ברכה ראשנה: פסיעה קטנה וגסה
נספר על משהו שהאיר את עינינו בזמן האחרון. לחלופין, אפשר להתנסות בפסיעה גסה וקטנה. נלך בפסיעה גסה, וכל אחד יתאר משהו שמאפיין את ההליכה הזאת.
מקורות: החזרת מאור העיניים
תלמוד בבלי מסכת שבת דף קיג עמוד א
מעשות דרכיך – שלא יהא הילוכך של שבת כהילוכך של חול. שלא יהא הילוכך של שבת כהילוכך של חול מאי היא? כי הא דאמר רב הונא אמר רב, ואמרי ליה אמר רבי אבא אמר רב הונא: היה מהלך בשבת ופגע באמת המים, אם יכול להניח את רגלו ראשונה קודם שתעקר שניה – מותר, ואם לאו – אסור. מתקיף לה רבא: היכי ליעביד? ליקף – קמפיש בהילוכא, ליעבר – זימנין דמיתווסן מאני מיא, ואתי לידי סחיטה! אלא: בהא, כיון דלא אפשר – שפיר דמי.
אלא: כדבעא מיניה רבי מרבי ישמעאל ברבי יוסי: מהו לפסוע פסיעה גסה בשבת? אמר לו: וכי בחול מי הותרה? שאני אומר: פסיעה גסה נוטלת אחד מחמש מאות ממאור עיניו של אדם. ומהדר ליה בקידושא דבי שמשי.
- כיצד הגמרא מגדירה פסיעה גסה? מדוע היא נאסרה בשבת? מה לא שבתִּי בה?
- בשלב שני, הגמרא אומרת שפסיעה גסה אסורה ולא רק בשבת, מסיבה "בריאותית" – מאור העיניים. מהו מאור העיניים? נסו למצוא לו מילים "נרדפות". מה הקשר בין פסיעה גסה לבין מאור העיניים?
- מאור העיניים חוזר לאדם בקידוש, בין השמשות. בתור התחלה, נסו להבין מה בשבת יכול להחזיר את מאור העיניים. למתקדמים: מדוע הוא חוזר דווקא בקידוש? בבין השמשות?
*
ליקוטי מוהר"ן קמא תורה רע"ו
דַּע כִּי אֲכִילַת שַׁבָּת אֵינָהּ בִּשְׁבִיל שְׂבִיעָה כְּלָל, רַק בְּגִין דְּיִתְבָּרְכוּן כֻּלְּהוֹ שִׁתָּא יוֹמִין, כַּמּוּבָא בַּזֹּהַר (יִתְרוֹ פ"ח): כִּי מֵאֲכִילַת שַׁבָּת נִשְׁפָּעִין וְנִתְבָּרְכִין כָּל שֵׁשֶׁת הַיָּמִים.
כִּי עִקַּר הַשְֹּבִיעָה בְּשַׁבָּת. כִּי סוּמָא אֵין לוֹ שׂבַע, כְּמוֹ שֶׁלָּמְדוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (יוֹמָא עד:) מִפָּסוּק: "הַמַּאֲכִילְךָ מָן בַּמִּדְבָּר לְמַעַן עַנֹּתְךָ" וְכוּ'. 'וּפְסִיעָה גַּסָּה נוֹטֶלֶת מְאוֹר עֵינָיו שֶׁל אָדָם וּמְהַדֵּר לֵהּ בְּקִדּוּשָׁא דְּבֵי שִׁמְשֵׁי' (בְּרָכוֹת מג:). נִמְצָא שֶׁעִקַּר שְׁלֵמוּת מְאוֹר עֵינַיִם הוּא בְּשַׁבָּת, וְעַל כֵּן אָז הַשְֹּבִיעָה, כִּי הַשְֹּבִיעָה עַל יְדֵי רְאִיַּת עֵינַיִם כַּנַּ"ל.
וְזֶה 'פּוֹסְעִים בּוֹ פְּסִיעָה קְטַנָּה, סוֹעֲדִים בּוֹ לְבָרֵךְ שָׁלשׁ פְּעָמִים', הַיְנוּ שֶׁבְּשַׁבָּת פּוֹסְעִים פְּסִיעָה קְטַנָּה, שֶׁעַל יְדֵי זֶה הַמְּאוֹר עֵינַיִם בִּשְׁלֵמוּת, שֶׁעַל יְדֵי זֶה הַשְֹּבִיעָה כַּנַּ"ל. וְעַל כֵּן מַה שֶּׁסּוֹעֲדִים בּוֹ שָׁלשׁ פְּעָמִים הוּא רַק לְבָרֵךְ, דְּהַיְנוּ בְּגִין דְּיִתְבָּרְכוּן כָּל שִׁתָּא יוֹמִין כַּנַּ"ל. אֲבָל בִּשְׁבִיל שַׁבָּת עַצְמוֹ לֹא הָיָה צָרִיךְ לֶאֱכֹל כָּל כָּךְ שָׁלשׁ פְּעָמִים, כִּי בְּשַׁבָּת הַשְֹּבִיעָה, רַק הוּא לְבָרֵךְ כַּנַּ"ל:
- בתורה רע"ו, רבי נחמן עוסק במשמעות של מאור העיניים לגבי תחום האכילה השבּתית.
