"ים של דמעות" / רחלי וינשטוק

 הפעלה  לבתי הספר בנושא: לאן הולכות כל התפילות שאנו מתפללים?

בעקבות סיפורו של הרב קרליבך  "ים של דמעות" .

  1. הקריאו את הסיפור, אפשר גם להשמיע את הרב קרליבך מספר אותו ולחלק את תמליל הסיפור:

 

ים של דמעות- סיפור של הר' קרליבך על הפסוק ומחה ה' את דמעה

"רבותי, לפעמים, אני ואתם מסתובבים בעולם, ואנחנו רואים ילדים בוכים לפעמים, והאבא או האימא או מישהו אחר אומרים להם: תפסיקו לבכות! אתם יודעים שזו עבירה חמורה מאוד, אווא, עבירה חמורה מאוד?!

אתם יודעים מה כוח של זה מאוד? אתם יודעים מה שאומרים ביום הכיפורים: שׁוֹמֵעַ קוֹל בִּכְיוֹת… שֶׁתָּשִׂים דִּמְעוֹתֵינוּ בְּנֹאדְךָ… לִהְיוֹת…

הרבי מצאנז אמר: שום דבר לא מרעיד את ליבי, אני לא מפחד משום דבר, אבל מדמעות, מדמעות אני מפחד.

כולם יודעים, שרבנו הקדוש דער הליגער (הקדוש) רב יצחק מוורקא, היה למוד אהבת ישראל ואהבת הבריות. מי יכול להשיג אהבה שכזאת? מי יכול להשיג עמקות שכזאת? ולמרות שלרבי קוצקעל'ה שיטה אחרת, אצלו העיקר הוא האמת. אבל, שניהם היו הידידים הכי טובים שבעולם.

אחרי שרבנו הקדוש מוורקא הסתלק לעולמו, בא אליו בנו, רב מנדעלה, המפורסם בשם "הרבי השותק", מי יכול להשיג את קדושתו של רב מנדלי, הרבי מוורקא?! הוא בא אל רב מנדעלי מקוצק, הוא בא אל הרבי הקדוש ואמר לו: רבי הקדוש, אני דואג לאבא שלי. הייתי בטוח, שאחרי שהוא נפטר לעולמו, הוא יבוא לבקר אותי, לדבר אתי, לכל הפחות בחלום. זה כבר חודש, שלא שמעתי ממנו.

והרבי מקוצק עונה לו לעומתו: דע לך, שגם אני לא הבנתי את האבא שלך. כשהיה בחיים, דבר אתי כל הזמן, ופתאום עכשיו, כשהוא בעולם אחר, מדוע הוא לא בא לבקר אותי?

אז חשבתי, שאם הוא לא בא לבקר אותי, אז אני אלך לבקר אותו. עליתי לשמים, עשיתי "עליית נשמה". באתי להיכלם של כל האחרונים הגדולים הצדיקים: ר' עקיבא היגער, כל גדולי עולם, כל גדולי עולם: הש"ח, הת"ס, הב"ח, הבית יוסף, רש"י, הרמב"ם, הגאונים ר' היי גאון, רב סעדיה גאון, אביי ורבא, ולמעלה למעלה ר' עקיבא, עד אברהם אבינו.

כולם אמרו לי אותו הדבר: הא ידידך, ר' יצחקעל, הוא היה כאן אבל המשיך בדרכו. ואני שואל את מלאכי השרת: ראיתם את ידידי הקדוש והנפלא, ר' יצחק מוורקא? וכך אמרו לי: דע  לך, דע לך, שבשמיים, שבשמיים, יש ים חושך, חושך, חושך, חושך בלי סוף. אם יש לך אומץ לעבור את הים עד הסוף, שם תמצא את ידידך, רב יצחק מוורקא.

