"צרור המור דודי לי" הכנה ריחנית לתפילה/ רחלי וינשטוק

ברכה ראשונה

אפשרות 1- השלימו את המשפט: ריח בשבילי זה…

אפשרות 2- זכרונות שריחות מעוררים אצלי.

לימוד

ליקוטי מוהר"ן תורה א' תניינא, פסקה יב'

וְעִקָּר הוּא הָרֵיחַ, כִּי אֵין הַנְּשָׁמָה נֶהֱנֵית אֶלָּא מֵהָרֵיחַ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (בְּרָכוֹת מ"ג:): 'אֵיזֶהוּ דָּבָר שֶׁהַנְּשָׁמָה נֶהֱנֵית מִמֶּנּוּ וְלֹא הַגּוּף, הֱוֵי אוֹמֵר זֶה הָרֵיחַ'. וְעִקָּר הַתְּפִלָּה הִיא מֵהַנְּשָׁמָה, בִּבְחִינַת (תְּהִלִּים ק"נ): "כֹּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל יָהּ". וּמָשִׁיחַ מְקַבֵּל כָּל הַתְּפִלּוֹת, כִּי מָשִׁיחַ הוּא בְּחִינַת חֹטֶם, בִּבְחִינַת (אֵיכָה ד'): "רוּחַ אַפֵּינוּ מְשִׁיחַ ה'" שֶׁמְּקַבֵּל כָּל הָרֵיחוֹת שֶׁהֵם בְּחִינַת הַתְּפִלּוֹת, כִּי יְנִיקַת הַתְּפִלָּה שֶׁהִיא מֵהַנְּשָׁמָה, הִיא מֵהָרֵיחַ כַּנַּ"ל. וְזֶה בְּחִינַת (יְשַׁעְיָה מ"ח): "וּתְהִלָּתִי אֶחֱטָם לָךְ" בְּחִינַת חֹטֶם כַּנַּ"ל. וּבִשְׁבִיל זֶה נִקְרָא מָשִׁיחַ, כִּי הוּא יוֹנֵק וּמְקַבֵּל מִשִֹּיחַ הַשָֹּדֶה (יא), דְּהַיְנוּ כָּל הָרֵיחוֹת שֶׁבָּאִים בְּתוֹךְ הַתְּפִלָּה שֶׁהִיא בְּחִינַת חֹטֶם, בְּחִינַת: "וּתְהִלָּתִי אֶחֱטָם" וְכוּ' וּמָשִׁיחַ מְקַבֵּל אוֹתָם בִּבְחִינַת: "רוּחַ אַפֵּינוּ מְשִׁיחַ ה'" כַּנַּ"ל:‏

 

הריח מכל חמשת החושים הוא החוש היחיד שאין בו חטא, ולכן הוא נחשב זך וטהור וזה החיבור לקטורת.

הריח בשיר השירים מיצג את הסוד, את הרובד הנסתר והשלם של המציאות (בניגוד לפירות שזה המימוש בתוך המציאות). רבי נחמן במקור שלעיל' מחבר בין ריח+ נשמה+ תפילה+ משיח. כולם קשורים לרובד הנסתר של המציאות. למבט אל מה שמעבר. שזה סוד הנשמה, התפילה והגאולה.

 

עבודה פנימית והכנה לקראת התפילה

לחלק למשתתפי החבורה עשבי בשמים שונים.

דמיון מודרך:

לעצום עיניים, להקשיב לנשימה, לברך כל החבורה ביחד "בורא עשבי בשמים" להריח את הבשמים ולהמשיך לנשום בעצימת עיניים. לאפשר לריח לחלחל לכל אברי הגוף ולשים לב מה הריח מאפשר לגוף שלי. להמשיך לנשום את הבשמים ולהקשיב פנימה איזו תפילה מתעוררת בתוכי מריח הבשמים. להתפלל את התפילה בעצמית עיניים תוך כדי שאני ממשיכה לנשום את הריח.

כל אחת בהדרגה מוצאת את הזמן שלה לפקוח עיניים. שיתוף או בזוגות או בחבורה.