- לכאורה, שביעה קשורה לכמות האוכל שאכלתי. מדוע אם כך סומא לא שבע, ומאור העיניים בשבת גורם לכך ש"עיקר השביעה בשבת"? מהו שובע?
- כיוון שבשבת יש שובע, האכילה איננה כדי למלא חוסר, אלא כדי להשפיע ברכה. האם אתם יכולים לזהות את האכילה הזאת בשבת שלכם? כיצד אתם מבינים את מושג הברכה?
לרוצים להרחיב, מובאת תורה נוספת שבה מדובר על משמעות מאור העיניים בשבת בהקשר של ניגון:
ליקוטי מוהר"ן תורה רכ"ו
מַה שֶּׁהָרְשָׁעִים עַל – פִּי רֹב הֵם מְזַמְּרִים נִגּוּנִים שֶׁל יְלָלָה וְעַצְבוּת, כִּי הֵם בְּחִינַת נִשְׁמַת עֵרֶב רַב, וְאִמָּא דְּעֵרֶב רַב הִיא לִילִית שֶׁהִיא מְיַלֶּלֶת תָּמִיד, וְעַל – כֵּן הֵם עוֹשִׂים נִגּוּנִים שֶׁל יְלָלָה כַּנַּ"ל.
וּמַה שֶּׁדֶּרֶךְ בְּנֵי אָדָם לִמְשֹׁךְ אֶל נִגּוּנִים הַלָּלוּ, כִּי יְנִיקָתָם מִבְּחִינַת "וְעֵינֵי לֵאָה רַכּוֹת" (בְּרֵאשִׁית כ"ט), מִבְּחִינַת קִלְקוּל הָרְאוּת, בִּבְחִינַת מְאֹרֹת חָסֵר, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שָׁם א): "יְהִי מְאֹרֹת" חָסֵר דָּא לִילִית (תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּקּוּן מ"ד דַּף עט:), וְעִקַּר הַנִּגּוּן הוּא מִבְּחִינַת שֵׁבֶט לֵוִי שֶׁהָיוּ מְנַצְּחִים בְּשִׁיר, שֶׁהֵם מִבְּנֵי לֵאָה, וְאָז כְּשֶׁנּוֹלַד לֵוִי נֶאֱמַר (שָׁם כ"ט): "הַפַּעַם יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי", כִּי עַל – יְדֵי שֶׁנּוֹלַד לֵוִי שֶׁהוּא סִטְרָא דְּנִגּוּנָא (זֹהַר שְׁמוֹת דַּף י"ט): עַל – יְדֵי – זֶה בְּחִינַת הַהַמְשָׁכָה, שֶׁיִּלָּוֶה וְיֻמְשַׁךְ אֵלֶיהָ, וְעַל כֵּן נְגִינָה שֶׁהוּא נִשְׁתַּלְשֵׁל וְיוֹרֵד מִשָּׁם, מִבְּחִינַת "וְעֵינֵי לֵאָה רַכּוֹת", יֵשׁ לוֹ כֹּחַ לִמְשֹׁךְ, בִּבְחִינַת "הַפַּעַם יִלָּוֶה" כַּנַּ"ל.
