שבת ואין סוף של תשובה- לימוד לשבת שובה/ רחלי וינשטוק

מקורות-

ליקוטי מוהר"ן, תורה ו'-

"ואֲפִלּוּ אִם יוֹדֵעַ אָדָם בְּעַצְמוֹ, שֶׁעָשָׂה תְּשׁוּבָה שְׁלֵמָה, אַף עַל – פִּי – כֵן צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה עַל תְּשׁוּבָה הָרִאשׁוֹנָה. כִּי מִתְּחִלָּה כְּשֶׁעָשָׂה תְּשׁוּבָה עָשָׂה לְפִי הַשָֹּגָתוֹ, וְאַחַר – כָּךְ בְּוַדַּאי כְּשֶׁעוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה, בְּוַדַּאי הוּא מַכִּיר וּמַשִֹּיג יוֹתֵר אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ. נִמְצָא לְפִי הַשָֹּגָתוֹ שֶׁמַּשִֹּיג עַכְשָׁו, בְּוַדַּאי הַשָֹּגָתוֹ הָרִאשׁוֹנָה הוּא בִּבְחִינַת גַּשְׁמִיּוּת. נִמְצָא, שֶׁצָּרִיךְ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה עַל הַשָֹּגָתוֹ הָרִאשׁוֹנָה, עַל שֶׁהִתְגַּשֵּׁם אֶת רוֹמְמוּת אֱלֹקוּתוֹ:

וְזֶה בְּחִינַת עוֹלָם הַבָּא, שֶׁיִּהְיֶה כֻּלּוֹ שַׁבָּת, הַיְנוּ כֻּלּוֹ תְּשׁוּבָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (דְּבָרִים ל): "וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹקֶיךָ", כִּי עִקָּר עוֹלָם הַבָּא הוּא הַשָֹּגַת אֱלֹקוּתוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (יִרְמְיָהוּ ל"א): "וְיֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְּטַנָּם וְעַד גְּדוֹלָם". נִמְצָא בְּכָל עֵת שֶׁיַּשִֹּיגוּ הַשָֹּגָה יְתֵרָה, אֲזַי יַעֲשׂוּ תְּשׁוּבָה עַל הַהַשָֹּגָה הָרִאשׁוֹנָה":

זוהר, מדרש הנעלם, פרשת בראשית:

"ואמר רב נחמן, נפש יתירה נתוספת לאדם ביום השבת. אמר ליה רבי, מהי נפש יתרה זו, א"ל, רוח הקודש ששורה עליו, ומכתיר לאדם בכתר קדוש, בכתרי המלאכים. והוא מאותו רוח שעתיד לשרות על הצדיקים לעתיד לבוא."

ספר ירמיה פרק לא

הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ד' וְכָרַתִּי אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת בֵּית יְהוּדָה בְּרִית חֲדָשָׁה:

(לא) לֹא כַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת אֲבוֹתָם בְּיוֹם הֶחֱזִיקִי בְיָדָם לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲשֶׁר הֵמָּה הֵפֵרוּ אֶת בְּרִיתִי וְאָנֹכִי בָּעַלְתִּי בָם נְאֻם ד':

(לב) כִּי זֹאת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֶכְרֹת אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי הַיָּמִים הָהֵם נְאֻם ד' נָתַתִּי אֶת תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם וְעַל לִבָּם אֶכְתֲּבֶנָּה וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים וְהֵמָּה יִהְיוּ לִי לְעָם:

(לג) וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת אָחִיו לֵאמֹר דְּעוּ אֶת ד' כִּי כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְטַנָּם וְעַד גְּדוֹלָם נְאֻם ד' כִּי אֶסְלַח לַעֲוֹנָם וּלְחַטָּאתָם לֹא אֶזְכָּר עוֹד:

זוהר חלק ג דף כג/א

אמר רבי יהודה, זמין קודשא בריך הוא לגלאה רזין עמיקין דאורייתא, בזמנא דמלכא משיחא, בגין (ישעיה יא ט) דמלאה הארץ דעה את יהו"ה כמים לים מכסים, וכתיב (ירמיה לא לג) ולא ילמדו עוד איש את רעהו ואיש את אחיו לאמר דעו את יהו"ה, כי כלם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם, אמן כן יהי רצון

 

זהר חדש פרשת חקת מאמר למנצח על שושנים

בגין דביומא דמשיחא תתחדש דעתא בעלמא, ותתנהיר אורייתא קמי כולא. בגין דכתיב, כי כלם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם.

