"לבל יהי יומי עלי הרגל" על חנוכה והתחדשות/ רחלי וינשטוק

 

ספר אור המאיר – ביאור למגילת קהלת

 

"משל נאה בשם הבעש"ט זללה"ה, בלא נמשל, מלך אחד, היה לו איש יודע לנגן בכנור בתכלית היופי, וישרה בעיני המלך ניגון אחד מנגוניו, ואז צוה המלך שינגן לפניו בהיכלו זה הניגון בכל יום ויום כמה פעמים ביום, וכן עשה, לימים בא הניגון בעיני המנגן לכלל זקנה, וניטל ממנו החשק והתעוררת כימים ימימה, מה עשה המלך להכניס התעוררת וחשק האהבה להמנגן, היה קורא בכל יום ובכל פעם שרצה לשמוע הניגון שישר בעיניו, איש חדש מקרוב בא מהשוק, אשר לא שמע מעולם נגונו, ולהיות שהאיש מקרוב בא, גורם חשקות והתלהבות לנגון מחדש, וכן נהג המלך זמן רב, לימים נתיעץ המלך כדת מה לעשות עוד, עם היודע לנגן, כי טרחא יתירא היה להמלך, להזמין לפניו בכל פעם ופעם איש חדש מהשוק, בכדי ליתן התעוררות מחדש להמנגן, ועצה היעוצה על זה, צוה לנקר את עיניו של המנגן, לבל יראה לנצח עוד תואר דמות אדם, וכל זמן שעלה ברצונו לשמוע ניגון הישר בעיניו, אמר להמנגן הנה איש חדש בא מקרוב, שלא שמע מעולם נגינה שלך, ואזי נולד אצלו תענוג מחדש, כיון שאין לו עינים לראות תואר אדם, וסובר באמת אשר חדשים מקרוב באו, עד כאן המשל."

 

ר' נתן, ליקוטי הלכות, הלכות בשר בחלב, הלכה ד', אות טו'

 

"והעיקר להתחיל כל פעם מחדש בעבודת השם, שזה עקר שם חנכה, שהוא מלשון חינוך והתחלה, כאילו היום הוא מתחיל להתחנך בעבודת ד'. וזה בחינת "נר חנכה מוסיף והולך' שצריכין להתחיל בכל פעם מחדש, שעל ידי זה מוסיפין והולכין תמיד בעבודת ד' בתוספת מרובה, מאחר שמתחזק בכל יום בהתחזקות חדש ובהתחלה חדשה ובהתעוררות חדש"

 

ספר ליקוטי הלכות – הלכות תפילין הלכה ה , אות ה'

 

"כי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עוֹשֶֹה חֲדָשׁוֹת בְּכָל עֵת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "וּבְטוּבוֹ מְחַדֵּשׁ בְּכָל יוֹם תָּמִיד מַעֲשֵֹה בְרֵאשִׁית". וְאֵין יוֹם דּוֹמֶה לַחֲבֵרוֹ, כִּי הוּא יִתְבָּרַךְ מְחַדֵּשׁ נִפְלָאוֹת חֲדָשׁוֹת בְּכָל עֵת וּבְכָל שָׁעָה, וְכַמְבֹאָר בְּכִתְבֵי האר"י ז"ל, שֶׁאֵין יוֹם דּוֹמֶה לַחֲבֵרוֹ וְאֵין שָׁעָה דּוֹמָה לַחֲבֶרְתָּהּ, וּבְכָל רֶגַע וְרֶגַע נִשְׁתַּנִּים עֲלִיַּת הָעוֹלָמוֹת וְסִדְרָן וּמַעֲמָדָן וְהַנְהָגָתָם בְּשִׁנּוּיִּים נִפְלָאִים וְנוֹרָאִים עַד אֵין חֵקֶר, וְכָל המשת חִיּוּתָם הוּא כְּפִי עֲבוֹדַת הָאָדָם בָּעוֹלָם הַזֶּה שֶׁבּוֹ תָּלוּי הַכֹּל מֵרֹאשׁ וְעַד סוֹף, וְעַל – כֵּן צָרִיךְ בְּכָל פַּעַם לַעֲבֹד אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מְחַדֵּשׁ, כְּפִי חִדּוּשׁ מַעֲשֵֹה בְרֵאשִׁית שֶׁבְּכָל הָעוֹלָמוֹת שֶׁצְּרִיכִין עַכְשָׁיו, וּכְפִי הִתְגַּלּוּת גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שֶׁצְּרִיכִין לְגַלּוֹת עַכְשָׁיו, כִּי יוֹם לְיוֹם יַבִּיעַ אוֹמֶר וְלַיְלָה לְלַיְלָה יְחַוֶּה דָּעַת, שֶׁבְּכָל יוֹם וּבְכָל לַיְלָה וּבְכָל עֵת וּבְכָל שָׁעָה נִתְגַּלֶּה גְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ בְּדֶרֶךְ הַכָּרָה וִידִיעָה חֲדָשָׁה שֶׁלֹּא הָיָה מֵעוֹלָם, וְעַל – כֵּן צְרִיכִין לְהַתְחִיל בְּכָל פַּעַם בַּעֲבוֹדָתוֹ מְחַדֵּשׁ בִּבְחִינַת בְּכָל יוֹם יִהְיוּ בְּעֵינֶיךָ כַּחֲדָשִׁים,"

עבודה פנימית-

  1. בחרי תחום בעבודת ה' שהיית רוצה להתחדש בו,
  2. כתבי כיצד את היית נראית לאחר שההתחדשות תתרחש: פרטי לפרטי פרטים.
  3. מה חוסם אותך מלהתחדש? מהו הדבר אותו את צריכה להשיל כדי להתחדש?
  4. תפילה בדמיון בתנועה: עצימת עיניים, הרגישי  את התחום בו את רוצה להתחדש, אפשרי לעצמך להיות בו , חושי את שפת הגוף כאשר את נמצאת בתוכו. ראי מולך את הדבר שאת צריכה להשיל על מנת להתחדש: מאיזה חומר הוא עשוי? איזה מגע יש לו? צבע? צורה? משקל?. אפשרי לעצמך לחוש אותו. כעת נסי להשיל אותו מעליך. איזה תנועה הוא מבקש?. אפשרי לעצמך להיות בתוך תחושת ההתחדשות, שימי לב איך הגוף מגיב, אפשרי לעצמך לנוע מתוך תפילה לקראת ההתחדשות. אפשר להשמיע ברקע את הביצוע המדהים של אנסמבל "פעימה" לשיר "לבל יהיה יומי עלי הרגל"-

 

 

 

לקובץ הדפסה לחצו כאן