עם כל האומץ, עם כל הכוח ועם כל הביטחון והאמונה שיש לי, עברתי את הים, חושך כפול ומכופל. ופתאום, אני רואה ים… גלי גלים של הים, עולים עד לרקיע, ושמעתי את הגלים בוכים, וזו לא בכייה פשוטה, מעולם לא שמעתי בכיות כאלו. הגלים עולים לשמים ואחר כך הם יורדים,

ופתאום, פתאום, פתאום, אני רואה את ידידי, רב יצחקעל, נשען על מקלו, ומסתכל על הים כל הזמן, ואומר לי: מנדעלי, אתה מכיר את הים הזה? אמרתי לו: לא. יצחקעל, מה זה כאן? והוא אומר לי: זה הים של דמעות, דמעות עמך ישראל, ים של דמעות עם ישראל, מזמן חורבן בית המקדש. ואני נשבעתי, ואני נשבעתי, שאני לא הולך מכאן, עד שהוא ברחמיו יקיים מה שהוא הבטיח: וּמָחָה השם דִּמְעָה מֵעַל כָּל פָּנִים…

ורבותי, מה יהודי אמית עושה, כשהוא שומע את הילדים בוכים? הוא בוכה אתם, עד שמתחילים לצחוק! אם אתה רואה אדם ברחוב בוכה, אל תגידו לו: תפסיק עם הבכיות. אתם יודעים איך הקב"ה מוחה דמעות עם ישראל? הוא בוכה אתנו "עִמּוֹ אָנֹכִי בְצָרָה" (תהילים צא, טו). הרי כך הדמעות שלנו, דמעותיו של הקדוש ברוך הוא, עולים לשמיים ומביאים גאולה לכל העולם כולו.

אני ראיתי פעם, אחד הצדיקים, כשהילדים שלו היו בוכים, היה שם את ידיו על הדמעות, והיה שם אותם על המצח שלו. ואמר לי: דע לך, שהדמעות של הילדים הם כמו מקווה, שמקדשים את כל הגוף, מקדשים את המוח, מקדשים את הלב…"

2. הפעלה בדרמה לסיפור "ים של דמעות"-

הדמויות-

רבי יצחק מוורקה. הרבי מקוצק. הרב מנדעלה ( ה"רבי השותק", בנו של רבי יצחק מוורקה). הדמעות.

מערכה א'- כולנו דמעות-

  1. מחלקים לתלמידים בריסטול גזור בצורת דמעה. כל תלמיד כותב עליו תפילה קצרה.שהוא רוצה להתפלל. או על עצמו, או על משהו אחר שהוא מכיר, או על עם ישראל.
  2. מחליפים בין התלמידים את הדמעות. כל אחד תולה על עצמו דמעה שאיננה שלו.
  3. עכשיו כולנו דמעות שאנשים מזילים כאשר הם מתפללים. אנחנו יודעים שלקב"ה יש מקום שנקרא "מסתרים " ושם הוא בוכה. מאיזה חומר עשויה הדמעה? מים ומלח . מה עוד עשוי ממים ומלח? מתי אנחנו בוכים? איך זה מרגיש להיות דמעה?

מערכה ב'- רבי יצחק מוורקה אוסף את הדמעות-

  1. אחד מהתלמידים זה רבי יצחק מוורקה. הוא עולה על הבמה. המורה מספרת עליו שהיה כולו אהבת ישראל ואהבת הבריות. המורה מבקשת מהתלמיד להכנס לדמות של רבי יצחק מוורקה. וכל הכיתה עוזרת לו להכנס לדמות. איך זה מרגיש להיות רבי יצחק מוורקה? אתה שכולך מלא באהבת ישראל. איך אתה מרגיש כשאתה רואה את הדמעות של עם ישראל? מה את רוצה לעשות איתם?
  2. כל דמעה עולה בתורה ומספרת על מה היא בוכה. רבי יצחק מוורקה אוסף את הדמעה, ומביא אותה אל הים של הדמעות שבשמים.

