נִרְאֶה בְּעֵינָיו כְּלָל כַּאֲשֶׁר מִקֹּדֶם:‏

 

 

  1. עצות להתבודדות:

השמיעו בכיתה את השיר הבא, ולפני ההשמעה תנו הנחיה: שמנו משפט מהשיר שנגע בכם:

 

מוחין דקטנות/ שולי רנד

 

יושב בשדה לא יוצאת לי אפילו מילה
לא כל שכן דיבור של אמת לא כל שכן תפילה
מחשבות של הבל מעל ראשי משוטטות
גלים גלים את הדעת הן תוקפות
ריבונו של עולם איך מפה מצליחים להתרומם
איככה נהפכתי מהחי לבחינת דומם
ה' הצדיק תגמור בעדי
כל מה רציתי זה להיות יהודי
אי אי, איזה עצבות מוחין דקטנות 
יושב בשדה מבולבל בוהה
אף נקודה טובה באופק לא רואה
הזמן מעיק עובר בזחילה
ואני עוד לא הצלחתי לשחרר אפילו מילה
נשמה עניה דבויה וסחופה
עליך עיני עיני יורדה דמעה
איך את שנחצבת מהיכל של אמת
נגזר עליך בעולם החומר לשוטט
אי, אי, איזה עצבות… 
והצדיק אמר בשמחה תמיד להיות
את האור בתוך החושך דייקא לגלות
ואם המצב הוא אוי ואבוי
תגיד ברוך שלא עשני גוי
אי, אי, איזה עצבות… 
ואני עומד ללכת עייף ומדוכדך
והשמים מרחמים עלי, פתאום הלב נפתח
שפתי דובבות מילה ועוד מילה
ופתאום אני מוצא את עצמי עומד בתפילה
אבא עתיק אבא רחמן
הלב יבש כמו דיקט, כל כך הרבה זמן.
רחם עלי רחם בבקשה
קרב אותי אל אור פניך אל הקדושה
מלך גיבור מלך עניו
זדים הליצוני באים לי מהגב
רחם עלי אל תשאיר אותי בחוץ
מושכני, אחריך וארוץ
אי, אי, איזה עצבות… 
ואני כל מה רציתי, בשמחה תמיד להיות
את האור בתוך החושך לבקש ולגלות
ואם המצב הוא ואי..וואי..
ברוך השם אני נושם וחי
ואני כל כך רציתי לא להתייאש
את האור בתוך החושך לבקש ולבקש
ואם המצב הוא גיועלד אוי וי זמיר
ברוך בשם הנה התפלק לי שיר

דיון בעקבות השיר-

  • שתפו, איזו שורה נגעה בכם בשיר?
  • מהו הקושי אתו מתמודד המשורר? האם אתם מזדהים עם הקושי?
  • כיצד מתמודד המשורר עם הקושי?
  • מהם הדרכים בהם ניתן לדעתכם להתמודד עם הרגע שאני "יושב בשדה לא יוצאת לי אפילו מילה"?

כעת חלקו את הכיתה לקבוצות, ותנו לכל כיתה פתק עם אחת מהעצות המובאות בשיעור של הרב דוב זינגר-

עבודת ההתבודדות/ הרב דוב זינגר

כל קבוצה תציג את העצה מול הכיתה בדרך יצירתית שהם יבחרו (שיר, הצגה וכו')

 

  1. יציאה להתבודדות:

צאו עם הכיתה למרחב פתוח ונעים בחוץ (אם אין אפשרות כזאת אפשר גם בבית כנסת גדול). שלחו כל אחד למצוא פינה לבד עם דפים וכלי כתיבה. חלקו להם דף הנחיות להתבודדות, וכמובן ספרו שהדף הזה רק הצעה הם יכולים להפליג מעבר לדף. זמן ההתבודדות המומלץ: 10 או 20 דקות, בהתאם ליכולות הכיתה. שלחו אותם בלי שאונים ובלי פלאפונים, כדי לכנס אותם בסיום השמיעו מוזיקה רגועה ונעימה, התכנסו כולכם במעגל, כל אחד ישתף במילה אחת או יותר צהחויה שהייתה לו בהתבודדות, וכולם חוזרים אחריו.

 

דף הנחיות להתבודדות לדוגמא-

בחר אחד מההנחיות להתבודדות או יותר-

דברים או אירועים שחשת בהם כעס \ דברים או אירועים שחשת בהם אכזבה..

דברים שקרו לך בשנים האחרונות.

איזה דברים כואבים לך בחיים?

מה אתה חולם? למה אתה מקווה בחיים? מה אתה מאחל לעצמך (בתחום האישי, המשפחתי, החברתי, הגופני, הרגשי, הרוחני).

דברים שחשבת עליהם היום שהיית רוצה לדבר עליהם.

דברים שחשבת עליהם השבוע או לאחרונה שהיית רוצה לדבר עליהם.

רגשות שחשת היום שהיית רוצה לדבר עליהם.

רגשות שחשת השבוע או לאחרונה שהיית רוצה לדבר עליהם.

נושאים שמעוררים בך מבוכה.

שאלות שיש לך לגבי חייך שלך, הקרובים לך והעולם בכללו.

דברים שאתה רוצה להודות עליהם בחיים שלך.

 

דברים שמפריעים לך בעצמך

 

ספר לה' מה קרה איתך בשנים האחרונות- במה השתנית? במה אתה תקוע?

 

דברים שחסרים לך בחיים.

 

דברים שאתה שמח עליהם בחיים.

 

אנשים שלא מבינים אותך.