מהלך הלימוד-

  1. איך אתן מבינות את הביטוי "תשובה על ההשגה הראשונה"? איזה משמעות מקבלת התשובה לפי זה?

תשובה ראשונה- שינוי בהתנהגות. ברמה המעשית זה הוידוי.

תשובה על תשובה, שהיא תשובה שניה- תיקון הלב. תשובה על הפניות שבוידוי.

תשובה על תשובה במקור זוהי עבודה של הצדיק. שצדיק זה אדם שתיקן הכול ברובד המעשי, וכעת הוא מתקן את טהרת הלב.  ברמה של פשוטי העם, ר' נתן אומר שתשובה על תשובה זה תיקון שמושאל מתשובתם של צדיקים, ומטרתו להפוך את התשובה למידה שצריך לעבוד עליה, ולא ליעד. החידוש של ר' נחמן הוא שתשובה זה לא התוצאה. התשובה היא לעולם לא נגמרת וממשיכה גם בעולם הבא. העניין בתשובה הוא הדרך. ולכן תמיד צריך להיות בניסיון לתשובה ללא שום קשר לתוצאה

 

  1. רבי נחמן דורש את המילה תשובה כשבת והפסוק "ושבת". איזה משמעות מקבלת השבת לפי דרשה זו? איזה עומק היא מקבלת במעבר משביתה לשיבה?
  2. עולם שכולו שבת, שכולו תשובה: לפי הזוהר אנו מארחים נפש יתירה דוגמת העולם הבא בשבת, מה המשותף לפי רבי נחמן בין עולם הבא לשבת? התשובה. התשובה לפי רבי נחמן היא תנועה אין סופית של התקרבות, והיא העונג של העולם הבא, תנועה שמתחדשת ועוברת מהשגה להשגה מתוך עזיבה והתחדשות גם אם אין חטא שצריך לתקן. וזו ההתחדשות של הנפש היתירה שאנחנו מקבלים בשבת.
  3. "וידעו אותי למקטנם ועד גדולם" מהי הברית החדשה שירמיהו מנבא לעתיד לבוא? מה שונה בברית הזו שלא היה בברית הקודמת? מדוע ברית זו לא צריכה להילמד?
  4. איזה משמעות מקבלת התשובה של השבת והעולם הבא לפי הפסוק בירמיהו?

 

עבודה פנימית-

תשובה של שבת- להיות בתנועה אין סופית של התקרבות, להיכנס לתוך רחם ותודעה שעוטפת אותי שכולה תשובה כמו שנכנסים לתוך השבת.

  1. בחרי מידה או מעשה שאת רוצה לעשות עליו תשובה,
  2. תארי לעצמך מידה או מעשה זה בדרך וידוי. נסחי בתור משפט או שני משפטים בכתב.
  3. דמיון מודרך: דמייני מולך שער שאת עומדת להיכנס אליו שפותח עולם שכולו תשובה, עולם שכולו שבת. דמייני את עצמך נכנסת לשער תוך כדי הוידוי. בכניסה לשער מידה זו מתחילה תנועה של תיקון הדרגתי. נסי לדמיין את עצמך נעה בתוך התיקון משלב לשלב . איך נראית תנועה זו? מה קורה למידה שאת רוצה לתקן? נסי לעלות שלב נוסף, תשובה על התשובה הקודמת. שימי לב לשפת הגוף שלך, איך הגוף מגיב לתיקון? אפשרי לעצמך לנוע במרחב התשובה, תני לעצמך להתענג על התנועה של התיקון וההתקרבות.
  4. חלוקה לזוגות, שיתוף מהדמיון והקשבה, מה התחדש לך על התשובה שלך בעקבות התרגיל?