וּכְשֶׁמְּזַמְּרִים אֵלּוּ הַנִּגּוּנִים הַנַּ"ל בְּשַׁבָּת, עַל – יְדֵי – זֶה מַעֲלִין אוֹתָם, כִּי בְּשַׁבָּת נִשְׁלָם הָאוֹר בִּבְחִינַת מַה שֶּׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (בְּרָכוֹת מג:): 'פְּסִיעָה גַּסָּה נוֹטֶלֶת מְאוֹר עֵינָיו וְכוּ' וּמְהַדְּרָא לֵהּ בְּקִדּוּשָׁא דְּבֵי שִׁמְשָׁא'. נִמְצָא שֶׁבְּשַׁבָּת הָאוֹר בִּשְׁלֵמוּת, בִּבְחִינַת: "פּוֹסְעִים בּוֹ פְּסִיעָה קְטַנָּה", וַאֲזַי מַעֲלִין הַנִּגּוּנִים הַנַּ"ל שֶׁיְּנִיקָתָם מִקִּלְקוּל הָרְאוּת כַּנַּ"ל, עַל – יְדֵי שַׁבָּת שֶׁהוּא בְּחִינַת תִּקּוּן הָרְאוּת בִּשְׁלֵמוּת כַּנַּ"ל:
הילוך (תרגול / עיבוד): מפסיעה גזה למאור עיניים
בזוגות או בכתיבה, נשאל שלוש שאלות:
- פסיעה גסה: ניזכר ביום אתמול, מרגע פתיחת העיניים בבוקר ועד עצימתם בלילה. ננסה למצוא נקודות בהם פסענו פסיעה גסה, ומקומות בהם פסענו פסיעה קטנה. כדאי גם להתמקד בחלקים שאולי לא צפויים – ארוחת בוקר, צחצוח שיניים…
- מאור עיניים: עכשיו, ננסה לקחת את אותם רגעים של פסיעה גסה, ולראות האם הם פגעו לנו במאור העיניים. אפשר לשאול: מה לא ראיתי בעקבות הפסיעה הגסה? מה פספסתי?
את המושג מאור עיניים אפשר לתרגם על פי הדברים שעלו בלימוד, או כל דבר אחר שעולה כעת.
- תיקון השבת: ננסה לענות על השאלה: "מה יקרה בשבת הקרובה שיחזיר לי את מאור העיניים שאבד לי?". זה יכול להיות משהו שכבר מצוי בשבת שלנו, ויכול להיות משהו שאנחנו רוצים לחדש עכשיו.
דברים על הלימוד: ביאור נוסף
- בתורה רע"ו רבי נחמן מביא את הגמרא ביומא שאומרת שהסומא לא שובע. כלומר, השביעה איננה קשורה לכמות האוכל שנאכלת, אלא למשהו אחר. השביעה קשורה למלאות מהאוכל, לסיפוק, וכדי לאפשר להם להתרחש אני צריך תשומת לב. באכילה רגילה אנחנו רק רצים לביס הבא, וזה מה שגורם לכך שלא נתמלא ולכן אנחנו אוכלים עוד ביס וכך הלאה.
- האדמו"ר הצמח צדק פגש את רבי עקיבא איגר וסיפר עליו שהוא נמצא באהבה בתענוגים, אבל מרוב שהוא עסוק בלימוד תורה הוא לא שם לב לזה. יכול להיות הרבה שפע, גשמי או רוחני, אבל חוסר תשומת הלב גורם לא לשמוח בו, לא להיות עימו בטוב. גם באכילה עלולה להיות בעיה דומה.
- בשבת חוזר מאור עיניו של האדם. אחרי המרוץ לאורך השבוע אחנו פתאום יכולים לעצור ולשים לב למה שמסביבנו, לכל השפע, וזה מה שמאפשר מלאות ושביעה. השביעה היא לאו דווקא בהקשר של אכילה, אני יכול לאכול פחות ולשבוע יותר. היא נעוצה בסיפוק שנובע מהעצירה.
- על פי הדברים האלו, לכאורה היה מצופה שלא נאכל הרבה בשבת. אלא שזאת הנקודה של רבי נחמן: האכילה שלנו בשבת היא אכן לא בשביל השבת, בשביל לענות על הרעב הרגיל שלנו. האכילה בשבת היא "אכילה על השובע" (כמו קרבן פסח). בימי החול אנחנו אוכלים כי אנחנו רעבים, וכך גם האכילה היא חלק מהמרוץ הכללי שאנחנו שרויים בו, ואילו בשבת אנחנו אוכלים כדי להשפיע ברכה.
- בימי החול אנחנו מתסכלים על מה שחסר, על מה שאין, וזה המנוע שלנו לפעול ולתקן. זה מה שמוביל אותנו לצעד הבא. כיוון שאנחנו כל הזמן מסתכלים על מה שאין אנחנו לא יכולים לשבוע. בשבת, המהות של השביתה היא להימצא במה שיש, העשייה נגמרת ואנחנו כבר לא מתקנים יותר. ממילא זה מאפשר לראות את מה שיש ולשמוח בו, לשבוע.
הרב יוסי פרומן
מאמרים נוספים:
לימוד מבקש פנים
הפנים שבתוך הדיבור
להוליך את הרוח
מִפתחי מוליכות רוח
חזרה לשאלה
איה מקום כבודו
מה שקורה בינינו
במילים ומעבר להן
תורת חיים
על תורה ולימודה – חלק א
תורת חיים
על תורה ולימודה – חלק ב