מערכה ג': המפגש בין הרבי מקוצק לרבי יצחק מוורקה-

  1. עולה לבמה בנו של רבי יצחק מוורקה, הרב מנעלה. האבא הצדיק שלך נפתר, אתה מתגעגע אליו ומחפש אחריו. רוצה לשמוע את קולו. תספר קצת על אבא שלך. מה אתה זוכר ממנו? איזה אבא הוא היה? איך זה היה להיות בן שלו? מי היה החבר הכי טוב של אבא שלך?
  2. הרבי מקוצק עולה לבמה. אתה איש אמת. איש נוקב. איש של דין. וחברו הטוב ביותר היה רבי יצחק מווקרקה, שהוא כולו איש של אהבה. איך זה מרגיש להיות הרבי מקוצק? תספר על חברך הטוב רבי יצחק מוורקה שהלך לעולמו. איך זה היה להיות חבר שלו?

3.הרב מנדעלה פוגש את הרבי מקוצק. מבקש את עזרתו לחפש אחר אבא שלו. והרבי מקוצק מספר את הסיפור של ה"עליית נשמה" שהוא עלה לשמים:

4.הרבי מחפש בשמים אחר רבי יצחק מוורקה. שומע את קולות הבכי. (כל הדמעות עושים ביחד קולות של בכי). מגיע לשם ורואה את רבי יצחק מוורקה, והתלמידים ממחיזים את הקטע הבא כלשונו- "רב יצחקעל, נשען על מקלו, ומסתכל על הים כל הזמן, ואומר לי: מנדעלי, אתה מכיר את הים הזה? אמרתי לו: לא. יצחקעל, מה זה כאן? והוא אומר לי: זה הים של דמעות, דמעות עמך ישראל, ים של דמעות עם ישראל, מזמן חורבן בית המקדש. ואני נשבעתי, ואני נשבעתי, שאני לא הולך מכאן, עד שהוא ברחמיו יקיים מה שהוא הבטיח: וּמָחָה השם דִּמְעָה מֵעַל כָּל פָּנִים…"

  1. כולם שרים ביחד את הניגון של הרב קרליבך:" וּמָחָה השם דִּמְעָה מֵעַל כָּל פָּנִים" –

3. הפעלה ביצירה לסיפור "ים של דמעות"-

לדבר עם התלמידים על המשמעות של דמעות. אנחנו יודעים שלקב"ה יש מקום שנקרא "מסתרים " ושם הוא בוכה. מאיזה חומר עשויה הדמעה? מים ומלח . מה עוד עשוי ממים ומלח? מתי אנחנו בוכים? איך זה מרגיש להיות דמעה? לחלק לתלמידים חימר. לפסל ממנו דמעה. לחרוט על הדמעה את התפילה שלי.

 

4. הפעלה בתנועה

  1. נתחיל מהתבוננות בגוף, מהרפיה והתכנסות פנימה.
  2. חשבי על התפילה שכתבת,
  3. נסי להרגיש את המקום בגוף ממנו יוצאת התפילה.
  4. התבונני במקום זה. העניקי מגע למקום זה.
  5. כעת אפשרי לתפילה לצאת מהמקום בגוף באמצעות תנועה. הרגישי את התפילה נעה מתוך גופך,
  6. תני תשומת לב לתנועה שיוצרת התפילה, להתפתחות בתוך התנועה.
  7. תרגישי את הרצון לפרוץ, לקרוע את השמים בקול ותנועה שפורצת, שמבקשת את קבלת התפילה.
  8. ועכשיו תהיי במקום של אמונה, שהכל מאיתו יתברך, וד' שומע את תפילתך, ותפילתך תגיע להיכן שצריכה להגיע. איפה את מרגישה את ההרגשה הזאת בגוף?  בחרי תנועה המבטאת רגש זה.
  9. חיזרי לתנועה הראשונה המבקשת לקרוע את השמים, ושוב לתנועה של של האמונה שתפילתי תתקבל. צרי ריקוד משתי התנועות ביחד. אפשר לשלב מוזיקה. (אפשר בשלב זה לשלב עם מוזיקה.

 

הערה: בכיתות הנמוכות אפשר לעשות את התרגיל בתנועה כל הכיתה ביחד.